Mercedes-AMG Project One: Z F1 do bežnej premávky

Toto superauto sa očakávalo s napätím, pretože jeho technika je zatiaľ najbližšie k monopostom kráľovskej triedy. A to v čase, kedy sú pohonné jednotky F1 zrejme najkomplikovanejšie v histórii. Majitelia sa však nemusia báť, že by mali len štyri motory na celú sezónu. Ideálne nebudú nič meniť a ani za to nedostanú penalizácie.

Project One je teda hybrid s až štyrmi elektromotormi a navyše aj dobíjaním. Jeho benzínovú časť tvorí motor V6 s objemom 1,6 litra preplňovaný iba jedným turbodúchadlom. To však pomáha roztáčať jeden z elektromotorov (90 kW), ktorý zároveň aj rekuperuje tepelnú energiu. Turbo má podobne ako v monoposte rozdelenú konštrukciu, čiže turbína a dúchadlo sú na opačných koncoch motora a spája ich hriadeľ. Samotný motor má maximum až pri 11 000 otáčkach, takže potrebuje špecialitky ako pneumatické ovládanie ventilov. Ďalší elektromotor je na výstupnom hriadeli motora, ktorý poháňa zadné kolesá cez osemstupňovú robotizovanú prevodovku.

F1 či LMP1?

Ďalšie dva elektromotory sú na prednej náprave, čo viac ako formulu pripomína vytrvalostný prototyp. Každé koleso dostáva 120 kW. Mercedes sem nasadil skutočné vysokootáčkové skvosty s maximom až 50 000, štandardom je tak 20 000 za minútu. Celkové výkonové parametre ešte nie sú definitívne, pretože potenciál spaľovacieho agregátu Mercedes uvádza ako 500 kW+, celkovo teda viac ako 740 kW (viac ako 1 000 k). Dobíjacia časť s akumulátorom za prednou nápravou pracuje s napätím 800 V a poskytne bezemisný dojazd 25 kW. Zrýchlenie pod šesť sekúnd nevyzerá vábne, kým si neuvedomíme, že je to 0 – 200 km/h. Najvyššia rýchlosť nebude obligátne limitované na 250 km/h, ale aspoň o 100 km/h viac.

Monokok z uhlíkových vlákien nie je v tomto segmente ničím výnimočným, motor a prevodovka pritom fungujú ako súčasť šasi a nesú zadnú nápravu. Tá je viacprvková rovnako ako predná a kolesá sú odpružené jednotkami push-rod s inovatívnym uložením pružín a tlmičov. Mercedes sľubuje viac ako prijateľnú mieru komfortu na každodenné jazdenie.

Zaujímavé sú tiež kované disky kolies z hliníka s centrálnou maticou, na ktorých sú „karbónové“ aerodynamické kryty. Majú tiež špeciálne otvory na chladenie bŕzd. Rozmer pneumatík vpredu je 285/35 ZR 19, vzadu 335/30 ZR 20, obuté sú Michelin Pilot Sport Cup 2. Brzdy sú nemenej špičkové – kotúče sú z keramického kompozitu a rozhodne nie sú malé.

Funkčná karoséria

Exteriér podriadil Mercedes funkcii. Jednoduchý tvar karosérie, minimalistické LED svetlá, funkčné nasávacie a vetracie otvory a elektricky ovládané prvky aerodynamiky. Vpredu je výsuvný splitter a aktívne mriežky pred blatníkmi, elektromotory ovládajú aj zadné krídlo. Zaujímavým prvkom je plutva na kryte motora. Difúzor je rozdelený na dva kanály, v strede je výfuk inšpirovaný F1 – veľká centrálna rúra a vedľa nej dve menšie ako rezonátory. Dvere sú krídlové, pod klapkami na boku je vpravo hrdlo nádrže a vľavo elektrická prípojka. Koncept zdobí tyrkisový pruh na boku v štýle hlavného sponzora Petronas.

Interiér má tiež formulové gény. Sedí sa v korýtkach vylisovaných do monokoku, avšak s nastaviteľnými operadlami. Vodič si prispôsobuje volant aj pedálovú skupinu. Informačnú stránku majú na starosti dva 10-palcové displeje. Malý odkladací priestor v strede má priehľadné veko, ďalšie odkladacie priestory sú za sedadlami. Z dvoch strán skosený volant nesie takmer všetky ovládacie prvky a má tiež LED na indikáciu otáčok. Dve skupiny ovládacích prvkov sa dajú nastaviť podľa preferencií vodiča. Výhľad dozadu zabezpečuje kamera s displejom na mieste klasického spätného zrkadla.

AMG tento rok oslavuje polstoročie a toto auto je čerešničkou na torte. Vznikalo predovšetkým v Affalterbachu, ruku k dielu však podstatným spôsobom priložil aj Brixworth a Brackley, kde sídli vývoj a výroba motorov pre F1 resp. samotný formulový tím. Mercedes ho zatiaľ prezentuje ako koncept, ale plne funkčný a preto nepochybujem, že sa v limitovanom počte kusov dostane aj do výroby.


GALÉRIA - 13 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ