Nikdy nezabudneme: Daewoo Espero

Daewoo Espero bol pokus o to, čo automobilke Daewoo vraj v danej dobe chýbalo, no nikto o tom netušil - vlajková loď. Pri jeho uvedení sa Daewoo pekelne snažilo zapôsobiť na celý svet a každému tvrdilo, že ho vyvinuli sami. Ak by to bola pravda, tak sú naozaj machri - asi v polovici osemdesiatych rokov načmárať automobil s tak dynamickým profilom a pomerne nadčasovými líniami chcelo troška talent. Ona to však pravda nebola, vzhľad Espera malo na starosti štúdio Bertone, ktoré pravdepodobne nevie vymyslieť auto bez klinového profilu. A za to ich uznávam.

Motor bol uložený, samozrejme, vpredu a podvozok taktiež nebol dielom kórejskej uatomobilky. Prakticky išlo o modifikovaú platformu Opelu Ascona, teda platformu GM J. Za svoj nízko položený kukuč vďačí tomu, že jeho motor bol na trocha inom mieste a trocha viac sklopený do uhlu, ako v prípade Ascony. Bolo tu aj pár zjavne zaujímavých technických riešení, ako napríklad futuristické, veľkoplošné presklenie zadnej časti auta. Nevyzeralo to zle, no obávam sa, že výsledkom tohto riešenia je aj torzná tuhosť karosérie niekde na úrovni lasagní.

Espero však malo veľmi nízky aerodynamický odpor - na svoju dobu je úroveň hodnoty Cx veľmi slušná, len 0,29. Aerodynamická karoséria však skrývala veľmi zle navrhnutý a ešte horšie spracovaný interiér, ktorými inžinieri z Volkswagenu strašili svoje übermensch deti pri zaspávaní. Určite to tak muselo byť. Či?

Auto bolo primárne určené pre americký trh, a z toho vyplývali tri veci. Nemalo dieselový motor a bolo naladené príliš mäkko, čo sa odrazilo na nižšej spoľahlivosti podvozkových prvkov. Posledný americký faktor je potom ten, že aj keď bolo predstavené v roku 1991, na náš trh sa dostalo až o tri roky neskôr, v roku 1994. No hlavne hrdzavelo. Teda, hrdzavelo je asi slabé slovo, ono bobtnalo ako kura na grile ešte v továrni. Ani ste sa naň nemuseli škaredo pozrieť. A akoby to nestačilo, podstatná časť výroby bola uskutočnená nikde inde, ako v Poľsku. 

Dobre si pamätám, že môj otec kedysi jeden veľmi, veľmi chcel, najmä vďaka jeho futuristickému vzhľadu. Všetky faktory, pekne zamiešané v jednom koktejli vyústili v to, že dnes mu môžem jedno kúpiť na narodeniny. Alebo poznáte aj nejaké iné auto za 150 €? Sem s ním!


GALÉRIA - 15 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ