Nissan Primera P10: Z rodinného ultimatívne

Už od čias keď som bol malý chlapec sme mali v rodine veľa áut a prevažne Nissany. Práve asi z toho dôvodu mojím prvým autom bol Nissan Almera N15. Táto značka áut mi prirástla k srdcu a preto pri výbere následovníka sa mi ako najlepší nápad javila Primera P10. Pôvodne bohužiaľ s motorom SR20Di a najnižším ponúkaným výkonom 85kW.

Ide o auto, ktoré je známe skvelými jazdnými vlastnosťami. Sedan generácie P10 bol prvým autom s predným pohonom, v ktorom je použité lichobežníkové zavesenie kolies vpredu a nezávislé zavesenie vzadu, ktoré z neho robí veľmi dobre zatáčajúce auto. Pri hľadaní vhodného kandidáta na kúpu som mal veľké šťastie. Podarilo sa mi natrafiť na garážovaný kus bez náznaku hrdze, ktorý mal najazdených iba 70 tisíc kilometrov.

Po kúpe Primera prešla pár drobnými zmenami - fólie na okná, pekné hliníkové disky, lepšie pneumatiky, neskôr aj nastaviteľný podvozok. Bolo s ňou veľa srandy, zatáčala perfektne. Ale, ako inak, časom mi to už nestačilo. Navyše, postupne sa z nej začalo stávať auto na zábavu. Tak som sa rozhodol pre swap motora.

Po dlhom dohadovaní, vymýšľaní, skladaní sa pod prednou kapotou uložil motor SR20VE z japonskej Primery P11 (140 kW). Motor je veľmi podobný ako originál len s tým rozdielom, že má vyšší kompresný pomer a variabilné časovanie a zdvih ventilov (NEO VVL ) - systém je podobný známemu Honda VTEC. Použil som ale vačkové hriadele z limitky Nissan Pulsar VZR N1. Ten má vpredu SR16VE s výkonom 147 kW. Zmena dopomohla motoru viac dýchať a posunúť krútiaci moment do vyšších otáčok. Výkon motora podľa odbrzdeného rovnakého setupu s ďalšími úpravami by mal byť približne 170 kW. Reálne číslo nepoznám, kedže som ešte nebol merať výkon a motor sa ladil na ceste.

 

 

Ďalšie veci na motore sú -veľké custom sanie, ľahký zotrvačník, Action Clutch spojková sada, krátky stály prevod (Mfactory 5,167), custom nerezový výfuk aj so zvodmi, Nistune (plne programovateľná ECU), väčšia duralová remenica vodnej pumpy, 19 radový olejový chladič s termostatom, hrubší chladič motora, termo tesnenie sacích zvodov ...

Na podvozku sa spravilo tiež veľa roboty. Predná náprava je uložená do tvrdších silentblokov s negatívnym odklonom (-2,25°) a upraveným záklonom čapu vďaka zadnému spodnému silentbloku značky Whiteline, taktiež má hrubší stabilizátor. Podvozok je BC (časom ale plánujem použiť lepší, ale ako základ je perfektný).

Aby som auto ubrzdil, tak vpredu mám 4 piestikové strmene aj s upravenými kotúčmi z Nissanu 300ZX Twin Turbo s pancierovými hadičkami. Platničky sa perfektne osvedčili Hawk Performance HP+, ktoré sú super na kopcoch aj na okruhu. Spravil som aj prívod vzduchu z nárazníka k brzdám, takže na okruhu vydržia naozaj dlho. Zaujímavé je, že po prepočtoch na to všetko stačí  pôvodný brzdový valec. Bežne obúvam Toyo R888 205/50 R15 (vpredu) a 195/50 R15 (vzadu) na diskoch Team Dynamics Pro Race 1.0 s hmotnosťou len 6,1kg.

Do budúcnosti plánujem vysoko kompresné piesty, väčšiu olejovú vaňu, vyrovnávaciu palivovú nádrž s externým palivovým čerpadlom a najdôležitejšiu vec - samosvorný diferenciál Mfactory (helical alebo lamelový).

Primera po týchto úpravách zrýchľuje, zatáča a aj brzdí ako besná. Z okruhov sa môžem zatiaľ pochválit iba Slovakia ringom. Na variante 4 som spravil svoj zatiaľ najrýchlejší čas 2:38,283. Nie je to nijak výnimočný čas, no na SVK ringu mám málo odjazdených kilometrov.


GALÉRIA - 11 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ