Mercedes-Benz 190 SL: Víkendový klasik

Možno trochu patetický perex, no faktom je, že od roku 1963 sa pod kapotu Mercedesu SL nedostal menší motor ako šesťvalec. Netuším, dokedy to tak zostane, ale krásu a štýl to 190 SL nikdy nezoberie.

Tento model vznikol ako alternatíva k legende 50-tych rokov 300 SL. Slávny „Gullwing“ sa zrodil v roku 1954 ako cestná verzia športového kupé, v tom čase bol najrýchlejším sériovým automobilom na svete. V roku 1957 prišiel 300 SL ako kabriolet, no vtedy už bol na svete aj jeho menší braček 190 SL.

Vizuálna podobnosť oboch SL je neprehliadnuteľná najmä spredu, pri rovnakom rázvore 2 400 mm by sa mohlo zdať, že sú to pokrvní príbuzní. Realita je však iná. Kým 300 SL (W198) má vlastný rúrkový rám, 190 SL (W121) stojí na adaptovanom šasi sedanu 180/190 alias „Ponton“ (W120). Poznávacím znamením je teda zadná časť, menšie svetlá na výšku patria 190 SL, väčšie podlhovasté 300 SL.

Ako v Kalifornii

Biely roadster je jeden z takmer 26 000 kusov, ktoré Mercedes za osem rokov vyrobil. Na porovnanie 300 SL vzniklo takmer 3 300 kusov, z toho 57 percent boli roadstery. Je teda jasné, že toto auto stojí desatinu z ceny šesťvalca a ten už preskakuje milión eur.

Samozrejmosťou je však špičkový stav, inak to po repase v dielni Hollen Oldtimer ani nemôže vyzerať. Interiér je doslova nádherný s filigránskymi detailmi ako je napríklad svetielko v strede. Hodiny vo veku schránky pred spolujazdcom treba pravidelne naťahovať.

Rýchlomer v MPH prezradí, že toto auto bolo určené pre Ameriku. V takomto niečom by som čakal automatickú prevodovku, Mercedes však ponúkal len štvorstupňový manuál. Ešte chvíľu to obdivujem, no môj pohľad sa pomaly začína meniť na stratený. Pri žiadnom tlačidle či prepínači nevidím popis. Mohol by som ich začať skúšať do radu, no v lepšom prípade by som si nastriekal do tváre niečo, čo inak patrí na okná. Teda nie, pretože ostrekovač sa ovláda ľavou nohou.

K totálnemu chaosu by prispelo ovládanie smeroviek na volante, no toto auto ich má prerobené na páčku. Takže spojka, brzda a plyn sú na obvyklých miestach? Aj volantom sa točí doprava a doľava? Kulisa radenia je štandardná? Dobre, tak mi to „nakopnite“ a poďme sa voziť.

Opäť pre drobcov

Už som pri Jaguari spomínal, že v päťdesiatych rokoch museli byť ľudia menší. Tu síce nesedím ako zle poskladaný akordeón, no moje oči v prvom momente smerujú do hornej časti rámu čelného skla. OK, tak sa trochu napravím. Našťastie nemusím sedieť pod natiahnutou strechou, o ktorú by sa mi isto opierala hlava.

Prvý prevod zapadne, práca so spojkou nevyžaduje nadprirodzené schopnosti, štvorvalec odhodlane vyrazí. Výkon ani krútiaci moment motora s označením M121 sa za celých osem rokov výroby nezmenili – 77 kW a 142 Nm. Na charakter auta sú to celkom príjemné čísla. Nechať sa unášať krajinou vo dvojici (je na vás, či za druhú časť dvojice budete považovať partnerku alebo samotné auto, ja mám vedľa seba dozor z Hollenu), to znie tak romanticky... Skončilo by sa to však štýlom: „Vy jste se zase kochal, žejo pane doktore.“

„Ále prdlajs, vono to snad nemá brzdy, nebo co.“ Ale brzdy to má, bubnové, tak trochu digitálne. Buď brzdia, alebo nie, dávkovanie si vyžaduje nanometrové pohyby s pedálom. Zaskočený som však z riadenia (klasika s obehom guľôčok, čo iné v tom čase?). Obrovský veniec volantu mi neustále pracuje v rukách. A ja musím pracovať s ním, pretože slovné spojenie „plávajúca podlaha“ dostáva v tomto aute nový význam.

Čas oddychovať

Nejdeme ďaleko, ale aj po tej krátkej a nenáročnej ceste cítim vyčerpanie. Udržať 190 SL na ceste ma stálo prekvapujúco veľa pozornosti a keďže dielňami Hollenu ich už prešlo niekoľko, tak sa dozvedám, že to nie je výsadou tohto auta, ale generálnym problémom prvého roadsteru z radu SL.

Mercedes-Benz 190 SL je klasikom medzi klasikmi. Znie to strašne pateticky, ale je to fakt. Jeho jemne barokové tvary potešia azda každé oko. Najmä keď je dokonale zreštaurovaný, vtedy mu prepáčite aj ten nezáživný štvorvalec, veď tu vlastne o žiadne vážne jazdné výkony ani nejde. Treba sa kochať...

Za sprostredkovanie vozidla ďakujeme Hollen Oldtimer.


GALÉRIA - 57 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 22.09.2017 08:23

    velmi sviezo napisane. "plavajuca podlaha:-)"

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ