
Prológ
Upozornenie: Toto nebude obyčajný test. Napríklad sa vám tu hneď na prvú priznám a verejne ospravedlním za to, že napísať týchto pár riadkov mi trvalo neuveriteľne dlho. Možno to znie paradoxne, veď písať testy na Mercedesy-AMG je predsa snom každého chlapca, nie?
Prezradím vám však tajomstvo, aké vám mainstreamové médiá nepovedia: Nie. Je to utrpenie. Uchopiť a sprostredkovať niečo také komplexné, šialené, absolútne nepotrebné a extrémne žiadúce zároveň, to je totiž úloha, pri ktorej už nejeden motoristický žurnalista skončil na šikmej ploche. Viete, dobré testy na zlé autá sa píšu samé, ale dobré testy na dobré autá, to je často oxymoron ako zo slovníka. A predstavte si k tomu ešte aj fakt, že viete, že váš fotograf je neskutočný frajer a že z titulnej fotky článku si na to každý klikne. No, máte v hlave asi toto.
Tápate, chľastáte a prepadáte depresii, pretože to neviete vyjadriť. Po pár prebdených nociach a prepotených perinách však už máte utekania pred zodpovednosťou plné zuby a pustíte sa do toho. Fu, to už by na úvod aj stačilo, myslím, že obraz o mojom aktuálnom psychickom stave už máte.
Kapitola prvá: Zoznámenie
Urban legends motoristickej novinárčiny hovoria, že sú autá, a potom sú Mercedesy. Keď vás teda vo štvrtok zobudí telefón a vy sa dozviete, že nejaký na víkend dostanete, trocha spozorniete. Keď vám ale obratom povedia, že to bude najrýchlejšie aktuálne predávané SUV na trhu, verte mi, že odrazu ráno skutočne nepotrebujete kávu.
O hodinu a niekoľko prepotených pazúch v MHD neskôr sa teda ocitáte pred dealerstvom Mercedesu a neveriacky pozeráte na váš nový, dočasný techničák v ruke. Milý pán v kravate pred vás následne pristaví auto, alebo teda niečo, čo autom bývalo pred transformáciou na kozmickú loď, zaželá vám krásny deň a vy len rozmýšľate nad tým, čo mu asi tak prešlo hlavou, keď zbadal na občianskom váš vek. O sekundu a pol vám to už ale bude jedno, lebo sedíte v novom Mercedese-AMG GLC 63S Edition 1, pred vami je osemvalec s výkonom 510 koní a vidina jedného fakt pekného víkendu. Ak ho samozrejme na najbližšej zákrute nerozstrieľate; cena tohto monštra totiž štartuje na sympatických 93 444 eurách a vy naškriabete akurát na tie dve posledné štvorky.
Čo vám poviem, nie je to úplne ideálna situácia na to, ako sa zoznámiť s tvrdohlavosťou Mercedesov. Zoberme si napríklad volič automatickej prevodovky, ktorý sa typicky pre Mercedes nenachádza na tuneli medzi vodičom a spolujazdcom, ale predstavuje páčku za volantom. Chvíľku si zvykáte aj na nastavovanie sedadiel na dverách, alebo na fakt, že sa v tomto aute (našťastie) nenachádza ani jeden dotykový displej. Okolo vás je samozrejme koža v lepšom stave, ako je tá vaša a dielenské spracovanie je na takej kvalitatívnej úrovni, na ktorú sa napríklad vaša osobnosť nikdy nedostane. Ozaj, už som spomínal, ako to vnútri voňalo? Ak existuje nebo, tak interiér mu robili asi v Mercedese.
Že z tohto gangbangu luxusu, prestíže a umelo zvýšeného ega šéfujete štvorlitrovému, dvakrát prepĺňanému vidlicovému osemvalcu s dvoma turbami a výkonom 510 koní viete presne od okamihu, keď sa preberie k životu a dá o sebe vedieť príjemným zabubľaním, no po chvíli opäť stíchne na nerušivú hodnotu. Alles klar!
Vy sa prežehnáte, pod volantom zaradíte Déčko, trasľavým pohybom nohy opatrne pridáte plyn a GLC skape, pretože ste zabudli na odistenie ručnej brzdy. Ozaj, brzdy. Tu sa vám niečo také, že na jej odistenie zabudnete ako na starej Favoritke, nestane: Ani 510 koní zjavne nepretlačí brzdy, ktoré majú priemer 15,4 palca. To je pravdopodobne uhlopriečka vášho notebooku. Alebo dosť možno o 0,4 palca viac, ako priemer KOLIES vášho auta.
Stále stojíte pred dealerstvom Mercedesu a strašne chcete, aby vás v daný moment nikto nevidel, ale nie je to tak. Rýchlo teda vytiahnete cigu a tvárite sa, že ste to vlastne úplne mali v pláne a teraz si idete auto trocha poobzerať. Krása sa skrýva v detailoch, a tie má Mercedes vypointované do dokonalosti. Chladným vás paradoxne nenechajú napríklad dva chladiče umiestnené v nárazníku či disky s priemerom 19 palcov. Samozrejme, všade po aute sú porozsýpané emblémy so slovíčkami ako AMG, V8 či Biturbo a ako tak na to pozeráte, tak vám tá ciga odrazu horí príliš pomaly. Radšej ju zahasíte a sadáte späť do auta.
Kapitola druhá: Precitnutie
Osemvalec sa opäť prebudí k životu, vy odistíte ručnú brzdu a v nikotínovom opojení sebavedomo vyrazíte vpred. Cítite sa dobre. Trojramenný volant, celý potiahnutý alcantarou sa drží ako zhmotnené sny, riadenie je na počudovanie tuhé. Predsa, sedíme v AMG S Edition 1 a už tento detail nám naznačuje, že v tomto aute sa v kufri vozí pes len vtedy, keď mu chcete ublížiť.
Napriek tomu je tu však stále veľa miesta. Interiér efektne osvetľuje presklená strecha, ktorej predný diel je aj odsúvateľný. To keby ste napríklad chceli v plnom rozlíšení počuť, ako znie reaktor pod kapotou GLC napríklad v tuneli. Určite tam musí byť preto.
Ak však nechcete využiť potenciál, ktorý sa skrýva pod kapotou AMG GLC, nemusíte o ňom vôbec vedieť. Ako správne AMG má GLC k dispozícií niekoľko jazdných režimov a práve pre tieto účely je tu režim Comfort. Auto príjemne zmäkne a odozva na plyn je síce stále okamžitá, no plynový pedál sa stane nástrojom, s ktorým sa dá pracovať aj v bežnej premávke. V režime Sport sa auto pripraví na dynamickejšiu jazdu, vy cítite, že pod kolesami už zreteľnejšie cítiť aj väčšie nerovnosti a športovému charakteru sa prispôsobí aj prevodovka, ktorá sa plynule zmení z Jekylla na Hyda. Režim Sport+ je v zásade niečo podobné, len vďaka otvoreným klapkám vo výfuku ešte o niečo hlučnejšie a ak v bežnej premávke zapnete režim Race, tak by ste mali dobrovoľne odovzdať váš vodičský preukaz na najbližšom oddelení Policajného zboru SR.
Prečo? GLC sa pricucne k zemi, stane sa nekompromisným nástrojom na pálenie vulgárnych množstiev paliva a neskúsených šoférov bez rešpektu by vedelo pekelne vystrašiť. Aj v tomto režime je síce zapnutý stabilizačný program, no dovolí vám s autom robiť naozaj nemravné veci. Posledné nastavenie, režim Individual, sa napokon vysvetľuje samo: Týmto si sami nastavujete, ako veľmi vám bude po vystúpení z auta nevoľno, a z čoho konkrétne - či už to bude z prevodovky, motora, podvozku či úžasného, rezonujúceho zvuku dvakrát prepĺňaného osemvalca.
Kapitola tretia: Súžitie
Asi som trocha bábovka, no najviac mi sedel režim Comfort. V ňom totiž GLC AMG funguje ako extrémne efektívny nástroj na krájanie veľkých vzdialeností a mám ten neodškriepiteľný pocit, že práve na tento účel bolo toto modré monštrum postavené. Už po niekoľkých kilometroch totiž cítite, že stroj, v ktorom sa nachádzate, je jednoducho iný druh prepravy. Je efektívny, je vulgárny a zároveň pohodlný a priestranný. Samozrejme, je to stále Mercedes, takže všetko funguje tak, ako má a vy máte len dostatok času a vnútorného pokoja v duši na to, aby ste vedeli obdivovať všetky tie krásne detaily v interiéri: Ovládanie ventilácie, ktoré je niekde medzi umením a úchylkou; ozvučenie od Burmester Audio, ktoré aj vďaka výbornému odhlučneniu neviem nazvať inak, ako referenčné.
A potom sú tu, samozrejme, všetky tie príjemné hovadiny všedného života: Do vodičových dverí sa zmestí nie jedna, ale dokonca dve PET fľaše, pre všetky vaše náležitosti v zadných vreckách tu je taktiež miesto a bude presne tam, kde ho čakáte. Batožinový prestor je logicky tvarovaný a ponúka objem 550 litrov, čo je viac, než budete niekedy skutočne potrebovať. Navyše má celkom nízku nakladaciu hranu a ak by sa aj niekomu zdala byť príliš vysoká, stlačením gombíka si celá zadná náprava čupne k zemi a prístup dozadu ešte zjednoduší. S dĺžkou ložnej plochy 930 milimetrov dokonca zvládne aj nálet do IKEA, no vy si potom musíte dávať pozor na svoje pudy, aby ste nemuseli z luxusného koberčeka vysávať to, čo zostalo z vášho zbrusu nového balíčka pohárov Svalka. True story.
Neveríte? Verte.
V autofans.joj.sk berieme testy skutočne zodpovedne a svoje emócie vyjadrujeme jasne, zrozumiteľne, hrdo a odborne.
To, čo sa totiž nachádza pod kapotou má tendenciu poškodzovať morálku, zmysly, nevinné poháre z Ikey a možno aj asfalt, keby ste nemali pud sebazáchovy. Štyri litre objemu sú rozdelené medzi osem valcov, ktoré vo svojom rozovretí ukrývajú dve trubodúchadlá. Áno, väčšinou sú umiestnené po stranách motora, no umiestnenie v strede rozovretia znamená kratšiu dobu, kým sa turbá rozkrútia, čo znamená rýchlejšiu reakciu na plyn, čo znamená, že vy sa tlemíte od ucha k uchu o približne o dve desatiny sekundy rýchlejšie, ako normálne. Poskytuje dovedna až 510 koní (375 kilowattov) a krútiacich momentov má poko skutočne veľa, až 700 newtonmetrov. Celá táto sila sa prenáša na všetky štyri kolesá cez 9-stupňovú automatickú prevodovku, ktorej najlepšia vlastnosť je tá, že o nej vlastne vôbec neviete. A tak má predsa automatická prevodovka fungovať, nemám pravdu?
Takže si to valíte napríklad lednicko-valtickým areálom v rýchlostiach, ktoré tu nemôžem zverejniť. No a keďže si to valíte lednicko-valtickým areálom, vybehne pred vás z vedľajšej cesty, napríklad, traktor. Vy odrazu cítite, že sa môže udiať veľmi škaredý a drahý gangbang vektorov, tak zadupnete brzdy a tie len okamžite odvrknú "ok, nevidím problém" a auto jednoducho zastavia. Vy síce máte od bezpečnostného pásu štyri zlomené rebrá, ale veď rebrá zrastú, vaša kariéra a reputácia nie.
Epilóg: Realita
Vy ste tušili, že to niekedy musí prísť. Keď pijete alkohol, bolí vás hlava. Keď robíte drogy, máte dojazdy. A rovnako tak rýchle a ťažké autá zanechávajú rýchlu a ťažkú ekologickú a ekonomickú stopu. Takže to vyklopím narovinu a bez okolkov: V meste vie GLC AMG jazdiť za dychberúcich 25 litrov na sto kilometrov, pri pokojnom diaľničnom tempe, ktoré ale tak či tak nemôžem zverejniť, sa spotreba zníži na celkom sympatických 16 litrov na stovku. Hádam nečakáte, že vám k tomu niečo múdre poviem.
Alebo viete čo, niečo by sa tu predsa našlo; už v teste Hyundai i30N som sa dušoval, že ak ma nejaké auto prinúti do neho dotankovať nad potrebný rámec, je zasrane fantastické. A toto modré monštrum ma nielenže prinútilo doň dotankovať, ja som kvôli nemu jedol dva týždne len suché rožky a zajedal to vzduchom. Ale aj keď som vedel, že asi budem nútený neplánovane schudnúť, bolo mi to pri odovzdávaní kľúčov v nedeľu večer v Mercedese úplne jedno. Kedy ste sa totiž naposledy ocitli vy tak blízko teleportu? Well done Mercedes, well done.
0 KOMENTÁROV