ME ťahačov: Na sedadle spolujazdca

Radical SR4 je super „placka“ s motorom z motorky a s neskutočným preťažením v zákrutách. McLaren 12C má neuveriteľné zrýchlenie, ale aj spomalenie – oba stroje vedia spôsobiť pocit nevoľnosti na počkanie. Ale pretekársky ťahač, to je úroveň sáma o sebe. Váži 5,3 tony. Poháňa ho motor s objemom (maximálne) 13 litrov – zväčša radové šesťvalce preplňované jedným turbodúchadlom. Na tom všetkom by nebolo nič zvláštne, keby nemal výkon presahujúci 800 kW a krútiaci moment viac ako 5 000 Nm! To sú čísla už doslova ohromujúce. Teoreticky by ťahač vedel bez problémov ísť viac ako 200 km/h, no regule dovoľujú (kvôli bezpečnosti) „len“ 160 km/h.

Aj keď som ponuku dostal od spoločnosti Mercedes-Benz, nakoniec som sa do ťahača tejto značky nedostal. Vyžrebovaný mi bol MAN s ostrieľaným matadorom za volantom. Volá sa Antonio Albacete, starší pán, ktorý v roku 1998 stál pri zrode celej tejto šialenej „nákladnej“ naháňačky (vyhral ich v rokoch 2005, 2006 a 2010).

Do útrob ťahača som sa dostal po schodíkoch. Prekvapilo ma, že pre spolujazdca je v ňom veľmi málo miesta, aj celkový chaos v kabíne – všade hromada káblov. Dvere sú bez okien. Po zapnutí päťbodového bezpečnostného pásu sa začalo neskutočné šialenstvo. Ani nie tak zo zrýchlenia ako takého – už za prvým horizontom bol MAN na rýchlostnom obmedzovači – ale z toho, čo ťahač dokázal v zákrutách. Neskutočné. Nechcel som veriť, že sedím v niečom, čo váži viac ako päť ton. Ovládateľnosťou by som ho prirovnal k pretekovejj zadnokolke. Dalo sa ísť malým powerslidom, ale aj na chlp presne. Čakal by som, že zadné kolesá nezvládnu pri akcelerácii preniesť na asfalt porciu newtonmetrov, ale žiadne vlnenie zadku sa nikdy nekonalo. Druhým špecifikom je minimum radenia. Antonio podraďoval len pri ostrých zákrutách, inak stále plný plyn. Navyše, podľa propozícií ťahač využíva tri maximálne štyri stupne prevodovky (musí mať základ v komerčnej prevodovke, takže pokojne môže mať aj 16 stupňov). Divadlom je aj brzdenie, minimálne pre divákov. Brzdy sú totiž chladené kvapalinou, takže brzdenie neraz sprevádza kúdol bieleho dymu.

Dve ostré kolá rýchlo zbehli. Video točené z ruky (myslím si) dosť vystihuje celkový jazdný zážitok. Už mi ostáva len jediné – vyskúšať si ho spoza volantu. To ale bude méta (zrejme) na dlho nesplniteľná.

 

 


GALÉRIA - 17 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ