Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T MiVEC: Teória relativity

Hovoriť o jednom, druhom či treťom aute či je dobré, alebo zlé, je v dnešných časoch činnosť pohybujúca sa na veľmi tenkom ľade. Všetky vás dnes totiž odvezú tam, kam treba, v bezpečí a komforte, o akom sa nám pár rokov dozadu mohlo za dané peniaze len snívať. Lenže ľudia sú ľudia, a práve preto dostávam túto otázku stále veľmi často. 

"Hej počuj, je Civic Type R dobré auto?" Jasné, že je.
"Hej, mám takú otázku, Leon kombi v jednaosmičke TSI, môže byť?" Paráda, niekedy ma odvezieš!
"No, chcem si kúpiť Citroën..." Nie, robím si srandu, toto sa ma ešte nikto nespýtal.

Jednoducho, nevedia to pochopiť. Za svoje peniaze dnes dostanete prakticky len naozaj dobré autá, veď aj Dacia Sandero za ani nie sedem tisíc eúr bola vlastne skvelá. Aj preto zažíam mierny konflikt záujmov, keď práve stojím pred testovacím Mitsubishi Eclipse Cross.

Mitsubishi totiž - aspoň z vizuálnej stránky - urobilo všetko pre to, aby som bol voči novému Eclipsu totálne zaujatý. Zoberme si napríklad už len ten názov. Keby mi niekto pred dvoma rokmi zašepkal do uška slovo Eclipse, tak by som... no, asi spozornel na situáciu, v ktorej sa práve nachádzam; ale predovšetkým by som si predstavil nádherné a silné kupé, ktoré zdobilo modelovú paletu Mitsubishi až do nejakých raných 2000's.

Teraz sa za slovkom Eclipse udomácnilo ďalšie slovko, Cross, čo mu zvihlo karosériu tak o 15 centimetrov nad zem, pribilo ešte jeden pár dverí k ich správnemu počtu a napokon zachovalo aj kupé profil karosérie. Teda, aspoň Mitsubishi by bolo veľmi rado, keby to tak vnímame. Lenže...

Na prvý pohľad to skrátka vyzerá na mix prístupov, ktoré sú mi totálne cudzie. Musím však uznať, že predné aj zadné previsy karosérie sú príjemne malé, vnútri vyzerá byť celkom dosť miesta a riešenie zadnej časti je na druhej strane naozaj zaujímavé, najmä vďaka svojmu dvojitému oknu.

Chcem byť všetkým

Minimálne zvonka je to skrátka rok 2018 v kocke - chcel by byť veľmi dôsledne všetkým naraz, takže vo výsledku pôsobí trocha ako zmrzlina so sójovou omáčkou. Aký je však Eclipse vnútri? Odpoveď si dokážete vygenerovať asi tri sekundy po vstupe na palubu. Je výnimočne príjemný.

Nová je napríklad palubná doska, ktorá je na pomery Mitsubishi veľmi členitá. To však nevadí jej ergonómii, ktorá je na veľmi vysokej úrovni - všetko nájdete tam, kde by ste to asi hľadali, pričom niektoré tlačidlá disponujú veľkosťou, ktorú sme pravdepodobne nikto nevideli tak od deväťdesiatych rokov. Po skúsenosti so solídnym, no v multimediálnej oblasti trocha archaickým Outlanderom som mal zmiešané očakávania, no elektronika a multimédiá sú v skutočnosti tým, čo ma na Eclipse prekvapilo azda najviac. 

Nový multimediálny systém je napríklad skvelý. Iste, nemá najlepšiu grafiku zo všetkých, fancy sklenený povrch dotykovej obrazovky alebo iné pekné, no nepodstatné veci. To podstatné - ovládanie - má však asi najlepšie, čo som doteraz v autách vyskúšal, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá. Trackpad na stredovom tuneli pripomína napríklad tie z notebookov z roku 2007. To však znamená, že má účelný povrch, prsty po ňom dobre kĺžu, chod kliknutia je príjemne dlhý a správa sa ako tlačidlo, čo je presne to, čo v aute jednoducho chcete. Menu systému je navyše veľmi prehľadné. Skrátka, takto to má v aute vyzerať. Jednoduché, prehľadné a funkčné, aby ste tomu displeju venovali čo najmenej času.

Je tu ešte aj head-up displej, čo je v tejto cenovej kategórii stále skôr výnimkou. Aj ten však skrátka funguje dobre a vy ste radi, že ho tam máte. Okrem neho máte k dispozícii ešte obrovské spätné zrkadlá - a kto číta moje testy, vie, že týmto si ma získa asi každé auto. Čo však veľké úplne nie je, to je ponuka vnútorného priestoru. Dobre, po B-stĺpik je to niečo medzi ASX a Outlanderom, no počnúc ním sa situácia trocha komplikuje, najmä prihliadnuc ku klesajúcemu profilu strechy smerom dozadu.

Trpí tak ponuka miesta najmä pre hlavy zadných pasažierov, no aj ich nohy by si napokon zaslúžili trocha viac miesta. Osobitná situácia potom nastáva v batožinovom priestore, ktorý je celkom plytký, no napriek tomu ponúka 448 litrov priestoru. Nahráva mu do karát aj fakt, že je vymyslený celom prakticky, do dvojitej podlahy schováte napríklad jeho roletu, ak je to nutné. Alebo ju vyberiete von z auta a použivate ako slnečnú clonu. Aj to sa dá. Viete, rok 2018. Individualizácia. Jé.

V zas*anej bavlnke

Dobre, sadáme za volant a prebúdzame jeden-a-pol-litrový štvorvalec so sympatickým názvom MIVEC, ktorý poznáme... pomaly z každého auta produkcie Mitsu. V danej špecifikácii disponuje 120 kilowattmi výkonu a 250-timi krútiacimi momentami, čo nie je úplne málo - i keď tento balík testovacie auto posiela len na predné kolesá.

Je to však charakter. Po naštartovaní ho totiž ani nepočuť. A po stlačení plynového pedálu ho takmer ani necítiť. Nezdá sa vám to ako pozitívne hodnotenie? Chyba. Už po zatvorení dverí totiž z Eclipse cítite, že to nebude žiadny športovec. Je to auto, ktoré je stvorené na komfortnú jazdu - je vysoké, výborne odhlučnené, na pohľad prehľadné a od vonkajšieho sveta vás chráni tak veľmi, ako je to v jeho silách.

Tomu prislúcha aj použitie osemstupňovej CVT prevodovky, ktorá radí hladko a plynulo. Všetok dynamický potenciál motora sa v nej síce totálne stráca, no ani ho nepotrebujete využiť. Eclipse totiž nerovnosti nekopíruje, on ich žehlí. To isté sa dá povedať o riadení - je to také menšie kormidlo. Jasné, lodný pocit je tu menší ako napríklad v spomínanom Outlanderi, no práve vďaka tomu je príjemnejší. Musím povedať, že toto je práve auto, ktoré chcete šoférovať po opici, unavený, alebo vyhoretý. Je ako klbko bavlnky v nadživotnej veľkosti, ktoré vás do seba citlivo zamotá pri tom, ako vám rozpráva, že všetko bude dobré. Odpustíte mu potom aj vyššiu spotrebu, ktorá sa blíži k ôsmim až deviatim litrom paliva pri svižnej jazde.

Okej, okej, teraz som sa možno trocha nechal uniesť. No pravdou zostáva to, že v momente, keď si od Eclipse Cross odmyslíte všetky jeho vizuálne športové ambície, začne dávať prekvapivý zmysel. 

Musíte ho začať vnímať inak. Teda, skôr ho prestať akokoľvek vnímať, a bude dokonalý. Má pohodlné jazdné vlastnosti, príjemný motor a prevodovku, o ktorej neviete. Jeho multimediálny systém vám bude všetko, len nie robiť naprieky, jazda vás upokojí, aj keby ste nadšencom amfetamínov a z auta máte dokonalý prehľad o tom, čo sa deje v blízkom či ďalekom okolí.

Ak patríte k tej časti obyvateľstva, ktorá potrebuje niekde medzi domovom a prácou kus oddychovej cesty, pri ktorej nebude musieť vôbec rozmýšľať - prestaňte hľadať, tu ste za danú cenu asi najlepšie.

 

 


GALÉRIA - 39 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ