Mitsubishi: Plný záber

Pohon všetkých kolies má hlavné opodstatnenie hlavne pri jazde v teréne a po rôznych nespevnených komunikáciách s diskutabilným povrchom. Rokmi si ale našiel cestu aj v bežných osobných autách, kde má (najmä v zime) tiež svoje logické opodstatnenie. Ale aj pri výkonných vozidlách, ktoré neraz majú základ (kvôli potrebným homologizáciám) v rely športe.

Aj v Mitsubishi to bolo tak. Všetko odštartoval Galant VR4 (1987 – 1992) a famózne zakončil Lancer Evolution (kto by ho nepoznal; od šestky aj s aktívnym zadným diferenciálom).

Poriadne zapísané

Mitsubishi je vytrvalým účastníkom motoristických súťaží. Však 12 víťazstiev už legendárneho modelu Pajero na Dakare, pričom pretekársku históriu začala písať v roku 1962 nástupom na Veľkú cenu Macaa s malým modelom 500, pokračovala prakticky vo všetkých podobách motoršportu - od rally súťaží (Colt 1000F na Rally Južného kríža v Austrálii alebo Lancer 1600 GSR na Rally Safari v africkej Keni) až po preteky Formúl (zisk 1. a 2. miesta modelu Colt F2000 na Veľkej cene Japonska v roku 1971).

V nadväznosti na tieto výkony sa automobilka rozhodla vrátiť do rally súťaží najvyššej úrovne, tj. na preteky svetového rally šampionátu FIA (WRC).

Od skupiny B k skupine A

Nový počin neprišiel len tak, keďže automobilka si už pohrávala s programom skupiny B, kde nasadzovala kupé Starion Turbo - ešte predtým, než sa prakticky cez noc zmenili pravidlá kvôli sérii tragických nehôd.

Továrenské tímy preto od začiatku roka 1987 pracovali na vývoji vozidiel pre nový formát skupiny A. Mitsubishi sa rozhodlo pripraviť úplne nový Galant šiestej generácie. Do svetového rally šampionátu v roku 1989 prvýkrát vstúpil Tím Mitsubishi Ralliart Europe. Hneď zaujal víťazstvom v troch súťažiach - Švéd Mikael Ericsson vybojoval víťazstvo na 39. ročníku fínskej Rally 1000 jazier, avšak vrcholný úspech prišiel o tri mesiace neskôr. V novembri 1989 Fín Pentti Airikkala ohromil konkurentov víťazstvom na 38. ročníku Lombard RAC Rally. Tretie víťazstvo sa dostavilo v roku 1991, kedy Kenneth Eriksson vyhral 40. ročník medzinárodnej rally Švédska.

Skupina A podstúpila rýchly vývoj a konkurenčné továrenské tímy hľadali cesty, ako zvyšovať výkon a zlepšovať jazdné schopnosti s využitím menších vozidiel s kratším rázvorom. Práve tak sa zrodila pretekárska legenda - Mitsubishi Lancer Evolution, ktorého konštrukčný vývoj vychádzal z modelu Galant VR4.

Automobilka nadviazala na predchádzajúcu pretekársku verziu modelu Lancer a pôvodne vyvinula Lancer Evolution zo sériového sedanu Lancer - a vyrobila požadovaných 2 500 vozidiel pre homologizáciu v Skupine A - aby mohla efektívnejšie konkurovať na podujatiach svetového rally šampionátu FIA, čo sa tiež podarilo, pretože nazbierala ďalšie štyri tituly majstra (v rokoch 1996, 1997, 1998 a 1999), resp. jeden majstrovský titul v pohári konštruktérov (v roku 1998).

I do bežných modelov

Účasť továrenského tímu v súťažiach WRC umožnila vývoj technológií, ktoré automobilka neskôr uplatnila aj v sériových modeloch. Súčasný pohon všetkých kolies sa volá S-AWC (Super-All Wheel Control), ktorý sa montuje do rôznorodých modelov, ako Outlander PHEV či úplne nový Eclipse Cross. Super-All Wheel Control zvláda riadenie hnacích a brzdných síl všetkých štyroch kolies, a to rozdeľovaním energie motora medzi kolesá prednej a zadnej nápravy, resp. medzi ľavé a pravé kolesá vozidla.

Ale aj tak, v správnych motoristických „makoviciach“ asi najväčšiu brázdu zanechala generácia Lanceru Evo.           


  • 4x4,mitsubishi,

GALÉRIA - 7 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ