Mazda RX: Kult rotujúceho trojuholníka

Fantastický nápad, horšia realizácia s hrozným renomé na záver. Všetko spustil v 50tych rokoch minulého storočia Nemec Felix Wankel, ktorému v hlave blysla myšlienka na motor s krúživým piestom. Ľahko povedané, ťažšie realizovateľné. S funkčným motorom mu preto pomohla automobilka NSU. Wankelov motor bol kompaktný, perfektne vyvážený a vzhľadom na svoj vnútorný spaľovací objem aj značne výkonný. No netesnil. Rokmi mnohí nasledovníci bojovali najčastejšie práve s týmto problémom, ktorý mal za následok nízku životnosť a nie práve lichotivé emisie. K tomu sa pridala aj vyššia spotreba paliva. Znie to ako výrazné requiem, nebyť automobilky Mazda.

Nech žijú predpisy

               Niežeby nemali v Mazde čo robiť, niežeby Mazda bola extra veľká a enormne bohatá automobilka, keď siahla po problematickom wankelovom motore. Dôvod bol ďaleko prozaickejší, jednoduchší a doslova priamočiari – japonské daňové zvýhodnenie áut spĺňajúcich nielen určité rozmery, ale aj osadené motorom s objemom pod 1 500 cm3. Hurá! Mazda sa chytila príležitosti a na základe motora NSU začala vyvíjať jedno, dvoj- troj- aj pretekárske štvorrotorové motory. V bežnom živote sa najviac uchytil dvojrotor v generácii modelov RX, z ktorej svetu asi najviac zarezonovali modely RX-7 a neskôr aj trošku RX-8.

Ľahkovážnik

               Prvá generácia RX-7 bola hodená do sveta už v roku 1978 pod kódovým označením SA22C, generačne FB. Dvojrotorový motor 12A poskytoval v rôznych variantoch výkon od 77 kW vyššie, čo pri hmotnosti auta 1 000 – 1 100 a geniálnom vyvážení 50:50 postačovalo na viac ako zábavné jazdné vlastnosti, a to aj pri použití zadnej tuhej nápravy.

Druhá, taktiež z nášho pohľadu menej podstatná, generácia FC sa  veľmi podobalo na Porsche 924 alebo 944. Dvojrotor objemovo posilnil na prepočtových cca 1 300 cm3, z čoho vyplynulo aj označenie 13B a pár rôznym písmen za ním. Zväčša sa dodával s preplňovaním (twin-sroll) čo zabezpečilo výkon cca 149 kW. Druhá generácia sa ako jediná dala limitne kúpiť aj ako kabriolet. Vyšší výkon perfektne prekryl vyššiu hmotnosť auta – pribral +- niečo pod 400 kg. Ale ani o nej sme veľmi nechceli. Mozgy a duše petrolhedov na celom svete totiž najviac zasiahla tretia generácia FD.

Dve na dve

               FD mala aj najväčšie predpoklady, doslova a do písmena. Kvôli šírke nebola daňovo zvýhodňovaná, takže bola predajne viac úspešnejšia mimo Japonska. Prišla však do éry nesmrteľných japonských beštií, ako je Nissan Skyline, Toyota Supra či Honda NSX. Medzi nimi bola Mazda RX-7 opticky neprehliadnuteľná, motoricky aj trošku áno. Mazda stále vsádzala na techniku dvojrotora 13B, ale poriadne ho prifúkla dvoma turbodúchadlami umiestnenými za sebou. Menšie pracovalo v nízkych otáčkach (cca do 4 000 min-1). Následne sa k nemu pridalo väčšie, a od 4 500 min-1 fúkalo už osamote. Vďaka tomu na začiatku v roku 1992 ponúkal 188 kW, na konci výroby v roku 2002 japonsky reštriktívnych 206 kW. A vďaka tomu dávalo vo vyšších otáčkach aj poriadny kopanec sprevádzaným nezameniteľným „chrochtaním“ z výfuku. Celkovo sa FDčko vyrábalo v šiestich modelových rokoch a deviatich limitovaných edíciách. Medzi tie „naj“ isto patrí napríklad Spirit R s najvýkonnejším variantom dvojrotora a hlavne pohotovostnou hmotnosťou pod 1 300 kg a inými príjemnosťami zlepšujúcimi jazdné vlastnosti a dynamiku.

               Aj keď sa už nejaký rok nevyrába, RX-7 FD doteraz stále patrí medzi svetovú triedu je považované za jeden z najlepších a najvyváženejších automobilov všetkých čias.             

Pokus s osmičkou

               Zaujímavé je, že pomyselný nasledovník línie RX sa tiež vyrábal ako FD dlhých desať rokov. Avšak s jedným výrazným rozdielom – po jazdených RX-8 ani pes neštekne. Ceny minimálne, záujem tiež. Všetci sa boja nespoľahlivého motora, o ktorom sa hovorilo, že s veľkým sebazaprením zvládne 100 000 km a potom nonšalantne umrie. Mazda ho svojho času dokonca ani neopravovala, len vymieňala celý motor kus za kus. Veľmi smutný príbeh aj záver jednej nezanedbateľnej éry. Mazda RX-8 bola na rozdiel od RX-7 štvordverové štvormiestne kupé s proti sebe sa otvárajúcimi sa dverami. Dvojrotorový wankel stratil preplňovanie, pribudli mu však otáčky (maximum sa hýbal okolo 9 000 min-1). Ponúkal sa v dvoch výkonových variantoch zväčša s manuálnou prevodovkou (slabší 141 kW s päťstupňovou, silnejší 170 kW so šesťstupňovou). Facelift v roku 2008 sa snažil mnohé problémy potlačiť alebo odstrániť, ale neskoro. Prísne emisné predpisy Mazdu RX-8 v Európe nadobro pochovali.

               Hlavne RX-7 by chceli mnohí fanúšikovia reinkarnovať, alebo aspoň viac jazdeniek LHD. Vyzerá to ale tak, že wankelov motor už zrejme nikdy ako primárny pohon neuvidíme...


GALÉRIA - 19 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ