Nissan Leaf: 16 000 km cez divočinu

Mongol Rally je 16 000 km dlhá charitatívna jazda európskymi i ázijskými horami, púšťami i stepami z Anglicka do Mongolska. Koná sa každé leto od roku 2004. Podľa pravidiel musia účastníci absolvovať trasu v malom vozidle s motorom s objemom motora pod jeden liter. Pravidlá nie sú striktne dané, organizátor preto prižmúri očko do objemu 1,2 litra. Platí však, že čím väčšia rachotina, tým lepšie. Posádky charitatívnej jazdy sa nemôžu spoľahnúť na žiadne asistenčné tímy a musia všetky problémy zvládnuť vlastnými silami. Mongol Rally 2017 štartuje v nedeľu 16. júla.

Po prvý raz sa na tomto podujatí zúčasní elektromobil. Upravený Leaf AT-EV (All Terrain Electric Vehicle) z dielne špecialistu RML vychádza zo štandardného Nissanu s 30 kWh akumulátorom, s ktorým má normovaný dojazd 250 km. Na zvládnutie nespevnených ciest dostal kolesá Speedline SL2 Marmora s úzkymi pneumatikami Maxsport RB3. Na jazdu v náročnom teréne je vozidlo vybavené ešte oceľovými plátmi navarenými na spodnej strane trojuholníkových ramien, opletenými brzdovými hadicami, zásterkami a 6 mm hrubým hliníkovým krytom pod motorom. Strešný nosič poskytuje externý úložný priestor a je naň osadená svetelná rampa Lazer Triple-R 16 so svetlometmi LED, ktoré budú v najodľahlejších etapách súťaže slúžiť ako prídavné nízkonapäťové predné svetlá s intenzitou 16 400 lúmenov.

Súťaž Mongol Rally sa nejazdí na čas a účastníci súťaže si svoje vozidlá upravujú s cieľom dosiahnuť čo najväčšie pohodlie pri ceste na dlhú vzdialenosť. Pri vozidle LEAF AT-EV sa úpravy interiéru týkali predovšetkým zníženia hmotnosti a zväčšenia objemu úložných priestorov. Priestor vodiča a spolujazdca zostal okrem pridaných gumových podlahových rohožiek nezmenený. Zadný rad sedadiel bol z vozidla odstránený (- 32 kg). Do batožinového priestoru bol pridaný hasiaci prístroj a zdravotnícka súprava Medi Kit.

Podstatným momentom bude dobíjanie akumulátorov. Presná trasa ešte nebola zverejnená, no už teraz je Chrisovi Ramseymu, zakladateľovi projektu Plug In Adventures, jasné, že čím ďalej na východ to bude problematickejšie. "Vozidlo vybavíme tiež 240 V zásuvkou Commando, takže i v tých najodľahlejších oblastiach, kde nie sú rýchlonabíjacie stanice, budeme môcť dobíjať akumulátor a stále pokračovať v jazde," verí si Ramsey. "Táto cesta je však o zážitku z cestovania, nie o jazde na čas do cieľa pretekov. Už sa nemôžem dočkať, kedy vyrazím na trasu a po ceste budem môcť ľuďom, nech už sú odkiaľkoľvek, vysvetľovať výhody elektromobilov.“

Na ceste plánuje Chris robiť pravidelné zastávky, počas ktorých chce medzi miestnymi obyvateľmi propagovať výhody prevádzky plne elektrického vozidla. Tiež bude využívať platformu What3Words, ktorá pomáha zmapovať dosiaľ nezmapované dobíjacie siete. Vodiči, ktorí tadiaľ so svojimi elektromobilmi pôjdu neskôr, sa tak budú môcť spoľahnúť na presne vyznačenú polohu dobíjacích miest.


GALÉRIA - 27 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ