Mazda3: Nenápadne špičková

Ubehli viac ako tri roky od uvedenia tretej generácie, najvyšší čas na modernizáciu tohto nenápadného, ale sympatického a technicky veľmi pokročilého japonského kompaktu. Facelift zmenil vonkajší kabát iba minimálne, atraktívny hatchback v podstate ani žiadne zmeny nepotreboval. Vylepšovať totiž nebolo čo, keďže elegantné línie trojky vyzerajú stále vynikajúco a nadčasovo. Modifikácie sa iba snáď z povinnosti dočkali iba nárazníky vpredu a vzadu, ako aj predná maska. V jemne modifikovaných predných svetlometoch vo od strednej výbavy Attraction nahradili xenónové výbojky LED svetlami, v najvyššej dokonca adaptívnymi.

Mikroskopické zmeny

Pohľad do interiéru najprv takisto neodhalí veľa nového, zlepšilo sa však mnoho detailov a materiálov, ktoré sú na veľmi vysokej kvalitatívnej úrovni. Trochu sa zmenilo osadenstvo stredového tunelu: iný je tvar lakťovej opierky, pred ktorou držiaky na nápoje kryté roletkou, parkovacia brzda je teraz elektronická. Otočný ovládač multimediálneho systému a hlasitosti našťastie zostal, obsluha systému s ním je úplne bezproblémová aj za jazdy a minimálne odpútava od šoférovania. Až na jednu výnimku-zadávanie textu ovládačom do virtuálnej klávesnice je zdĺhavé, nastaviť cieľ navigácie treba ešte počas státia. Vtedy je aktívne aj dotykové ovládanie 7-palcovej centrálnej obrazovky a všetko sa dá rýchlo navoliť prstom.

Nielen otočný ovládač a tuhý a príjemný chod všetkých tlačidiel vyvolávajú vynikajúci, priam prémiový dojem z auta. Áno, Mazda3 je od konkurencie drahšia, po sadnutí do nej je však poznať, prečo to tak je. Hlavne v prípade testovanej najvyššej výbavy Revolution Top s čalúnením sedadiel a výplne dverí z bielej kože vyzerá naozaj luxusne. Okrem bieleho interiéru High sa dá priplatiť iba navigácia a metalíza, pevne nastavené stupne výbavy s fixným zoznamom prvkov bez možnosti príplatkov však trochu tlačia pri kúpe do vyšších cien. Napríklad bezkľúčové odomykanie dostanete až v úrovni Revolution, ide mimochodom o pokročilejšie riešenie, kedy sa auto zamkne automaticky po tom, ako sa od neho kľúč vzdiali.

Príjemná kabína je dostatočne veľká pre štvoricu dospelých pasažierov, hoci tí vzadu sa budú musieť trochu uskromniť. Na zadnej lavici neohúri priestorom na nohy ani na hlavy, pasažieri do 180 cm však nebudú mať problém v žiadnom smere. Faceliftom sa zlepšila nielen kvalita a materiály v interiéri, ale aj praktickosť, od modernizácie totiž ponúkne viac odkladacích priestorov. Objem pre batožinu zostáva rovnaký, teda síce trochu podpriemerných, ale na bežné potreby úplne postačujúcich 364 dm3.

Najjemnejšie doladenie

Po modernizácii dostala Mazda3 volant z roadsteru MX-5, čo ešte viac zosilnilo jej charakter auta zameraného na tých, ktorí chcú úplne civilné vozidlo, ale predsa len vedia oceniť lepšie jazdné vlastnosti a užiť si šoférovanie viac s chuťou. Preto má vodič v prístrojovom štíte veľký otáčkomer v strede s digitálnym ukazovateľom rýchlosti, odčítanie údajov je tak ešte rýchlejšie a viac sa môže venovať dianiu na ceste. Ostatné informácie z palubného počítača sú na displejoch po stranách stredného tubusu, vo vyšších stupňoch výbavy sa dajú základné údaje premietať aj na sklíčko head-up displeja.

Jazdné vlastnosti sú jednou z vecí, na ktorých si Mazda vždy dala záležať, inak to nie je ani teraz. Pri modernizácii celoplošne dostala systém G-Vectoring Control, ktorý pri nájazde do zákruty mierne, asi o 5 Nm, zníži krútiaci moment motora. Tým sa viac hmotnosti prenesie na predné koleso, čo pomôže autu lepšie zatočiť. Na výjazde potom opäť pridá a tak robí vlastne to, čo by mal robiť vodič bežne plynovým pedálom ešte vo väčšej miere, vplyv systému tak cítiť ani veľmi nie je.

Veľký otáčkomer a digitálny rýchlomer - záruka rýchleho odčítania toho najdôležitejšiehoVeľký otáčkomer a digitálny rýchlomer - záruka rýchleho odčítania toho najdôležitejšieho

Oveľa viac každý ocení precízne a citlivé riadenie s takmer nulovou vôľou okolo stredovej polohy, ktoré promptne reaguje na každý pohyb. Ešte dôležitejšie je to, ako agilne a pohotovo celé auto reaguje a ochotne mení smer s vynikajúcim vyvážením a vodičovou kontrolou nad situáciou. Kolesá sa neustále držia povrchu aj pri jazde cez vlny, na rozhodenie stabilnej povahy auta treba naozaj tankodrom. Keď k tomu pridáme presné a krátke dráhy radenia 6-stupňovej manuálnej prevodovky a výborne dávkovateľné brzdy, máme tu v tejto výkonovej a rozmerovej kategórii adepta na najlepšie jazdiaci kompakt.

Objem nahradíš, ale načo?

Motor s objem viac ako dva litre v bežnom rodinnom kompakte? Dnes už jedine v Mazde, ktorá okrem nového 1,5 litrového základného naftového motora stále ponúka aj 2,2 litrový diesel preplňovaný dvoma turbodúchadlami a s výkonom 110 kW. Ten síce nie je nijako ohurujúci, ale počas jazdy to jednoznačne cítiť na ochote motora ísť do otáčok už od voľnobehu a okamžitých reakciách na stlačenie plynového pedála. Dynamike auta zrýchľujúceho z miesta na 100 km/h za tesne viac ako 8 sekúnd nie je čo vyčítať, rovnako ako presnému radeniu s krátkymi dráhami páky v kulise. Pri efektívnych opatreniach Mazdy navyše veľký objem neznamená vysokú spotrebu, takmer 1 000 kilometrov som absolvoval za 5,2 l/100 km. Veľkou výhodou je, že tento agregát je tak premyslený, že na krotenie emisií nepotrebuje AdBlue.

Pokojný prejav motora bez klepania a vibrácií výborne dopĺňa podvozok, ktorý slušne filtruje diery v cestách aj na 18 palcových kolesách. Pre ešte lepší komfort pri modernizácii Mazdy3 upravili tlmiče a pridali do auta extra zvukovo izolačne materiály a na pohodlí počas tichej jazdy to poznať. Vylepšení sa dočkali aj asistenčné systémy: nová predná kamera deteguje okrem vozidiel už aj chodcov a asistent pre podporu núdzového brzdenia v meste funguje až do 80 km/h, mimo mesta dokáže zachraňovať kritickú situáciu až do 160 km/h.

Na asistenčných systémoch vidno, ako veľmi vlastne Mazda3 pri facelift pokročila. Nič nie je výrazné, Mazda tu však potichu nasadila svoje najlepšie technológie, ktoré aj dobre fungujú: žiadne zbytočné poplachy či náhle brzdenia, žiadne unáhlené reakcie adaptívneho tempomatu, všetko funguje pokojne, s istotou, s prehľadom a v podstate aj tu ukazuje svoju takmer prémiovú úroveň. V mnohých ohľadoch má totiž bližšie práve k prémiovým automobilom ako k mainstreamu. Keď k tomu pridáme náklonnosť k náruživému vodičovi a vysokú kvalitu a komfort, má Mazda jasné argumenty aj na obhajobu svojej trochu vyššej ceny.


GALÉRIA - 35 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ