Mazda Skyactiv-X: Benzín ako nafta

Napriek dojmu, že len elektromobily zachránia svet, Mazda verí, že v blízkej budúcnosti bude spaľovací motor stále hlavným pohonom pre osobné automobily. Tomu prispôsobil aj svoj vývoj, ktorého výsledkom bude už čoskoro prelomový agregát Skyactiv-X.

Technicky pôjde o kombináciu zážihového a vznetového princípu. Agregát bude spaľovať benzín, bude ho však primárne zapaľovať kompresiou. Až keď to nebude stopercentne možné, príde na rad iskra. Technológia má presný názov Spark Controlled Compression Ignition a motor by mohol mať kompresný pomer až 18 : 1. V kombinácii s preplňovaním Mazda predpokladá o 10 – 30 percent vyšší krútiaci moment v porovnaní so súčasným benzínovým štvorvalcom Skyactiv-G. Táto technológia umožňuje tiež spaľovanie mimoriadne chudobnej zmesi, takže efektivita by sa mala zlepšiť o 20 – 30 percent v porovnaní so Skyactiv-G. Nový motor bude pritom rovnako alebo ešte viac hospodárny ako naftový Skyactiv-D. Mazda nie je prvá, kto sa zaoberá touto technológiou, v minulosti ju skúšali aj Honda, GM (HCCI), Mercedes (DiesOtto), Volkswagen či Hyundai (GDCI).

V rámci plánov na celkovú redukciu emisií pripravuje Mazda tiež elektromobily a hybridy, ktoré sa na trh dostanú v roku 2019. Zrejme pritom využije nedávno oznámené prepojenie s Toyotou. V rámci asistenčných a bezpečnostných technológii plánuje Mazda zavedenie balíka i-Activsense (obsahuje napr. varovanie pred kolíziou s automatickým brzdením) do základnej výbavy. K slovu sa dostanú tiež technológie pre autonómnu jazdu pod názvom Co-Pilot Concept2, systém by mal byť hotový v roku 2020 a od roku 2025 má byť súčasťou základnej výbavy.


GALÉRIA - 1 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ