Nevydalo: Citroën M35

Citroën Ami-8 je francúzska klasika, ktorej nedbalú eleganciu ešte len všetci doceníme. Len málo ľudí však vie o jeho neveľmi úspešnom, no oveľa krajšom pohrobkovi s označením M35. 

Ami-8 totiž vyzerala tak trochu zmätočne. Iste, mala svoje čaro, no keď sa na to človek pozrel praktickými očami, zadná časť bola zalomená ako po škaredom náraze a jediná revolučná vec, ktorá sa na ňom nachádzala, boli hranaté svetlá. Áno, tento ľudový výtvor francúzskeho výrobcu (resp. jeho príbuzný Ami 6) bol prvým autom na svete, ktorého svetlá neboli okrúhle.

Hranaté svetlá sú však na Citroën žalostne málo, tak sa rozhodli šupnúť dovnútra Wankelov motor. Pre neznalých, Wankelov motor je taká obdoba Begbieho z Trainspottingu. Stále sú s ním problémy, ale je to v podstate kámoš a písali sme o ňom už v minulosti.

Zobrali teda dvojrotorový agregát od spoločnosti Comotor, spoločného projektu Citroënu a NSU, s objemom jedného litra a dali sa do práce. Kde? Konkrétne v karosárni Heuliéz, dvornom producentovi špeciálnych karosárskych verzií francúzskych áut. Ami 8 dostalo krásnu dvojdverovú karosériu kupé v usporiadaní 2 + 2.

Wankelov motor v malom Citroëne produkoval 49 koní a o niečo viac newtonmetrov, jeho chod bol však tak jemný, že konštruktéri museli zapracovať do prístrojového panela kontrolku, ktorá informovala o dosiahnutí maximálnej hranice otáčok, ktoré motor vedel dosiahnuť. Navyše disponoval aj legendárnym hydropneumatickým odpružením.

Čo to znamenalo? No, síce dosiahol rýchlosť len 140 kilometrov za hodinu a na stovku mu to trvalo 20 sekúnd, ale, bohajeho, ani ste nevedeli, že tá vec ide. A stále bol o desať sekúnd rýchlejší ako Ami 8, z ktorého vychádzal.

Ako som však písal vyššie, M35 bola skôr testovacím vozidlom. Citroën ju predal len lojálnemu zákazníkovi značky, zároveň musel prejsť za rok viac ako 30 000 kilometrov, M35 navyše stála až 14 000 frankov, čo bolo takmer toľko, ako za väčšie DS. Počas celej prevádzky bol stav automobilu nahlasovaný servismi po celom Francúzsku priamo automobilke. Tá sa po takmer dvoch rokoch prevádzky rozhodla program ukončiť. Formálne s plnými ústami chvály a úspechu, výrobu však nikto nikdy nezačal.

Wankelov motor preukázal oveľa vyššiu spotrebu paliva ako konvenčný ekvivalent a oveľa horšiu spoľahlivosť. Tieto problémy si Citroën nevedel dovoliť riešiť. Navyše, všetky autá boli číslované od 1 po 500, vyrobených ich však bolo len 267. Akoby to nestačilo Citroënovská glasnosť a perestrojka sa vyšplhala až do takej miery, že niekoľko exemplárov malo čislo 1 a niekoľko ďalších zasa číslo 500.

Aby nedošlo k prevaleniu tohto exkluzívneho trapasu, ktorý prinútil niekoľko ľudí zaplatiť vyššie sumy ako zvyčajne, rozhodol sa Citroën odkúpiť všetky tieto vozidlá naspäť za veľmi priaznivé peniaze. Väčšina majiteľov túto ponuku využila, no našlo sa niekoľko inteligentných jedincov, ktorí vycítili potenciál budúcej klasiky a M35 si nechali.

Dnes sa dochovalo len niečo vyše 100 kusov a ak by ste chceli jeden vidieť naživo (konkrétne ten modrý), musíte si zájsť do Wolfsbugského Zeithausu v komplexe Autostadt.


GALÉRIA - 14 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ