Nissan GT-R: Proti fyzikálnym zákonom

Písal sa rok 2007 a na Tokijskom autosalóne sa svetu prvý krát predstavil Nissan GT-R, rodný to pokračovateľ neskutočnej generácie modelov Skyline GT-R. Posledná, aj vďaka filmu F&F, známa  generácia R34 (len s pravostranným riadením) sa vyrábala v rokoch 1999 – 2002. Rok po „narodení“ sa produkčný R35 vybral na legendárny Nürburgring a časom 7:26:70 si tradičné nemecké párky dal ako predjedlo. Superšporty zrazu mali novú (aj keď trošku ťažšiu) modlu, ktorá svoju charizmu nestratila až doteraz. A to prešla aktuálne už štvrtou, celkom výraznou, „aktualizáciou“.

Viac je jednoducho viac

Nedá mi, ale chvíľu sa povenujem technickému progresu, ktorým GT-R prešlo. V úvode poskytoval 3,8 litrový vidlicový priamovstrekový šesťvalec preplňovaný dvoma turbodúchadlami (IHI) maximálny výkon 357 kW pri otáčkach 6 400 min-1 a maximálny krútiaci moment 588 Nm v otáčkovom pásme 3 200 – 5 200 min-1. Zaujímavosťou motora je, že je skladaný ručne – trvá to cca šesť hodín, na čele má plaketu „skladateľa“. S pohotovostnou hmotnosťou presahujúcou 1,7 tony si ale poradil s prehľadom – stovku atakoval za famóznych 3,5 sekundy. Ale aj tak to bolo „akési“ pomalé. Výkon narastal, čas na stovku sa skracoval až do úžasných súčasných hodnôt – 419 kW pri otáčkach 6 800 min-1, 637 Nm pri otáčkach 3 300 – 5 800 min-1 a (vraj) 2,8 s (tretie vylepšenie malo čas 2,7 s). Lenže toto sú údaje štandardnej verzie. Nismo má parametre ešte o kúsok „prifúknuté“ na 441 kW, čo je rovných 600 koní (!), pri otáčkach 6 800 min-1 a 652 Nm medzi 3 600 – 5 600 min-1. Stovku by mal zvládnuť za 2,5 s (!!!). Pritom sa stále bavíme o „aute“ s pohotovostnou hmotnosťou luxusného sedanu vyššej strednej triedy. Dôvod relatívne vysokej hmotnosti (aj keď vo všeobecnosti nie sú superšporty aj napriek masívnemu použitiu hliníka a karbónu žiadne „fifipierka“) je v absolútne ojedinelej koncepcii. Motor je umiestnený vpredu, dvojspojková prevodovka s rozvodovkou ale vzadu. Znamená to, že od motora ide hriadeľ dozadu a potom ďalší, kvôli pohonu všetkých kolies, naspäť dopredu. Pohon je nastavený tak, že podľa jazdnej situácie zvláda prerozdelenie od 0:100 po 50:50.

A zábava graduje...

Jazdných situácií veru „štvorka“ GT-R zvláda až až a ešte o kúsok viac. Mnohé poskytuje perfektná technika, mnohé je však ukryté v odvahe a zručnostiach vodiča. Mixom oboch prichádza práve častokrát k porušovaniu rôznych fyzikálnych zákonov, alebo minimálne k ich posunu do sféry nepredstaviteľného (alebo vzhľadom na hmotnosť auta nelogického). Vďaka možnostiam nastavenia podvozku (Bilstein) sa GT-R celkom dobre cíti aj v teritóriu, do ktorého by ho donedávna ťahali len masochisti – obyčajná pokojná jazda kamkoľvek. Podvozok zásluhou komfortného nastavenia zvláda mnohé nerovnosti poslať – z pohľadu superšportu - do ríše zabudnutia. Má to ale jedno výrazné „ale“ spôsobené stavom našich ciest. Treba držať volant pevne oboma rukami. Kvôli ostrému riadeniu (medzi krajnými polohami je 2,4 otáčky) a hydraulickému posilňovaču prejazd koľají, do ktorých sa GT-R aj tak nezmestí, spôsobí samovoľné otáčanie volantu. Pritom, možno paradoxne, je samotné riadenie pomerne ľahučké. Otáčanie volantom ani zďaleka nespôsobuje nárast bicepsov a iných „cepsov“. Stačí len pootočiť a godzila ochotne mení smer. Prípadne si aj pustiť rádio alebo zasunúť USB kľúč do príslušného otvoru. Bose sa postará o ostatné. Aj keď je to trošku hanobenie podstaty, ide o vcelku príjemnú tvár „netvora“.

Jeden vodič, jeden stroj

               Pri takejto jazde sa síce dá relaxovať, ale kto by odolal resp. vydržal? Keď sa kone pýtajú von, keď chcú spôsobiť pocity vzrušenia aj nevoľnosti. Keď sa pravé chodidlo nervózne opiera o plynový pedál. Keď sa spotené dlane kŕčovito držia volantu a chcú smerovať Nissan do nekonečných sérií zákrut. Keď... To ale chce dokonalý asfalt so slušnou šírkou a žiadnym podobne orientovaným bláznom v protismere. So stále narastajúcim počtom „pomáhajúcich a chrániacich“ hliadok, radarov a asfaltu so známkou 3- mi vychádza jedine pretekársky okruh. Priestor taktiež bažiaci po spokojných jazdcoch sediacich v rýchlych autách. Je to aj územie, kde sa môže (relatívne bezpečne) povoliť uzda živelnosti. A je to to aj moment, kedy sa naplno ukáže podstata pojmu GT-R a rekordných časov. V dlhých a tiahlych zákrutách som hmotnosť celkom dosť vnímal, ale všetky štyri pneumatiky ako keby boli do asfaltu zahryznuté alebo prilepené. Stav, ktorý v mnohom riešil práve vyspelý pohon všetkých kolies za pomoci diferenciálov. Najviac som kvalitu systému vnímal pri výjazdoch zo zákrut. Absolútne pokojné vystrelenie (no pritom cítiť enormnú silu motora) sprevádzané mechanickým hrdelným revom. Inak, preplňovaný motor točí celkom slušné otáčky a nestráca zo svojho šmrncu ani pri ataku maximálnych otáčok. Z môjho pohľadu je godzila skôr o naháňaní rekordných časov na okruhu ako o nekonečnej jazde bokom – v tomto momente sa predsa len hmotnosť veľmi zamaskovať nedá. Ale kašľať na to. Aj tak nie som v tejto disciplíne veľký frajer, skôr priemerný začiatočník. Mňa jednoducho fascinuje presnosť. Aj rýchlosť radenia a kvalitné brzdy (s priemerom 390 mm vpredu a 380 vzadu vyzerajú ako ozajstné šalátové taniere). Ešte jeden postreh z naháňania stopiek – pedále sú príjemne rozložené, takže sa dá brzdiť bez problémov aj ľavou nohou.

Veľké svaly

               Len nesmie pršať. S vlhkejším asfaltom má aj štvorkolka problém. Extrémne cviky s pravým členkom pri nepriaznivom počasí veľmi neodporúčam. Výbušný motor zrazu jazdu znervóznie. Výraznú zásluhu na tomto stave majú aj koľaje, do ktorých sa GT-R naozaj nevie zmestiť a hromada vody v nich môže byť veľmi nepríjemná, ba až nebezpečná.

4?

               Nissan GT-R je kus nádherného a nádherne mechanického auta. Spredu počuť cvrlikanie ventilov a vstrekovačov, a s narastajúcimi otáčkami neviazanú chuť do života šiestich piestov. Vzadu zase cvakanie niečoho, čo zrejme radí jednotlivé prevodové stupne. Omamné. Apropo – výrobca tvrdí, že GT-R je štvormiestne. Optimista. Aj keď táto informácia nie je životne dôležitá, dozadu by som nechcel posadiť ani najväčšieho nepriateľa. Sú na 110 percent núdzové a výborne poslúžia na odloženie zvrškov alebo tašky. Podobne diskutabilné je aj ozvučenie. Za istých okolností sa hodí, ale pri „riešení jadra veci“ ide len o zbytočnú záťaž.

Na vyhynutie

               Škoda, že podobne ako vo filmovej adaptácii, aj plechová štvorkolesová godzila je na vyhynutie. Resp. na vyhynutie je jej mechanická podstata. Povráva sa, že v budúcnosti by jej k zážitkom mali dopomáhať nejaké elektrické ingrediencie znižujúce kadečo papierové, no nie som si istý, či po naštartovaní zvýšia tep srdca.


GALÉRIA - 46 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ