Mobilita budúcnosti: Nič nebude ako doteraz

Mega-mestá po celom svete sú plné až do prasknutia, do roku 2050 v nich bude žiť viac ako šesť miliárd ľudí. To je dvakrát viac ako dnes, mestská doprava sa strojnásobí. Približne dve tretiny celosvetovej populácie žijúcej v aglomeráciách v roku 2050 a rast urbanizácie bude znamenať aj čoraz viac problémov. Vidíme ich už dnes, ani nemusíme bývať v megamestách. Aj v tých našich sú problémy s parkovaním, dopravnými zápchami a znečisteným vzduchom, ktoré sa budú s rastúcim počtom obyvateľov a dopravou iba zintenzívňovať. S tým stúpa potreba riešenia a inteligentných konceptov mobility. Na konferencii Bosch Mobility Experience v Boxbergu predstavila spoločnosť Bosch svoje technológie a služby pre mobilitu budúcnosti.

Bez emisií

Na testovacej trati v Boxbergu som si odskúšal hneď viacero alternatívnych elektrických prostriedkov, ktoré sa vynikajúco hodia do celkového obrazu dopravy blízkej budúcnosti. Jedným z nich je StreetScooter: účelná a absolútne jednoduchá dodávka, ktorú si nemecká pošta vyrába vo vlastnej réžii s využitím pohonu Bosch a tento rok ich chce až desať tisíc. Podobne funkcionalistický je aj malý automobil e.Go, ktorý bol prítomný vo fáze prototypu. Na kratšie vzdialenosti po meste je zase určený elektrický skúter e-Schwalbe s retro dizajnom. Dve posledné spomínané vozidlá využívajú nový 48-voltový pohon.

Problém kvality ovzdušia pretrváva predovšetkým u veľkých mestských konurbácií. Z tohto dôvodu sa Bosch naďalej drží svojho cieľa nízkych emisií v doprave, nezavrhuje však ďalší vývoj spaľovacích motorov. Zákaz naftových motorov považuje spoločnosť za chybný krok, pretože dieselové agregáty stále excelujú svojou efektívnosťou a je v nich veľký potenciál. To isté platí o benzínových motoroch, hoci elektrický pohon príde do automobilového sveta nepochybne v oveľa väčšej miere. Na plošné nasadenie elektromobilov však nie je zatiaľ pripravená ani infraštruktúra, ani výrobcovia, ktorí bojujú s vysokými nákladmi na výrobu batérií. Cieľom vývoja Boschu do konca dekády je dosiahnuť dvojnásobnú kapacitu za polovičnú cenu.

Bez stresu

Odstrániť z dopravy budúcnosti stres znamená redukovať jej hustotu. V USA trávia vodiči v desiatich mestách s najvyššou hustotu dopravy približne 42 hodín ročne v dopravných zápchach. Motoristi tak prídu o 121 miliárd dolárov, a to najmä kvôli strate času a zbytočne použitému palivu. Niet divu, že sú potom v strese. V roku 2025 budú dopravné zápchy v európskych veľkomestách spôsobovať náklady vo výške 208 miliárd eur ročne. Riešením je hlavne prechod na intermodálnu dopravu, teda prepravu cestujúcich viacerými spôsobmi a posun od auto-centrickej dopravy v mestách. Na to treba vyvinúť nový koncept mestskej dopravy: tovar sa bude prepravovať elektrickými dodávkami, ľudia prestúpia z cesty na železnicu, zo štyroch na dve kolesá, všetko optimálnym spôsobom s ohľadom na aktuálnu premávku. Aby to bolo možné dosiahnuť i v rušných metropolách, budú musieť byť verejná doprava, autá, samojazdiace zdieľané a doručovacie vozidlá a ostatné spôsoby dopravy medzi sebou dokonale prepojené.

Na Bosch Mobility Experience v Boxbergu predviedol Bosch spôsoby, ktorými chce formovať mestskú mobilitu. Kľúčovým bodom je inteligentná pripojená infraštruktúra, v ktorej sa budú pohybovať pripojené vozidlá. Cestujúci vybavení asistentom mobility v smartfóne budú využívať taký prostriedok, ktorý je podľa dát v reálnom čase najviac efektívny, bez ohľadu na miesto a čas. Vďaka novej aplikácii sa tak dochádzajúci dostanú do cieľa efektívnejšie, mestá budú lepšie riešiť objem dopravy a poskytovatelia mobility zlepšia využitie verejnej dopravy. Jednou zo súčastí tohto riešenia je už fungujúca služba COUP na zdieľanie elektrických skútrov.

Nemálo stresu v preplnených mestách má na svedomí aj parkovanie automobilov, ktoré sa vysokou mierou podieľa na premávke v centrách a ľudí zbytočne stojí čas a peniaze. Aj v tejto oblasti má Bosch niekoľko riešení pre prepojené a automatizované parkoviská: od pomoci pri hľadaní miesta, až po plne automatické zaparkovanie automobilu. Stále je však na to potrebný veľký priestor a cestovať autom niekedy za ten stres naozaj nestojí. Viaceré mestá preto v centrách preferujú bicykle, obyvatelia Amsterdamu každý deň absolvujú spolu dva milióny kilometrov, čo je 60 percent všetkého cestovania v centre mesta. V Kodani ide do práce či do školy na bicykli každý deň 45 percent populácie.

Bez nehôd

Keď už spomínam bicykel, po odskúšaní si na ňom viem predstaviť jazdiť posledný úsek cesty od záchytného parkoviska či zastávky. Teda ak by išlo o taký bajk, aký prezentoval Bosch: elektrický, aby sa na ňom človek cestou do práce nespotil a dokonca s ABS, aby bol ovládateľný aj pri brzdení, neblokovalo sa mu predné koleso a jazdec nepreletel cez riadidlá. Naozaj to funguje, plné stlačenie prednej brzdy nie je žiadny problém a bicykel bezpečne zastaví. Bezpečnostný systém dávno zachraňujúci životy v autách tak prichádza zvýšiť bezpečnosť aj na jednostopových vozidlách, tak ako MSC – systém kontroly stability, teda obdoba ESP pre motorky.

Okrem toho Bosch neustále vyvíja nové asistenčné systémy, smerujúce k autonómnej jazde. Pred začiatkom ďalšieho desaťročia chce spoločnosť Bosch v spolupráci s firmou Daimler umožniť plne automatizované šoférovanie v mestách (SAE úroveň 4) a mobilitu bez vodiča (SAE úroveň 5). Ich ciele zahrňujú vývoj a zahájenie výroby autonómneho pohonného systému pre robotické taxíky. Na správne fungovanie musia byť vozidlá samozrejme prepojené s infraštruktúrou a musia presne vedieť, kde sú. Na to poslúži HD mapa s údajmi z radarových senzorov, vytváraná spoločne s holandskou spoločnosťou TomTom, rovnako ako aj s čínskymi poskytovateľmi AutoNavi, Baidu a NavInfo.

Čím bude infraštruktúra aj vozidlá modernejšie, tým bude menej nehôd. Stále je za 9 z 10 nehôd zodpovedný ľudský faktor, čo sa autonómnymi automobilmi môže zredukovať. Fungovať budú na princípe kolektívnej umelej inteligencie v palubnom počítači, vďaka ktorému sa budú neustále zdokonaľovať a človeku vôbec nepríde, že sa vezie v aute, nad ktorým vôbec nemá kontrolu. Takáto predstava sa dnes javí ako sci-fi, mnohé koncepty sa však už intenzívne testujú. Asi ani netušíme, ako je éra robotických áut blízko.


GALÉRIA - 11 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ