Mille miglia 2017: 90. výročie šialenstva

Automobilov bolo ako šafranu, život mimo miest sa vliekol slimačím tempom. Tak prečo to trochu neprehnať? Automobilové preteky sú takmer také staré ako automobil. Ich história sa začala písať vo Francúzsku, avšak len Talianom patria v top 5 legiend hneď dve miesta. K Le Mans, Nürburgringu a Spa patria aj Targa florio a Mille miglia (1000 míľ).

Zakladatelia Mille miglia Maggi, Mazzotti, Castagneto a CanestriniZakladatelia Mille miglia Maggi, Mazzotti, Castagneto a Canestrini Mille miglia

Nemenej zaujímavej a staršej Targe sa budem venovať inokedy, pretože tento rok 1000 míľ oslavuje krásnych 90 rokov. Prvý krát sa v Brescii neďaleko jazera Garda štartovalo v roku 1927, preteky založili grófovia Aymo Maggi a Franco Mazzotti. Autá vyrážali v minútových intervaloch na spanilú jazdu naprieč Talianskom. Jediný veľký okruh z Brescie do Ríma a späť. Približne 1 000 rímskych míľ, teda 1 500 km. Trasa sa menila asi dvanásťkrát.

Hrdinovia?

Prvý víťaz Giuseppe Morandi to prešiel za nejakých 21 hodín a 5 minút na dvojlitrovom OM 655 S (priemerná rýchlosť 78 km/h). Pôvodne bolo Mille miglia určené len pre sériové automobily, nástup pretekových špeciálov však na seba nenechal dlho čakať. Tradične tu dominovali domáce značky, najmä Alfa Romeo a Ferrari, nesmiem však vynechať Mercedes, ktorý ako prvý narušil domácu hegemóniu (Caracciola, 1931, priemer 100 km/h). Mercedes drží aj historický rekord – Stirling Moss a Dennis Jenkinson, 300 SLR s číslom 722 (čiže štart o 7:22 ráno), 158 km/h, čo zodpovedá času 10 hodín, 7 minút a 48 sekúnd. Zásluhu na tom mal aj v tom čase inovatívny systém inštrukcií a itinerár zaznamenaný na 5,5-metrovej rolke papiera.

Predstava jazdy dňom i nocou znie hrozivo, zastavenie znamená vodu na mlyn súperov. A čo je horšie, v plnej rýchlosti sa rútite do neznáma. Je to síce okruh, ale prejdete ho len jeden jediný raz. Naozaj klobúk dolu pred každým, kto sa odhodlal čo i len vyrazť na túto jazdu smrti. Ani sa nemôžem čudovať, že tí najlepší vyrážali na jazdu nadopovaní rôznymi drogami. Priznal to napríklad aj Moss.

Koniec a začiatok zlatej éry

Rýchle autá, úzke cesty a pri nich diváci, to je smrtiaca kombinácia. Štatistiky uvádzajú za 30 rokov existencie Mille miglia (24 pretekov) 56 mŕtvych. Azda najhorší incident tieto preteky v ich pôvodnej forme aj ukončil. V roku 1957 Alfonso de Portago na Ferrari zabil seba, navigátora a deväť divákov (z toho päť detí!), príčinou bola zjazdená pneumatika. De Portago veľmi chcel vyhrať a preto zastávku na výmenu odkladal až príliš.

Mille miglia sa na pár rokov zmenilo na klasickú rely, tento formát sa však neujal. Znovuzrodenie prišlo v roku 1977, tento raz ako preteky historických vozidiel. A len takých, ktoré mohli štartovať na pôvodných 1000-míľových pretekoch.

V tomto formáte žije Mille miglia dodnes a zmenilo sa na úžasnú prehliadku skvostných veteránov z celého sveta. Automobilky na túto príležitosť vyťahujú to najlepšie z múzeí a do kokpitov neváhajú posadiť špičkových pilotov. Z tohtoročnej štartovej listy spomeniem napríklad ex-pilotov F1 Artura Merzaria, Jochena Massa a Adriana Sutila, šéfa tímu Mercedes Tota Wolffa či pilota safety-caru v F1 Bernda Mayländera. Rely je rozdelená do štyroch dní so zastávkami v tomto roku v Padove, v Ríme a v Parme. Ide sa ako súťaž pravidelnosti, čiže posádky musia dodržať vopred stanovený čas na meraných úsekoch. Pozrite si v galérii výber najkrajších záberov z viac ako 400 štartujúcich.


GALÉRIA - 66 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ