Nevydalo: GM EV1

Tento malý, sympatický elektromobil od jedného z vtedy najväčších automobiliek sveta prišiel v roku 1996. A nedalo by sa povedať, že by si ho nikto nevšimol - predstavoval skutočne zaujímavú alternatívu k zabehnutým automobilom, aj keď len v mestskom prostredí. Spúšťačom pre jeho vznik bol plán "Zero Emissions" pôvodom od americkej vlády, výsledkom bolo vozidlo postavené na úplne novej platforme, s futuristickým vzhľadom a netradičnou koncepciou. A inak, vedelo sa nabíjať indukciou a bezkontaktne, keby ste nevedeli. 

Netradičné bolo aj to najpodstatnejšie pri elektromobiloch - sex appeal žehličky batéria. Teda, až po facelifte. Tá pozostávala z článkov nezvyčajnej technológie NiMH, ktorá dokázala tomuto zvláštnemu vajcu udeliť dosah až 250 kilometrov, pred faceliftom sa muselo EV1 spoľahnúť na olovené batérie asi s polovičným dojazdom. Pri maximálnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu a na sklonkov deväťdesiatych rokov, dosť slušné.

V roku 2003 sa však začalo GM zvláštne ošívať. Neochota predajcov a GM o akékoľvek informácie nakoniec vyústila v konečnú kalkuláciu. EV1 - zaujímavý a vedeckou i laickou spoločnosťou dobre prijatý produkt - bol ťažko stratový. Až tak ťažko, že si koncern General Motors zobral všetky vozidlá späť a pre istotu ich zošrotoval. Hej, vážne.

Ak ste totiž chceli tento automobil, nemohli ste si ho nikdy kúpiť. Každý, kto na ňom jazdil, podpisoval zvláštnu leasingovú zmluvu, na ktorej bolo malými písmenami napísané, že GM má právo kedykoľvek odkúpiť daný automobil a robiť si s ním, čo chce. A tak aj spravili - zachovali len niekoľko deaktivovaných kusov pre edukačné účely. Otázka znie: Prečo?

No, nakrútil sa o tom napríklad už aj film. Mnohí ľudia totiž z tohto debaklu obviňujú práve ropnú lobby, ktorá chcela stoj-čo-stoj ochrániť svoju pozíciu a udržať náš naftový mejdan tak dlho, ako sa len dá. Svedčí o tom aj séria žalôb, ktoré uvalil ropný gigant Chevron (ako akcionár vývoja batérií, náhodička?) na spolupracujúce subjekty a všetky poznatky odložil na dlhé roky takpovediac do sejfu.

Teraz to však vyzerá, že pred elektromobilmi už niet cesty späť. Či?


GALÉRIA - 18 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ