Motory

Ak už ste porozumeli logike motorov VR6, porozumieť princípu W motorov bude hračka. Základom na konštrukciu motorov W sa stal blok VR4, čiže VR6 s odrezaným radom valcov. S týmito blokmi sa potom dá kreovať podľa chuti – vitajte v konštruktérskom Legolande.

Dvojité vé dvanásť

O usporiadanie motora do W sa už predtým pokúšalo aj Audi, napríklad s konceptom Avus, ktorého motor bol však len maketou. Pri W12 nezávisle vyvíjanej Audi išlo netradične o kombináciu troch radových štvorvalcov, pričom projekt skonal na problémoch pri chladení a vedení výfukového potrubia pre stredný rad valcov.

Stručne povedané, W12 sú dve VR6 vrazené do seba pod uhlom 72 stupňov. Motor disponoval 48 ventilmi ešte pred uvedením VR6 24v, sa stal prvou 24-ventilovou VR6. Vďaka asymetrickému designu VR6 nemal Volkswagen problém pri odvádzaní výfukových plynov. Avšak fakt, že W-motor bol veľmi krátky a valcov bolo dvanásť, nevyhol sa ústupku v podobe len 13 milimetrov hrubých ojníc namiesto 20-milimetrových pri VR6, a tomu, že valce toľko “nedýchali".

Paradoxne, akutálne ide o jediný, relatívne masovo vyrábaný variant VR architektúry. Veď sa skúste pozrieť do katalógov Audi A8 sami. Netrpí žiadnym prepĺňaním a z objemu 6,3 litra dokáže vyprodukovať rovných 500 koní (368 kW).

 

W8

Uvedený v Passate B5.5, tento motor sa stal komerčne naozaj veľmi neúspešnou motorizáciou. Zlé jazyky tvrdia, že vznikol len pre akúsi ochranu predaja Passatu V6 - ten by na predajných číslach ako top-model utrpel pri manažéroch, ktorí si vďaka hierarchii firmy nemôžu top-model dovoliť. V skutočnosti bol však skôr testovacou „mulou“ pre väčšie motory. Technicky išlo o dva bloky VR4, tiež zložené v uhle 72 stupňov na jeden kľukový hriadeľ a okrem emblémov na karosérii ho od štandardného Passatu možno odlíšiť štvoricou koncoviek výfukov. Pár exemplárov sa dochovalo dodnes a skutočne, existujú aj s manuálom!

 

W16

Šestnásťka sa dá vydeliť štyrmi a Volkswagen vlastní Bugatti. Už chápete?

Štyri jednotky VR4 zložené dohromady pod uhlom 90 stupňov alebo 2xVR8, aj keď VR8 Volkswagen oficiálne nikdy nevyrobil, sú základom pre pohonnú jednotku sériového Veyronu i Chironu. V oboch prípadsoch je doplnený štvoricou turbodúchadiel a v druhom prípade je naladený na skromných 1500 koní (1 103 kW) a 1600 Nm. A keďže Chiron je ešte stále horúcou novinkou, som si istý, že toto číslo bude ešte spokojne narastať.

 

W18

A teraz prilejem do ohňa trocha bizáru. Samostatný projekt Audi, opäť pod filozofiou spájania – no tentoraz troch blokov radového šesťvalca. Správne, nejde teda o derivát VR6, ale túto šialenosť, ktorá vznikla pod vedením Ferdinanda Piëcha, som jednoducho musel spomenúť. Na fotke je vidno, že motor je zložený veľmi zvláštne - tak, že dve V6 sa spoja pod uhlom 60 stupňov ako obyčajná V12, a ďalší rad sa pripojí asymetricky a jednoducho "leží". Tento koncept je veľký, neohrabaný a absurdne zbytočný. Aj preto jeho vývoj veľmi rýchlo stopli, aj keď sa stihol objaviť v konceptoch Bugatti EB-118, EB-218, Bugatti 18/3 "Chiron", a sprvu aj v prototype Veyronu, Bugatti 18.4 "Veyron". V nich bolo toto monštrum naladené na vždy rovnakých 408 kW, čiže 555 koní.


GALÉRIA - 43 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ