Nevydalo: Tatra 700

Nech si nikto nemyslí opak; automobilový priemysel má skrátka gule. Keby nemal, nebaví ani mňa, ani mojich kolegov; dôležité je však vedieť, kde hľadať tú šťavu. Za mňa funguje určite aplikácia štipky sarkazmu, ktorého synonymom sa akoby stala Tatra 700.

Predstavte si, že do rúk dostanete do rúk automobilku, ktorá po páde železnej opony zostala tak trochu... stranou. Máte to o to ťažšie, pretože táto automobilka nesie názov Tatra, a s ním spojených niekoľko inovátorských momentov v histórii automobilizmu. Lenže od týchto čias ubehlo štyridsať rokov normalizácie a teda niekoľko ospalých rokov len miernych evolúcií konecptu z roku 1974 - Tatry 613. Automobilky ako Volkswagen či Renault sa v okamihu začali zaujímať o lacnejšiu Škodu a o poriadny kus moravskej ocele nemal nikto záujem. Ťažký život, však?

Kopřivnická automobilka vedela, že s ich konceptom vzduchom chladeného motora vzadu sa len ťažko dá udržať krok s modernýcmi, vodou chladenými limuzínami s vpredu uloženým motorom zo západného trhu. Zlaté české ručičky sa však nikdy nevzdávaú, preto dali za vznik ešte jednému posmrtnému zášklbu legendárneho mena. T700 prišla v roku 1995 a mala zachrániť Tatru od celkom istého krachu.

V Kopřivnici ale na to išli po svojom. Model postavili na základe ešte ďalšej evolúcie modelu 613, preorientovali sa na eleganciu a moderné oblé tvary podnikateľského baroka, čo by pri zvučnejších menách nemuselo predstavovať taký problém. Rozpočet pre tento projekt bol však príliš nízky na to, aby sa na nej nevedeli prejaviť rôzne detské neduhy - napríklad hranaté výduchy ventilácie či prístrojový panel z Favorita by nespoznal len málokto. Takéto prvky kazili inak exkluzívny dojem z interiéru, ktorý vzišiel z pera autora interiérov vtedajších Saabov.

Tatra bola tak trochu nútene tvrdohlavá. Jej jedinečný, a jedinečne zastaralý osemvalec dostal priame vstrekovanie a disopnoval buď 3,5 litrami alebo 4,4 litrami objemu. Produkoval potom 200, alebo 233 koní. Vypýtal si za to však kedykoľvek aj viac ako trinásť litrov paliva. Posilňovač riadenia? Postačí fyzika, motor bol predsa umiestnený za zadnou nápravou a fungoval ako páka, ktorá stabilizovala zadnicu auta a zároveň odľahčila riadenie. Model však aj vďaka tomu stále vyzeral skrátka ako plynatý jazvečík, aj cez snahu dizajnéra Geoffa Waldera.

Jednu napríklad využíval aj Miloš Zeman, ešte ako predseda vlády a predseda poslaneckej snemovne. Aj to bol pre niekoľkých ľudí definitívny signál, že Tatra stále - aj keď nechcene - ťaží z imidžu papalášskej značky. Ďalším bolo napríklad to, že Tatra stále nemala ABS ani airbagy, ktoré sa skrátka nepodarilo do auta zaimplementovať. Aj cez toto všetko sa však traduje, že v Tatre 700 vraj nikdy nikto nezomrel. Túto informáciu sa mi však overiť nepodarilo.

Dovedna bolo vyrobených len 62 kusov tohto húževnatého niečoho. Svetlo sveta uzrel aj trojdverový prototyp T700GT s 4,5-litrovým motorom a výkonom 415 koní. S maximálnou rýchlosťou okolo 316 kilometrov za hodinu patrí k tomu najrýchlejšiemu, čo stredoeurópska produkcia vedela vytvoriť. A čo viac, všetky mali manuál.

Tatru sa tak znovuzrodiť nepodarilo, ale vzniklo pár kúskov, ktoré budú ešte dlho zaujímavý tip pre zberateľov. Ak by ste však dnes jeden chceli, vyšiel by vás prevdepodobne aj na 50 000 eur, či možno aj viac. Veru, kúpiť Tatru nebolo asi nikdy veľmi výhodné. Či?


GALÉRIA - 14 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ