Mercedes-Benz: Očakávame s napätím

O tom, že downsizing nefunguje tak dobre, ako to vyzerá na papieri, sme niečo tušili - nejde o konšpiračnú teóriu, ale skrátka fyziku v praxi. A Mercedes-Benz je práve jednou z mála komerčných automobiliek, ktorá sa vyhla presadzovaniu absurdne natlakovaných trojvalcov aj v najmenších modeloch. Do roku 2017 však vstupuje s plnou náručou ešte zaujímavejšie vyzerajúcich technológií.

Pribudne sľubný štvorvalec

Začneme od najmenšieho. Nový, dvojlitrový štvorvalcový zážihový motor M 264 ponúka litrový výkon približne 100 kW, čím zasahuje do sféry šesťvalcových motorov. Ako takých výkonov dosahuje? Kľúčové ingrediencie sú remeňom poháňaný, 48-voltový štartér - generátor RSG, 48-voltové vodné čerpadlo a twin-scroll technológia.

RSG s efektívnejším, 48-voltovým elektrickým obvodom sa pri štvorvalci údajne postará o nebadateľný štart a nábeh motora, narásť by mal najmä výkon v rozsahu do 2 500 min-1. Funguje tiež ako prídavný hybridný motor s rekuperáciou, vytiahnuť vie z hybnosti vozidla až 12,5 kilowattu. Mercedes sľubuje aj využiteľnejšiu charakteristiku motora a chýbať nebude ani funkcia plachtenia s vypnutým motorom.

Šesťvalce pribudnú v oboch líniach - zážihový a vznetový, oba s objemom pol litra na valec. Prvý disponuje inteligentným prepňovaním, ktoré spolupracuje s kompresorom a integrovaným štartérom - generátorom ISG, ktorého funkcia je rovnaká ako v prípade vyššie spomínaného RSG, no poskytuje ešte viac dodatočnej sily pri väčšej integrácii.Takto elektrifikovaný motor nepotrebuje na svojom čele priestor pre remeňové rozvody, čo znižuje konštrukčnú dĺžku agregátu. Tu sa 48-voltová palubná sieť používa tiež pre veľké spotrebiče ako vodné čerpadlo a kompresor klimatizácie.

Benzínový šesťvalec so všetkými "fičurami" tak vyprodukuje viac ako 300 kW (408 k) a 500 Nm, čím sa blíži do teritória dnešných osemvalcov. V porovnaní s predchodcom V6 sa emisie CO2 z motora podarilo znížiť o cca 15 percent. Nový, vlajkový, dieselový agregát OM 656 kombinuje hliníkový blok a oceľové piesty, twin-scroll turbodúchadlo, nálož nových technológií a vyprodukuje až 230 kW (313 k) pri spotrebe údajne menšej o sedem percent.

… a benzínový osemvalec s dvoma turbami!

Nový osemvalec M176 s technológiou otvárania ventilov Camtronic a slimákmi turbodúchadiel umiestnenými v rozovretí motora patrí k najúspornejším na svete - aj vďaka vypínaniu štvorice valcov v oblasti čiastočného zaťaženia. Znížia sa tak straty pri zmenách preplňovania a celkový stupeň účinnosti štyroch valcov v režime spaľovania sa zlepší premiestnením jeho prevádzkového bodu k vyšším záťažiam. Zo zdvihového objemu 3 982 cm3 vytlačí viac ako 350 kW (476 k), disponuje maximálnym krútiacim momentom približne 700 Nm od 2 000 min-1 a štartuje v triede S.

Tešíme sa na cesty

Keďže tieto motory boli vyvíjané s ohľadom na novú, reálnejšiu simuláciu bežnej premávky (RDE), tešíme sa na ich výkony a úspornosť v reálnej prevádzke. V Stuttgarte sa totiž vyzbrojili novou technológiou a testovacím strediskom a už aj benzínové motory sú vybavené filtrom pevných častíc.

Na stolici teda vyzerajú tieto agregáty vďaka zakrytovaniu skutočne drsne. Aké budú v skutočnom svete?


GALÉRIA - 4 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 04.03.2017 15:04

    az na tie filtre pevnych castic...

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ