Nevydalo: Suzuki X90

Že to dnes majú crossovery jednoduché? Nebojte, stála za tým dlhá a tŕnistá cesta.

Môj dedo hovoril, že "každé hrable hrabú k sebe". Toto výstižné pravidlo sa dá aplikovať aj na veľa automobilových prehreškov a k jednému z najväčších patrí určite Suzuki s jeho pomýleným X90. Ako to tak býva, Suzuki malo za sebou kariéru malých, schopných teréniakov, spomeňme napríklad Vitaru či nezničiteľného Samuraia. No a práve ako nástupca druhého menovaného malo prísť niečo nové, čo svet nevidel. Páni z Hamamatsu si skrátka mysleli, že keď sa im v malých teréniakoch darilo tak skvelo až doteraz, majú právo určovať trendy.

Dealovali s touto úlohou tak dlho, až sa rozhodli stvoriť jeden z najkreatívnejších počinov automobilového priemyslu posledného dvadsaťročia. Suzuki X90 malo mať sexepíl kupé, macho vzhľad pick-upu, moderné, zaoblené línie a odnímateľnú strechu typu Targa. Nahádzali všetky ingrediencie do kotla, chvíľu varili (pravdepodobne aj v slušnej miere destilovali) a na trh v roku 1995 vypustili... toto.

Whoa. V skutočnosti však zo Suzuki X90 vyšlo relatívne vysoko postavené SUV s praktickými vlastnosťami Mazdy MX5 a výškovým profilom Smartu ForTwo, ktorý však prišiel až o niekoľko rokov neskôr. Targa tu síce bola, ale napokon ničomu nepomohla. Ak by ste povedali, že toto auto vyzerá ako dobový Opel Corsa vo verzii Pick-up a nesprávnym znakom na kapote, no... mali by ste pravdu.

Na druhej strane, toto je pohľad Európana. Americký trh bol v deväťdesiatkach celkom špecifický a práve k nemu Suzuki vzhliadalo. No aj na strýka Sama to bolo príliš. Suzuki predalo počas prého roku v USA niečo okolo 7000 kusov, v domácom Japonsku dokonca len niečo okolo 1300 kusov tejto terénnej žaby.

Samotný vzhľad však na takýto fail nestačí - spomeňte si na Fiat Multipla. Vyzerala ako vyzerala, ale bola praktická a svoje miesto na trhu si predsa našla. Nie. Suzuki X90 snúbilo veľmi nepraktický a neveľmi pohľadný interiér s menej dôstojnými jazdnými vlastnosťami a s prevodovkou, ktorá nepatrila k najrýchlejším.

Posleným zášklbom tohto pohrobka bol pokles cien o 25 percent, ktorý predajom pomohol... no, absolútne nijako. Suzuki mu v roku 1998 odstavilo pupočnú šnúru a v roku 1999 len dopredávalo posledné kusy.

Ale že by bolo úplne k ničomu? Nie. Napadlo vám niekedy, prečo majú tie RedBullovské Mini Coopery tak dokaličený zadok? No, niekto to začať musel...

 


GALÉRIA - 13 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ