Nissan Leaf: Takmer do Mongolska (a späť)

Z britského Goodwoodu do Ulan-Ude pri mongolsko-ruských hraniciach vedie trasa uleteného podujatia Mongol Rally. A aby to bolo zaujímavejšie, tímy na ňu môžu vyraziť len s autami do objemu motora 1,2 litra. Pritom platí – čím väčší kýbel, tým lepšie. Štartovalo sa 16. júla v Anglicku, cieľ bol 13 000 kilometrov ďalej 9. septembra. Po finiši v Rusku boli autá prevezené vlakom do Estónska, odkiaľ išli posádky opäť na svojich kolesách. Špeciálne upravený Leaf AT-EV tak čakalo ešte 4 000 kilometrov cez sedem krajín domov do Aberdeenu v Škótsku.

Chris Ramsey povedal: „Veľa ľudí ma od súťaže odrádzalo. Hovorili, že elektromobil sa na dlhé cesty nehodí. Po tých tisícich kilometroch, ktoré sme zvládli prakticky bez problémov, však môžem povedať, že sa mýlili. Bola to cesta, ktorú podniknete raz za život. Ani sa mi nechce veriť, že sme už v cieli. Prešli sme veľa krajín, a to s nulovými emisiami a len na energiu z akumulátora. Som z toho vo vytržení. Som nadšený, trochu vyčerpaný, ale ten zážitok ma doslova nabil!“

Trasa viedla cez Francúzsko, Belgicko, Nemecko, Rakúsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Gruzínsko, Azerbajdžan, Kazachstan, Rusko. Organizátor totiž určuje len štart a cieľ, je už na posádkach, kadiaľ presne pôjdu. Z pohľadu dobíjania bola cesta celkom pohodlná až do Bulharska, kde začala sieť rýchlonabíjacích staníc prudko rednúť. S nabíjačkou prehodenou cez ruku začali manželia Ramseyovci pýtať elektrinu kade-tade: v baroch, kaviarňach, hoteloch, nocľahárňach, garážach a predajniach. Došlo však i na nabíjanie v holičstve, na pošte, v predajni traktorov, na policajnej stanici a v troch ruských hasičských staniciach. Uprostred sibírskych lesov dokonca stretli profesionálneho elektrikára, ktorý im ich Leaf pripojil priamo k stožiaru s elektrickým vedením.

Náklady na elektrinu predstavovali do prejazdu cieľom v sibírskej oblasti blízko mongolskej hranice menej než 110 €. V každej krajine, ktorou prechádzali, si Chris a Julie užívali ústretový prístup ľudí, a platili tak len za niekoľko málo nabití v niektorej z nabíjacích staníc. Ich prosbu o nabitie elektromobilu odmietol len málokto. Ľudia ich navyše pozývali na pohárik, k stolu, alebo im dokonca ponúkali možnosť prenocovania.

Na jednu noci si Chris Ramsey spomína takto: „Príklad, ktorý nám zostane v pamäti, je z Ruska. Tam sme sa o druhej ráno objavili v jednej miestnej predajni Nissan. Už tam na nás čakal muž, ktorý nám vozidlo bezpečne pripojil v dielni. Potom nás zaviedol do predajne, uvaril čaj, dal nám najesť a na noc nás uložil na pohodlné pohovky.“ Neuveriteľné tiež je, že počas celej cesty dostali len jediný defekt.

Najväčšia vzdialenosť, ktorú pár s plne naloženým vozidlom prešiel na jedno nabitie, bola 185 kilometrov. V akumulátore vtedy zostávalo 6 % energie. Vzdialenosť, ktorú Chris a Julie priemerne prešli medzi nabíjaniami, bola 153 kilometrov. Auto dobíjali presne 111 krát, z toho 41 z rýchlejšej nabíjačky a zvyšok z bežnej siete.


GALÉRIA - 12 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ