Mercedes-Benz A200: Letná láska

Ach, tento krásny fenomén, ktorý ojebalamutí ľudí už po stáročia. Presne tak sa cítite, keď vám zavolajú z Mercedesu hoci aj v pätnástich stupňoch a ponúknu vám na týždeň niečo, čo ukuchtili vo svojich peciach komfortu a obscénneho luxusu. A potom sa vrátite naspäť na zem, keď zistíte, že budete testovať nové A-čko.

Neberte ma zle, Ačko mám rád. Teda nie to úplne prvé, ktoré sa vás tak trochu pokúšalo zabiť:

Nie, nemám na mysli toto. Mám na mysli o dvadsať rokov novšie, v každom smere kozmicky iné, ako predchádzajúci model, ktorý bol na míle vzdialený od dvoch ešte predchádzajúcejších modelov, z ktorého prvé mesiace výroby trpeli na slabú stabilitu, čo Mercedes na päte vyriešil nainštalovaním ESP a obrovských zadných pneumatík. Konkrétne toto:

Lepšie, však? Ačko sa za dvadsať rokov svojej existencie vyšvihlo z inovatívneho, no komického presúvadla do rozsiahlej modelovej palety v prémiovej nižšej strednej triede. V hre už je A-class, A-class sedan, CLA a od všetkého odvodené AMG-čka. Prichádzajú na novej platforme, s novými motormi a náložou technológie, ktorou ešte nedisponuje ani S-class. Asi preto, že zámožní páni sa narozdiel od mladej cieľovej skupiny nepotrebujú dotýkať sklenených povrchov a kecať s autom. Ale o tom potom.

Stojím pred showroomom Mercedesu a po rozsiahlej inštruktáži usadám za volant zbrusu nového Mercedesu-Benz A200 v krásnej perleťovej bielej. Pomaly sa vypracem z parkoviska, na ktorom sa nachádza niekoľko naozaj drahých terčov naukladaných tesne jeden pri druhom, vysadím pána v obleku pri predajni, zájdem za roh ulice, zastavím a okamžite si zapálim cigáro ako oslavu toho, že som nič nepokazil. A najmä, obzerám.

A že obdivovať je naozaj čo. Nová trieda A dostala omnoho proporčnejší dizajn, ako predchádzajúca generácia s obrovskými svetlometmi vpredu a vzadu. Na dnešné pomery pôsobí celkom nenápadne, napriek tomu športovo. Sčasti aj vďaka AMG Line paketu, ktorý na jednej strane zvýrazňuje, ako veľmi ste special snowflake, no na strane druhej si pomôže občasným slepým prieduchom a dostanete s ním aj falošné koncovky výfukov. Bolo to nutné?

Elektronik Supersonik

Zatiaľ, čo zvonka sa udiala skôr príjemná evolúcia osvedčeného konceptu, vnútri sa udiala revolúcia takých rozmerov, že Blaha by z toho konvertoval na kapitalistu. 

Displeje. Sú všade. Teda - to je váš pocit, v skutočnosti sú tu len dva, spojené pod jedným sklom. Prístrojový panel dotykový samozrejme nie je, no multimediálne centrum, ktoré sa nachádza po jeho pravej strane, už je kontaktné. A tu začína bizarček, ono je kontaktné hneď niekoľkými spôsobmi. Ovládať ho môžete buď priamo cez displej, alebo dotykovým ovládačom na stredovej konzole. Haha, mám vás! Nie je to páka prevodovky! Tá sa totiž typicky pre automatické Mercedesy nachádza na páčke pod volantom. Naspäť však k infotainmentu: aby to nestačilo, viete ho ovládať ešte aj cez dotykové plôšky/tlačidlá na príjemne padnúcom volante.

And it feels good to be a gangsta. Ako je pre Mercedes-Benz najlepším zvykom, v interiéri sa cítite ako v Star Treku. Všadeprítomný klavírny lak je lemovaný kovom a mäkčenými plastami najvyššej kvality. Nazval by som to skôr plastokoža, Mercedes to robí fakt dobre. Poloha za volantom je skvelá, sedíte príjemne nízko a vďaka ambientnému podsvieteniu si viete v kabíne spraviť akúkoľvek atmošku. Dá sa nastaviť farba LED pásov, farba plôch v prakticky akejkoľvek farbe. K dispozícii sú aj animácie - pomalé, aj intenzívnejšie. Je to úchylné, ale budete to milovať.

Okrem toho je tu dostatok miesta na všetko, čo potrebujete previezť, aj keď obaja vieme, že tam budete voziť primárne len seba. Pravdou však je, že priestoru by na zadných sedadlách technicky mohlo byť trocha viac. V batožinovom priestore je situácia... No, nejaká určite je.

Mercedesácky systém me connect popritom dvadsaťštyri/sedem dohliada na to, aby ste boli vždy na dráte pomocou systémov satelitov a dispečingov. Túto službu si môžete in-time aktivovať hlasovo, či preklikaním sa v menu auta. Ľudia z dispečingu vám radi zodpovedajú vaše otázky, nech už sú akokoľvek pohnuté. Štandardne nebudú prekvapení z otázok, ako koľko je niekde stupňov, kde sa môžem ísť v okolí nejakého mesta najesť, a ktovie, možno by pomohli aj deckám s domácimi úlohami, ak by som riešil biznis. Takto to chodí vo svete Mercedesu, bejby!

Ozaj, hlasové ovládanie je v tomto aute veľký deal. Stačí, keď v priestore auta poviete len tak do vzduchu "Hi, Mercedes!", alebo derivát v niekoľkých jazykoch. Z dostupných je nášmu najpodobnejšia čeština, takže ak máte na A-čko zálusk, pohodlne sa usaďte na kreslo a trénujte pražský prízvuk, až pokiaľ nebudete vedieť dostatočne iritujúco vysloviť vetu "Hej, Mercedéés? Zavři roletu panoramatického střešního okna, vole!" Predpokladám, že ľuďom pracujúcim v korporáte možnosť vykričať sa v aute razantne pomôže.

Wait... what?

Presne to si poviete, keď nazriete pod kapotu. Aha:

No dobre, predpokladám, že odborník na autá som v tomto teste ja, nie vy, čiže som v poriadku, ak v tejto fotografii neuvidíte maličký, 1,3-a-dačo-litrový štvorvalec s turbodúchadlom a výkonom 120 kilowattov. Ešte raz, 1332 cm3 a 160 koní, ktoré udávajú A-čku na papieri celkom dôstojnú dynamiku. Hovorím napríklad o zrýchlení z nuly na stovku za 8 sekúnd a maximálnej rýchlosti 225 kilometrov za hodinu. Ale tak, papier znesie veľa.

Menej toho zniesla už predná náprava A-čka, ktorá ma prekvapila tendenciou nervózne poskakovať pri rozjazdoch za znížených adhéznych podmienok, čiže pri daždi alebo elementárnej vlhkosti.

Celkovo sa treba pripraviť na to, že A200 je aj napriek svojej malej kubatúre a luxusnejšiemu zameraniu auto s naozaj tvrdým podvozkom. To je objektívna informácia. Subjektívna informácia by potom bola tá, že ma táto objektívna informácia celkom mrzí, pretože som sa tešil na povestný Mercedesovský teleportačný spôsob jazdy, ktorý sa jednoducho nekoná.

Rýchle a intenzívne

Každopádne, vedľajším prvkom prkenne nastaveného podvozka je za ostatných podmienok výborná priľnavosť a schopnosť viesť stopu spoľahlivo aj vo vyšších rýchlostiach. Chválim tiež efektívne brzdy a frajerskú fičurku v infotainmente auta, ktorá umožňuje v reálnom čase podávať pasažierom telemetrické údaje o jazde. Je to super, a přitom taková pitomost.

Toto všetko ale stojí poriadne peniaze. Za testovaný model si v Mercedese vypýtajú podľa cenníka viac ako 45 tisíc europeňazí, čo už je zváženiahodný obnos, za ktorý sa naozaj dá zriešiť aj množstvo iných, viacúčelových vozidiel. Ale ak ho vyslovene chcete, môžem vám ho vyslovene odporúčať.

Je to skvelé auto. Vyrobil ho Mercedes-Benz, nemá teda na výber. Veď vy viete, že len závidím.

 


GALÉRIA - 39 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ