Mazda RX-7: Výstražný trojuholník

Mazda RX-7 začala svoju životnú púť na sklonku sedemdesiatych rokov ako tretí modelový rad Mazdy, poháňaný Wankelovým motorom – vedľa luxusnejších modelov Cosmo a Luce. V Japonsku jej hovorili RX-7 Savanna a ako sa nesôr ukázalo, bola predurčená na úspech.

Splašené trojuholníky

Prvá generácia vďačí za svoje príťažlivé krivky Matasaburovi Maedovi – jeho syn Ikuo, môže zasa za krivky nástupcu RX-8 - a už len tento faktor predurčil novú, ľahkú Mazdu na úspech. Mrkačky, tak charakteristické pre celú modelovú líniu ohraničovali dlhú kapotu, pod ktorou ležal za prednou nápravou umiestnený dvojrotorový Wankelov motor Mazda 12A. A prečo práve Wankel?

V Japonsku totiž dlhé roky platia daňové obmedzenia, založené na viacerých faktoroch, no najmä na objeme motora. Konštruktéri sa teda museli vysporiadať s problémom – ako zo stanovenej, poldruha litrovej hranice vytrieskať výkon, dostatočný na pohon športového auta? Riešením je práve Wankelov motor – už od podstaty nepotrebuje pre svoju činnosť tak veľké spaľovacie komory ako motor piestový. A bolo vymaľované.

Výsledný produkt prišiel na trh v roku 1978 a niesol označenie FB, i keď sa široká verejnosť nebráni ani názvu SA – podľa prvých znakov VIN-čísla série. Prvá séria sa vyznačovala oceľovými nárazníkmi a spätnými zrkadlami, umiestnenými na blatníkoch, ostatné už mali vstavané, plastové.

Od druhej série, ktorá prišla v roku 1981, sa tiež spätné zrkadlá presunuli do dverí a výkon sa zdvihol z pôvodných 77 kW (105 koní) na 85 kW (115 koní). Edícia GSL potom priniesla diferenciál s obmedzenou svornosťou a kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Široké plastové pásy na stranách karosérie síce mohli ubrať autu na “nevinnosti”, boli však osemdesiate roky a nikomu nevadila napríklad ani trvalá a teplákové súpravy.

V roku 1984 - s príchodom tretej série - nastolila trendy edícia GSL-SE s motorom 13B s priamym vstrekom, svojimi 101 kW (137 konskými silami), ešte tvrdším odpružením a väčšími brzdami na všetkých štyroch kolesách s taktiež väčšou roztečou. Treba pripomenúť, že sme hlboko v sedemdesiatych rokoch a 12A mala ešte len karburátor. Úpravy dynamiky vozidla určite potešili, keďže RX-7 poskytovala na ceste celkom špecifické zážitky - je známe, že rada pohodila zadkom a so svojím rozložením hmotnosti 50/50 nebolo príliš ťažké ju v tomto rozpoložení udržať. Z nuly na sto to prvá séria vedela za 9,2 sekundy a zrýchľovala až po hranicu 190 km/h.

Aj Wankel ale viete nafúknuť turbom, a tak na sklonku výrobného cyklu prvej generácie, vznikla Savanna RX-7 Turbo s výkonom až 121 kW (165 koní). Zaujímavosťou určite je, že turbodúchadlo bolo pre Wankelov motor upravené - zmenšené, aby sa mohlo krútiť až o 20 % vyššou rýchlosťou.

Kto má veľký apetít… bude napokon trocha pri tele

Keďže prvá generácia mala úspech predovšetkým v USA (z takmer pol milióna vyrobených kusov skončilo približne 80 % v Spojených štátoch), bolo jasné, na aký trh sa bude špecializovať generácia druhá. Bomby si vtedy na poli odrastenejších kupé išlo Porsche 944 a nie je žiadnym prekvapením, že svojím stylingom sa ho Mazda snažila dobehnúť. A keď si podobné bomby išiel aj kabriolet – musel byť aj ten.

Označovala sa FC (a nie Barcelona) a skalní fanúšikovia z nej museli byť tak trošku sklamaní. Už na prvý pohľad totiž bolo jasné, že sa tu hrá celkom iná liga. Presnejšie, o 363 kilogramov ťažšia liga. Pod kapotou tu však pracovalo silnejšie, novšie Wankelové srdce s označením 13B a pôvodom v FB GSL-SE, ktoré v atmosférickej verzii série 4 produkovalo 109 kW (146 koní) a série 5 zasa 119 kW (160 koní).

Atmosférická verzia však nebola nič, čím by sa na domácom trhu chcela Mazda chváliť. Tam bola dostupná len Turbo verzia so 135 kW (185 koňmi) v štvrtej sérii a 147 kW (200 koňmi) v piatej sérii. Svoj hmotnostný hendikep však vyvažovala aj modernejšou konštrukciou riadenia, za príplatok štvorpiestikovými brzdami vpredu, či nezávislým, štvorprvkovým zavesením kolies vzadu.

Turbodúchadlo tiež nebolo len tak hocaké, ale TwinScroll - s menšou komorou na redukciu turbodiery a väčšou pre vyšší výkon vo vysokých otáčkach. Toto všetko pomohlo FC získať titul automobil roka 1986 podľa časopisu Motor Trend.

Za zmienku určite stojí limitovaná, 250-kusová edícia “Sports”, za ktorú môže austrálska divízia Mazdy. Či je hardcore? Povedzme, že krokodíl Dundee sa pred ňou radšej schoval za roh. Táto verzia nemala ani posilňovač riadenia, zadný stierač, žiadne elektrické sťahovanie okien. Všetko išlo dolu za účelom redukcie hmotnosti. Podobná verzia pre japonský trh si zasa nechala hovoriť “Infini”.

Gamechanger: FD

Keď sa však povie RX-7, väčšina nás, príslušníkov generácie Fast and Furious a GTA San Andreas, si predstaví zaoblenú, takmer nevinne číhajúcu tretiu generáciu - FD. Tá prišla na trh v roku 1991 a vyznačuje sa najdlhším výrobným cyklom v rámci modelu RX-7. Prečo?

Odpoveď je jednoduchá: To auto nestarne. Je fantastické. Zachovalo si tradičné rozloženie hmotnosti 50/50 - vďaka umiestneniu motora za prednou nápravou - a pridalo nízko položené ťažisko s náložou technológií. Ale nepredbiehajme.

Na začiatku produkcie dosahovala upravená pohonná jednotka 13B-REW až 188 kW (255 koní). Ako takého výkonu dosiahla? Hirošimské hlavy po prvýkrát v histórii použili prepĺňanie dvomi turbodúchadlami pre motor s rotačnými piestami, zároveň to bol prvý sekvenčný twin-turbo systém, ktorý sa exportoval mimo Japonska. Prvé turbo bolo menšie a pracovalo do približne 4500 otáčok za minútu, potom jeho prácu prebralo väčšie. V poslednej sérii dosahovala prepĺňaná 13B výkon až 206 kW (280 koní), čo bol zároveň legislatívny strop pre domácu produkciu.

Systém dvojitého prepĺňania síce môže mať svoje výhody, no nevýhodou bola nižšia spoľahlivosť pri väčšom zaťažení, preto väčšina majiteľov siahne pri zvyšovaní výkonu len po jednom, no podstatne väčšom turbe. Komu sa však máli, pre toho bola na sklonku výroby určená séria Spirit R v troch stupňoch “hardcorovosti”: tá najsrdcervúcejšia, Type A, vážila len 1270 kilogramov.

Ozaj, určite ste niekde pri tejto RX-sedmičke narazili na označenie ɛ̃fini. Ide o dcérsku spoločnosť, ktorá predávala niektoré modely Mazdy pod iným menom, dovážala však napríklad pre japonský trh aj špecialitky ako Citroën XM či Xantia. A ak by ste náhodou chceli japonskú Sériu 6, pod menom Mazda ju nezoženiete.

Táto, posledná generácia “erikssedmičky” bola známa najmä pre svoje excelentné jazdné vlastnosti aj na limite, perfektné vyváženie, širší potenciál úprav a neuveriteľný sex-appeal. To všetko dosvedčuje aj dobové vydanie Playboya, v ktorom prvýkrát testovali dva automobily: Dodge Viper a RX-7 série 6. A nebol to Viper, ktorý by robil burnouty od radosti…

Dovedna bolo vyrobených 811 634 kusov než Mazda RX-7-čku v roku 2002 definitívne usekla. Po štvordverovej RX-8 sa však blýska na lepšie časy. Alebo lepšie vízie?


GALÉRIA - 89 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ