Mercedes-Benz X: Zmena identity

Tak nejako by mohli znieť marketingové „kecy“ či hľadanie ďalšej diery v predajnom koláči. Je mi v podstate jedno, kto či koho viedlo k myšlienke tvorby európskych luxusných pick-up-ov, má moje veľké sympatie. Jednoducho mám slabosť na poctivé off-road-y – a presne tak isto zase naopak nemusím SUVéčka. Je všeobecne známe, že trieda X si technické komponenty vypožičala od Nissanu Navara (podobne ako Renault Alaskan). Avšak, každá automobilka si konečné riešenie poňala po svojom. Keďže trieda X chce byť plnohodnotným zástupcom automobilky s honosnou hviezdou v znaku, musela prejsť výraznejším retušovaním.

Honor, status, eurá

               Musím uznať, že prerod pick-up-u z Japonca na Európana sa Nemcom celkom vydaril. Veľká hviezda na maske chladiča robí svoje. Príjemné je, že pozitívne naladenie pokračuje aj v interiéri. Mercedes-Benz totiž výrazne prekopal riešenie prístrojovej dosky. Žiadny update ale totálna implantácia svojich vecí vrátane multifunkčného volantu. Preto po novom prístrojovej doske dominuje veľký displej a šesť originálnych výduchov ventilácie. Ovládanie ozvučenia aj menu sa presunulo za volič prevodovky – skromnosť nie je v tomto prípade práve optimálne riešenie. Je to naozaj od ruky a sem-tam vyžaduje pozornosť, nie intuíciu. Žiaľ, mám ešte jedno mínus – stratu rozumne riešených odkladacích priestorov. Ani mobilný telefón som si nemal kde odložiť. Pred lakťovou opierkou sú len dva skromné držiaky na nápoje (Navara aj Alaskan sú v tomto smere na tom lepšie).

               Veľmi sa mi ale páčilo piate okno s malou posuvnou časťou. Čistá Amerika, a k tomu aj veľmi praktická. Po otvorení predných okien nevzniklo v kabíne vírenie vzduchu, len príjemný prievan. Normálne radosť jazdiť počas teplých dní.

Mercedes-Benz XOkno dole a pohoda počas jazdy aj bez klimatizácie môže začať.

Kto? Čo?

               Našťastie, trieda X nie je len o ukazovaní sa. Je to kus masívne urobeného auta (klasicky) postaveného na ráme. Vzadu je síce tuhá náprava, je však odpružená vinutými pružinami (namiesto tradičnejších listových). V praxi to znamená, že aj tak „iksko“ uvezie jednu tonu a utiahne ďalších 3 500 kg.

Mercedes-Benz XTuhá náprava zostáva, listové pružiny nahradili vinuté a vodiace ramená.

A to všetko s objemovo relatívne malým štvorvalcom preplňovaným dvoma turbodúchadlami. Z objemu 2,3 litra produkuje 140 kW a hlavne 450 Nm. Slušnú porciu energie je cítiť aj počas jazdy (jazdil som ale zväčša s prázdnym autom). Motor promptne reaguje, trošku horšie ale prevodovka, ktorá má najmä pri nižších prevodových stupňoch citeľný preklz – trošku daň za schopnosť prevozu ťažkých vecí. Zvyknúť sa ale na to dá, podobne ako na terénne riadenie. V normálnej premávke som sa doslova rukami natočili (našťastie nezauzloval 😊). Treba na to myslieť najmä v meste kde Xko len neochotne mení smer, až pri dôslednejšej práci s volantom. Taký ťarbavý „nákladiačik“ – ostatní sa ale vďačne uhýbajú.

               Netreba sa ale báť jazdy v jemne zhoršenom teréne. Vo výbavových položkách figuruje uzávierka zadného diferenciálu aj systém uľahčujúci jazdu z prudkého kopca. Za normálnych okolností sú poháňané kolesá zadnej nápravy, otočným prepínačom sa dá do rýchlosti 100 km/h pripojiť pohon predných kolies, po zastavení aj aktivovať redukčná prevodovka. Ich spoločnú prácu som si ale nemal možnosť vyskúšať. Akosi nebolo kde a akosi ani nebolo treba.

Mercedes-Benz XČo to dnes bude? Cesta? Terén? Alebo blatko?

Možnosti

               Istú variabilitu riešení umožňuje korba. Za normálnych okolností je s plechovými bočnicami, priplatiť sa ale dá kadečo. Testovaný kúsok mal aj celkom praktické krytie korby rolovacími „žalúziami“. Zamykanie je však mimo centrálne zamykanie auta, takže som musel najprv odomknúť zadné čelo korby a následne zámok rolety (samostatnými kľúčmi). Korba ako taká má jednoduchý tvar, podbehy zadných kolies do nej zasahujú celkom málo, takže sa dá ponúkaný priestor dosť slušne využiť. Na bokoch nechýbajú masívne posúvacie oká, dokonca ani 12 V zásuvka.

               Celkom vydarené riešenia ponúka Mercedes-Benz triedy X. Masívne postavené auto parádne vyzdvihli luxusné prvky. Ak človek chce pracanta a nechce mať v garáži dve autá, podobne riešený pick-up je takmer ideálnym riešením. Nehovorím, že jazdne nie je bez chyby (občas to s ním zatrasie, občas sa trasie), ale charakter, akým dáva o sebe vedieť je dosť mužný.     

Mercedes-Benz XBuď chlap a zajazdi si :-)

 

 


GALÉRIA - 45 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ