Mercedes – Benz kupé C 123: Štyridsaťročný mladík

Neviem čím to je, ale zrejme svojou polohou. Ženeva je neutrálna krajina bez výraznejšieho automobilového priemyslu – ak nerátam pár „bláznov“ ako je Sbarro alebo Rinspeed. Preto je aj prostredie autosalónu neutrálne pre všetkých vystavovateľov. Za roky si mnohí vo veľkej hale Palexpo našli svoje tradičné vystavovateľské miesto kde prezentujú to najlepšie, čo vedia automobilovému svetu ponúknuť. Presne takto sa pred štyridsiatimi rokmi svetu ukázalo vskutku elegantné kupé Mercedes – Benz C 123.

               Špičková technológia a (športová) elegancia - črty vtlačené do jedinečného kupé. Aj keď ide o štyridsaťročný model, jeho odkaz je pretavený až do súčasného kupé triedy E. Už vtedy ho automobilka smerovala na automobilových nadšencov, ktorí ocenili optickú individualitu. Aj súčasnosti by si isto našiel medzi hipstermi zaslúžené miesto. Technicky vychádza zo sedanu, je však o 40 mm nižšie a o 85 mm kratšie. Nezameniteľný je ale profil bez stredového stĺpika so samostatnými oknami. Predné aj zadné sa dali úplne stiahnuť, čím sa navodila atmosféra takmer kabrioletu, no s natiahnutou strechou. Zo sedanu pochádzali ale niektoré detaily, ako obdĺžnikové svetlomety a chrómovou mriežkou chladiča, chrómované mriežky prívodu vzduchu pred čelným sklom (po facelifte v septembri 1982 sú už čierne) a chrómovaná lišta pod zadnými svetlami.

Dôležitým technickým zlepšením, v porovnaní s predchodcom modelového radu W 114, je tuhšia karoséria s pevnejšou strechou. Zvýšené boli aj deformačné zóny vpredu aj vzadu. Výraznou inováciou bolo v auguste 1980 zavedenie systému ABS. Od januára 1982 to bol aj airbag vodiča.

Osvedčené motory

               Motory boli prebrané zo sedanu. Verziu 230 C poháňal 2,3 litrový štvorvalec s výkonom 80 kW. Zaujímavejšie sú 280 C a 280 CE. Oba poháňal 2,8 litrový radový šesťvalec s výkonom 115 resp. 130 kW. V septembri 1977 ponuku „obohatil“ naftový päťvalec 300 CD s výkonom 59 kW – bol výhradne určený pre trh v USA. Jeho „úlohou“ bolo znížiť modelovú priemernú spotrebu paliva všetkých modelov predávaných v USA. V roku 1981 bol nahradený preplňovaným variantom s výkonom 92 kW, o rok skôr varianty 230 C a 280 C nahradil 230 CE s mechanickým vstrekovaním benzínu a výkonom 100 kW (oba staršie mali ešte karburátor).

Produkcia „123 kupé" sa skončila v auguste 1985 s celkovým počtom 99 884 vyrobených kusov, z toho malo 15 509 kusov vzácnejší dieselový motor.


GALÉRIA - 4 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ