Mitsubishi: Japonci späť v oblakoch

Nový stroj od Mitsubishi Aircraft Corporation (spoločný podnik Mitsubishi Heavy Industries a Toyota Motor Corporation, partnerom projektu je aj Fuji Heavy Industries, majiteľ Subaru) sa predstavil na 52. Medzinárodnej leteckej výstave v Paríži PAS 2017. Poháňajú ho dva prúdové motory Pratt & Whitney PurePower PW1215G resp. PW1217G, ktoré v kombinácii so špičkovou aerodynamikou prinášajú úsporu paliva až 20 percent a tiež znižujú hlučnosť.

MRJ je určené na regionálnu prepravu a plánuje sa v dvoch verziách pre 70 alebo 90 pasažierov, ktorým ponúkne v tejto triede nadštandardný priestor a komfort. Sedadlá sú usporiadané 2 + 2 v ekonomickej triede alebo 2 + 1 v biznis triede. V ekonomickej verzii sľubuje Mitsubishi najširšie sedadlá v rámci konkurencie. Od počtu pasažierov závisí aj dĺžka 33,4 resp. 35,8 metra. Rozpätie krídel je 29,2 metra a vrchol chvosta je vo výške 10,4 metra. Najvyššia vzletová hmotnosť je 42 800 kg, dolet je podľa zvolenej verzie 2 120 – 3 770 km. Najvyššia letová hladina je 11 900 km.

Lietadlo sa predáva za približne 47 miliónov dolárov. Stroj, ktorý sa predstavil v Paríži, je lakovaný vo farbách japonských All Nippon Airways. Táto spoločnosť je oficiálne prvým zákazníkom a objednala si 15 kusov MRJ s opciou na 10 ďalších. Zatiaľ najväčším klientom je americká spoločnosť SkyWest, ktorá chce až 100 lietadiel a na ďalších 100 má opciu. Podľa magazínu Aviation Week & Space Technology potrebovalo Mitsubishi predať najmenej 300 lietadiel, aby sa mu aspoň vrátili investície do vývoja vo výške takmer dvoch miliárd dolárov. To však bolo ešte v roku 2008, zdržania pri vývoji navýšili náklady o polovicu a tak bude projekt zrejme stratový.

Projekt bol iniciovaný japonskou vládou, ktorá v roku 2003 poskytla financie na štúdiu vývoja regionálneho lietadla. V roku 2008 Mitsubishi oznámilo spustenie výroby spolu s prvou objednávkou. Plánované termíny dodania sa viackrát posúvali. Pôvodne mala byť konštrukcia celá z uhlíkových kompozitov, Mitsubishi sa však neskôr rozhodlo pre hliník. Prvý testovací let sa uskutočnil v novembri 2015, po ňom sa ešte menila konštrukcia krídel a podvozku. Tým sa dodanie prvých lietadiel pre zákazníkov posunulo najskôr na rok 2018.

Po skončení druhej svetovej vojny bolo Japonsku zakázané vyvíjať a vyrábať lietadlá, až v 50-tych rokoch bola obnovená licenčná výroba vojenských lietadiel, ktorá však dlho nevydržala. Mitsubishi Regional Jet je prvé japonské komerčné lietadlo určené na civilnú prepravu odkedy bolo pred viac ako 50 rokmi uvedené do prevádzky 60-miestne lietadlo NAMC YS-11 (výroba spustená v roku 1962 a ukončená v roku 1974). Prvé lietadlo od Mitsubishi vzniklo v roku 1928, bol to dvojplošník MC-1.


GALÉRIA - 3 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ