Mercedes – Benz EQ: Nová značka, nový model, nová vízia

Nedajú si pokoj a nedajú si pokoj. Naozaj ich treba alebo je to len bohapustý EÚ kšeft? Čas ukáže, či je elektromobilita riešením alebo (slušne povedané) cestou nikam. Isté však je, že automobilka, ktorá neponúka niečo elektrické je súčasným outsiderom.

Mercedes-Benz je v mnohom veľmi progresívna automobilka, v mnohom patrí medzi špičku. Podobne ako má BMW svoje „i“, má už aj M-B svoje EQ. Prvým modelom novej genézy je crossover EQC. Okrem svojského dizajnu však prekvapí hlavne premysleným pohonom (aj tu vidieť technologický a hlavne myšlienkový náskok). EQC má poháňané kolesá oboch náprav, pričom vpredu a vzadu je po jednom elektromotore, avšak s odlišným určením. Na zníženie spotreby elektrickej energie a zvýšenie dynamiky je predný elektromotor optimalizovaný na najlepšiu možnú efektívnosť pre slabú až stredne ťažkú oblasť zaťaženia, zadný určuje dynamiku. Spoločne prenášajú na vozovku výkon 300 kW, maximálny krútiaci moment oboch elektromotorov je nezanedbateľných 765 Nm.

Lítium-iónový akumulátor má kapacitu 80 kWh (NEDC). EQC má až päť jazdných režimov – Comfort, Eco, Max Range, Sport a individuálne nastavenie. Podstatnú rolu pri variantoch úspornejších jazdných programov hrá pocitový plynový pedál, ktorý vodiča usmerňuje v ekonomickom jazdení. Okrem toho má vodič možnosť ovplyvniť rekuperačný výkon cez radiace páčky, takzvané paddles, pod volantom.

Asistenčný systém asistent Eco rozsiahlym spôsobom pomáha vodičovi pri predvídavom jazdení. Pomáha mu napríklad informáciou o tom, kedy môže uvoľniť plynový pedál, napríklad pred obmedzením maximálnej rýchlosti, či funkciami ako kĺzanie a cielené riadenie rekuperácie. Na tento účel sa používajú údaje navigácie, rozpoznávanie dopravných značiek a informácie inteligentných bezpečnostných asistentov (radarové snímače a stereokamera), ktoré sú navzájom prepojené.

EQC je sériovo vybavený kvapalinou chladenou nabíjačkou (On-Board-Charger -> OBC) s výkonom 7,4 kW a je tak pripravený na nabíjanie striedavým prúdom (AC) doma a na verejných nabíjacích staniciach. Ešte rýchlejšie to pôjde cez nabíjanie jednosmerným prúdom – na EQC sériovo – napríklad cez CCS (Combined Charging Systems) v Európe a USA alebo CHAdeMO v Japonsku prípadne GB/T v Číne. V závislosti od SoC (Status of Charge, stav nabitia) sa EQC na zodpovedajúcej nabíjacej stanici nabíja s maximálnym výkonom až 110 kW. Čas nabíjania vtedy predstavuje približne 40 minút z 10 na 80 percent SoC.

Inteligentné služby

EQ ponúka s aplikáciou Mercedes me rozsiahle služby. Medzi najdôležitejšie patria:

Predklimatizovanie - pomocou neho bude mať interiér vozidla už pri odchode požadovanú teplotu. Programovanie je možné priamo cez MBUX alebo aplikáciu Mercedes me. Premyslený systém s tepelným čerpadlom a elektrickými prídavnými ohrievačmi klimatizuje interiér vozidla.

Navigácia optimalizovaná pre EQ používa pri výpočte trasy vždy najrýchlejšiu trasu pri zohľadnení najkratšieho času nabíjania. Okrem toho, plánovanie trasy dynamicky reaguje na zmeny, a môže byť uskutočňované offboard aj onboard, čiže mimo vozidla (cez aplikáciu Mercedes me) a vo vnútri vozidla. Vďaka navigácii optimalizovanej pre EQ dokážu zákazníci Mercedes-Benz ľahko nájsť nabíjacie stanice a cez Mercedes me Charge získajú pohodlný prístup k nabíjacím stojanom mnohých poskytovateľov, aj v zahraničí. Zákazníci pritom profitujú z integrovanej funkcie platby s jednoduchým zúčtovaním.

Všetko je to super. Naozaj veľká poklona. Úprimne. Lenže – všimol si si koľko vecí a aplikácií a obmedzení a výpočtov treba, aby normálny smrteľník obyčajne využíval elektromobil?


GALÉRIA - 11 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ