Mercedes-Benz: 50 rokov podrobného testovania

Sedany, nákladné vozidlá, Unimogy, športové autá, autobusy a pretekárske vozidlá: v 50-tych rokoch mal Mercedes-Benz v portfóliu vozidlo prakticky na akýkoľvek účel. Modelová rada sa neustále rozširovala a ďalej rozvíjala, dopyt naďalej rástol. To postavilo pred vývojové oddelenie veľké výzvy, no aby im inžinieri mohli čo najlepšie čeliť, potrebovali všestrannú skúšobnú dráhu. Dr Fritz Nallinger, vtedajší vedúci vývoja túto potrebu prízvukoval vedeniu už v roku 1953, prvá časť testovacej trate začala fungovať až v roku 1957. Išlo o dráhy v tvare sústredných kružníc, na ktorých boli rôzne povrchy od asfaltu cez betón až po mačacie hlavy. Zavlažovací systém zabezpečoval podmienky na testovanie v mokrých podmienkach.

Čoskoro sa ukázalo, že skúšobná dráha je nedostatočná kvôli rôznym požiadavkám oddelení pre skúšanie osobných a úžitkových vozidiel: inžinieri mali záujem o lepšie zariadenia, ktoré by umožnili testovanie vo vysokej rýchlosti a skúšky vytrvalosti na zlých cestách. Tiež chceli byť schopní otestovať úžitkové vozidlá na strmých svahoch. Činnosti na skúšobnej dráhe sa zvyčajne vykonávajú tajne, pretože to je miesto, kde automobilky testujú prototypy pre budúce sériové modely. Presne 50 rokov ubehlo odvtedy, ako sa 9.5.1967 nové testovacie centrum značky Mercedes-Benz ukázalo novinárom.

Dĺžka všetkých skúšobných úsekov je spolu 15 460 metrov vrátane 3 018 metrov vysokorýchlostnej skúšobnej dráhy. Dve paralelné trate sú spojené na koncoch 100 m dlhými klopenými zákrutami s bočným náklonom až 90 percent. Po ceste sa dá ísť teoreticky rýchlosťou až 200 km/h, na dlhodobé testovanie však stačí rýchlosť 150 km/h. Takýto rýchly prejazd pritom auto zvládne bez toho, aby sa vodič dotkol volantu, na pneumatiky totiž vtedy nepôsobia žiadne bočné sily a auto zostáva na trati bez zásahu do riadenia. Vodič je pritom do sedadla tlačený tak, ako keby mal 3,1 násobok svojej hmotnosti.

Na dráhe okrem toho prebieha mnoho iných testov, rôzne povrchy dokážu simulovať rôzne podmienky pre ladenie podvozkov nových modelov. Testovací areál v Untertürkheime slúži na vykonávanie najrozličnejších skúšok, preverovala sa na ňom funkčnosť ABS či stabilizačného systému. Špecialitou je 34 metrový úsek s bočným vetrom s rýchlosťou až 100 km/h, produkovaným šestnástimi ventilátormi.


GALÉRIA - 24 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ