Nevydalo: Renault Avantime

Písal sa rok 1999 a francúzska automobilka si po odkúpení Matry v osemdesiatych rokoch dosť išla na vlne rodinných MPV-čiek. V ponuke bol obrovský a úspešný Espace, menší a taktiež úspešný Mégane Scénic, no gény jednopriestorových vozidiel skrížili konštruktéri aj s malým autom, aby vzniklo ikonické Twingo. Kto si myslel, že Renaultu v prznení kategórií medzi sebou už nič nezabráni, nemýlil sa. Prišiel Avantime.

Pôsobivý koncept kríženca MPV a veľkého kupé. Základná idea stojaca za automobilom bola skĺbiť praktické atribúty vozidla s vyššou stavbou karosérie a elegantné a reprezentatívne krivky kupé. Toto všetko bol nápad muža menom Philippe Guédon, ktorý samotnú kategóriu MPV zrodil s príchodom prvého Espacu. Všetci vieme, že kupé nemôže mať viac dverí, ako tri - Avantime tak dostal len jeden pár dverí namiesto dvoch a tvár, ktorá by sa dala označiť ako najviac pasívne agresívna v histórii automobilizmu. Ako koncept bol predstavený vo februári v Paríži a vzbudil veľký rozruch, ktorý zopakoval aj o mesiac na autosalóne v Ženeve.

S rokom 2001 prišla aj sériová verzia, ktorá zmenila... vôbec nič.  Vzhľad zostal takmer identický ako pri koncepte, vnútri bol pozmenený snáď len volant a príliš optimisticky veľká obrazovka koncepčného automobilu. Do predaja bola vypustená s trojiltrovou V6 a výkonom, ktorý by sa dal označiť ako "dostatočný". Spotreba už však dostačovala menej a štvorvalce, ktoré ponúkali vyváženejší pomer výkonu a prevádzkyschopnosti, prili až príliš neskoro. Samotnú automobilku ale malé predaje auta nijako neprekvapovali - aj obľúbeného Espace sa predalo počas prvého mesiaca produkcie len deväť kusov.

V prípade Avantimu však zlom nenastal. Prišiel v problémových časoch pre povesť automobilky, ktorá bola pošramotená nízkou spoľahlivosťou nielen svojho vlajkového modelu modelu Laguna. Nebola to najlacnejšia záležitosť a aj napriek svojej nadčasovosti veľa zákazníkov skrátka nepresvedčil natoľko, aby sa dokázali odtrhnúť od nemeckej konkurencie. Z dnešného pohľadu, keď Európu zaplavujú vozidlá s profilom vajca, pôsobí Avantime možno až príliš obyčajne. Nezabudnime však, že pred pätnástimi rokmi mali ľudia radi ešte pekné autá a pojem crossover či hybrid zneli stále skôr ako nadávka, než ako strategická výhoda. Vo svojej dobe skrátka vyzeral ako ten zvláštny spolužiak z vysokej školy, ktorý je o desať rokov starší od vás a po prvom semestri to radšej zabalí. Keď Renault zbadal, že lepšie sa predával už aj jeho predchodca, tragický Safrane, po dvoch rokoch predaja Avantime radšej odstrelil. 

Guédon neskôr spomenul, že Avantime zabili kompromisy. Výrok: "Ak by sme mohli automobilu venovať takú pozornosť, akú mal napríklad Espace, ľudia by ho pochopili," tak zostáva len mementom, ktoré spečatilo neslávny osud modelu po vyrobení 8 545 kusov.


GALÉRIA - 22 obrázkov

3 KOMENTÁRE

  1. Martin Ruisl| 24.06.2017 22:56

    Presne tak. Bol tam dvojity pant, aby sa to vobec dalo rozumne otvorit na beznom parkovacom mieste. Navyse boli tak tazke, ze sa tie panty lamali.

    Martin Ruisl| 22.06.2017 21:08

    Skoda, ze si nespomenul najvacsi klenot tohto auta - tie megadvere.

    1. Marián Medlen| 23.06.2017 00:20

      a najmä ich zváštny sytém otvárania, respektíve pántov, ak sa nemýlim.

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ