Nevydalo: Chevrolet Corvair

Tu v Európe, špeciálne vo Východnom bloku, sme boli na autá s motormi umiestnenými na rôznych miestach zvyknutí. A to ani nehovorím o rôznych nezvyčajných technických riešeniach, ktoré mali slúžiť predovšetkým nízkym nákladom, či sa skrátka len podriaďovali skutočnosti, že to s ohľadom na domácu produkciu inak nešlo.

Boli sme tiež zvyknutí na rôzne stavy ciest a preto nás neprekvapilo, keď sme so škodovkou dostali hodiny. Lenže to, čo platilo vo východnej Európe, nemuselo platiť v západnom svete, tobôž ešte nie v Amerike.

Musel na to prísť až Chevrolet. Ten v roku 1960 uviedol na trh jednoduchý ľúbivý model Corvair. Corvair mal na pomery amerických automobilov celkom neobvyklú konštrukciu: jeho vzduchom chladený motor bol umiestnený vzadu a poháňal zadnú nápravu. Bol to celkom logický krok, táto koncepcia je menej nákladná a je jednoduchšia, navyše ju používal najsilnejší konkurent Corvairu: Volkswagen Chrobák.

Z Corvairu sa stal relatívne slušný trhák. Autíčko bolo malé, pekné, lacné a dokonca aj variabilné: V ponuke bol sedan, kupé, kombi aj van. Ale niečo sa dialo. Niečo, o čom vedelo najskôr len GM - a neskôr celá Amerika. A veľmi sa jej to nepáčilo.

Corvairy skrátka búrali častejšie, ako by bolo znesiteľné. Dlho tento problém nikoho (okrem pozostalých) netrápil, až prišiel advokát Ralph Nader so svojou knihou Unsafe at Any Speed, v preklade Nebezpečný v akejkoľvek rýchlosti. V knihe opisuje svoje závery, na ktoré prišiel pri vyšetrovaní niektorých havárií Corvairu, ako zástupca pozostalých.

Ralph Nader zistil, že Corvair používa zadnú kyvadlovú nápravu. Tá by sama osebe nerobila toľko problémov, veď v Chrobákovi svoju prácu urobila. V Corvaire sa však na nápravu tohto typu spoliehalo oveľa viac rozbehnutej masy a na zníženie nákladov navyše Chevrolet upustil od sériovej inštalácie stabilizátorov na prednej náprave.

Čo sa teda Corvairu stávalo? V istých prípadoch, najmä pri preťažení, ktoré zodpovedalo napríklad naloženému kombíku, mohol byť Corvair po prejdení nerovnosti rozhodený natoľko, že sa náprava mohla "odraziť" a poslať celé auto do nekontrolovateľného pretáčavého šmyku. Prípady nehôd Corvairu si totiž boli veľmi podobné, zväčša spôsobené náhlym pretáčavým šmykom.

Hrozné však nebolo ani tak to, že sa s Corvairom zvykla fyzika takto zahrať, ako fakt, že Chevrolet o všetkom vedel a nekonal. Prečo? Pretože si spočítal náklady na zvolávaciu akciu a vyšli mu drahšie, ako vyplatiť pár pozostalých. Ku cti môže Chevroletu slúžiť, že odporúčal podstatne podhustiť predné pneumatiky, čo riziko pretáčavého šmyku zmiernilo, no väčšina mechanikov o tom tak či tak nevedela a Chevroletu sa k problému zas až tak veľmi priznávať nechcelo. Niečo nám to pripomína, že? 

Samozrejme, že Naderova kniha nedala ľuďom pokoj a Chevrolet sa nevyhol poriadnemu lynču zo strany verejnosti. A musel Corvair stiahnuť z predaja - aj keď, paradoxne, už druhú generáciu, ktorá s problémovým autom nemala už nič spoločné.

A malá perlička na záver. Chevrolet to pokašľal až tak veľmi, že už v propagačnom videou ku Corvairu sa venuje predovšetkým pasívnej bezpečnosti auta... LOL.

 

 

Nedôvera Američanov v domáce automobilky? Koho to asi bude chyba...

 


GALÉRIA - 9 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ