Mitsubishi: 4x4 stále inak

Pohon všetkých kolies sa zväčša používa v terénnych vozidlách, kde aj má svoje logické opodstatnenie. V našej zemepisnej šírke má však opodstatnenie aj v civilnejších či populárnych SUV modeloch. Nuž, zima tu býva občas aj dlhá a sem-tam aj snehu vie nakydať. Mitsubishi sa s pohonom 4x4 rokmi posunulo z obyčajného (s manuálnym prepínaním) na technicky a aktívne pracujúceho, či skôr rovno premýšľajúceho.

PX33 - 1936: Začiatok

PX33 bol prelomovým modelom automobilky, pretože išlo o vôbec prvé vozidlo s pohonom 4WD a logom s tromi diamantmi na kapote. Model vyvinutý vtedajšou spoločnosťou Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vychádzal z prvého prototypu PSF33 (dokončeného v decembri 1935) so zážihovým motorom typu S6. PX33 v roku 1936 nasledoval ako druhý prototyp, tentokrát so zážihovým motorom typu X. Po ďalších vylepšeniach boli v júli 1937 vyrobené štyri vozidlá. Pri testovaní na hraniciach možností všetky prototypy hladko uspeli. Spoločnosť MHI však so sériovou výrobou váhala. Projekt PX33 sa už preto ďalej neposunul.

Spoločnosť Sonauto (vtedajší francúzsky distribútor vozidiel MMC) vyrobila rally repliku modelu PX33 z roku 1936 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jedno bolo v roku 1989 nasadené v rámci sedemčlenného továrenského tímu na Rally Paríž-Tunis-Dakar, kde pod vedením Jeana-Pierreho Jaussauda dorazilo do cieľa na celkovom 31. mieste.

Jeep - 1953: V stopách slávneho predchodcu

Druhá kapitola začala – viac-menej nepriamo - v roku 1953, keď spoločnosť podpísala dohodu s Willys Overland Corporation o licenčnej výrobe slávneho modelu Jeep (CJ3) na území Japonska, čím vznikol model Mitsubishi Jeep J3. V roku 1953 by rozhodne nikto netušil, že výroba potrvá až do roku 1998 a dosiahne celkový objem asi 200 tisíc vozidiel v rôznom prevedení (verzie s krátkym aj predĺženým rázvorom a kombi s uzavretou karosériou).

Forte - 1980: Na sólovej dráhe (4WD)

Paralelne s tým, ako automobilka chrlila licenčné Jeepy, premýšľala aj nad budúcimi plánmi. Začiatkom 70. rokov minulého storočia automobilka vycítila, že bežných záujemcov hľadajúcich malý pick-up oslovia skôr vozidlá, ktorých stvárnenie sa viac orientuje na potreby pasažierov, avšak ktoré si zachovávajú robustnosť požadovanú užívateľmi, ktorým pick-up slúži pre pracovné účely, vrátane pohonu všetkých kolies. Po mimoriadne dôkladnom výskume a vývoji bol nakoniec v roku 1978 predstavený model Forte (na mnohých zahraničných trhoch uvádzaný ako L200).

Pajero - 1982: Otázka životného štýlu

Automobilka taktiež vytušila rastúci dopyt po civilizovanejších a štýlovejších terénnych vozidlách. Rozhodla sa preto preskúmať pôdu niekoľkými „lifestylovými" vývojovými SUV štúdiami, vychádzajúcimi z rôznych existujúcich produktov, ako napr. Pajero I (1973), až nakoniec odhalila konečnú podobu modelu Pajero.

Pajero prvej generácie - odhalené v roku 1979 vo forme koncepčného vozidla Pajero II, teda tri roky pred začiatkom sériovej výroby - otvorilo novú kapitolu na poli terénnych vozidiel. Pajero dokázalo rovnako ľahko prekonávať cestné úseky ako aj terén, a osvedčiť sa tak ako robustný profesionálny pracant či luxusný dopravný prostriedok na vidieku. Súčasne svoju povesť vylepšilo jedinečnými úspechmi vo svete motoršportu, keď sa MMC spoločne s firmou Sonauto rozhodla vstúpiť do najvýznamnejšieho svetového závodu terénnych vozidiel - legendárnej Rallye Dakar.

Od svojej prvej účasti na Dakare v roku 1983 dokázalo Pajero získať pozoruhodnú kolekciu pretekárskych úspechov, vrátane 12 víťazstiev na Dakare (v rokoch 1985 až 2007) či pohára v seriáli Cross Country Rally (2003) svetového šampionátu FIA. Týmto boli položené základy úctyhodnej reputácie, kedy vozidlám Mitsubishi nedokázala konkurovať žiadna iná SUV značka tej doby.

Lancer Evolution - 1992: Svetový šampión

Technológia pohonu všetkých kolies, uplatnená v robustných terénnych modeloch Pajero a L200 (v civilnom aj pretekárskom prevedení), zároveň poslúžila ako preferovaná zbraň v 90. rokoch minulého storočia v rámci rally, kde nastúpila nová generácia vozidiel, ktorých ikonou sa rýchlo stal model Lancer Evolution od Mitsubishi Motors.

Mitsubishi Motors nadviazala na predchádzajúcu pretekársku verziu modelu Lancer a pôvodne vyvinula Lancer Evolution zo sériového sedanu Lancer, pričom vyrobila požadovaných 2 500 vozidiel pre homologáciu v Skupine A. Zvyšok je už história, teda desať nadväzujúcich generácií a množstvo víťazstiev aj niekoľko titulov v šampionáte WRC: 4 tituly majstra sveta medzi závodnými jazdcami (1996, 1997, 1998,1999) a 1 pohár konštruktérov (1998).

Lancer Evolution vďaka veľmi úspešnej účasti továrenského tímu v skupine A šampionátu WRC umožnil vývoj vyspelých automobilových technológií, ktoré automobilka Mitsubishi Motors neskôr uplatnila aj v rámci produkčných modelov; jedným z príkladov je prepracovaný systém All-Wheel Control (neskôr prepracovaný v súčasný systém "Super-All Wheel Control" - S-AWC). Systém po prvý krát použitý v modeli Galant VR4 v prevedení 1987 bol v roku 1996 vylepšený zavedením systému aktívnej kontroly stáčania okolo zvislej osi (AYC) - v modeloch Galant VR4 a Lancer Evolution - a neskôr v roku 2001 doplnený o aktívny medzinápravový diferenciál (ACD). Systém S-AWC, ďalej vylepšovaný pre poslednú generáciu modelu Lancer Evolution z roku 2007 (v Európe r. 2008), zahŕňa a integrovaným spôsobom riadi štyri samostatné systémy:

Aktívny medzinápravový diferenciál (ACD)

Aktívnu kontrolu stáčania okolo zvislej osi (AYC)

Systém aktívneho riadenia stability (ASC)

Systém Sport ABS

2012: Outlander PHEV: Elektrický pohon 4WD

Systém PHEV od Mitsubishi Motors využíva novo vyvinutý systém pohonu všetkých kolies s dvojicou elektromotorov, technológie čisto elektronického riadenia „drive-by-wire" a systém S-AWC.
Systém S-AWC okrem toho v súčinnosti so systémom pohonu PHEV prerozdeľuje výkon medzi kolesá prednej a zadnej nápravy a zároveň medzi ľavú a pravú stranu vozidla.


  • 4x4,mitsubishi,

GALÉRIA - 8 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ