Mazda CX-5 Skyactiv-G: Zen

Keď som začínal s prácu motoristického novinára, všimol som si, že nech sa baví ktokoľvek s kýmkoľvek v brandži, všetci sa vedia zhodnúť minimálne na pár Mazdách, ktoré by chceli vlastniť, vlastnia, alebo vlastnili. Ako úchylák na nemeckú produkciu som tomuto javu spočiatku nevenoval veľkú pozornosť, no on sa na povrch predieral stále.

Zoberme si napríklad testovačky, ktoré sme už od Mazdy dostali. Je tu úžasná MX-5, alebo trojka, no obe si ukradol kolega Miloš. Potom som preslintal hodiny s naším fotografom v Ženeve pri koncepte Vision RX. Neskôr som pri písaní článku o Wankelovom motore zistil, že vedia byť oddaní netradičným, no logickým ideám ako nikto iný v priemysle a postupne tajne začal snívať o vlastníctve MX-5 druhej generácie. Čakal som na ten deň, keď nejakú novú, adrenalínom líznutú Mazdu vyskúšam osobne. Keď vtom, prišiel.

Presne tak, dali mi SUV. Ako inak. 

Jinba Ittai

Dobre, dobre. Vy viete, že som hejter SUV a ja viem, že už ste to čítali toľkokrát, že vás to už nezaujíma. Lenže v tomto prípade sa stalo niečo skutočne špeciálne: To, že mám SUV mi výnimočne nevadilo už od začiatku testovania. Podvedomo som tušil, že s touto červenou vecou budem kamarát. Prečo? Mám na to hneď niekoľko dôvodov.

First of all, nová CX-5 vyzerá inak ako ostatné SUV. Jej dizajnéri sa sústredili na niečo, čomu hovoria Jinba Ittai. A aby sme tomu rozumeli aj my, pomenovávajú to ako filozofiu dokonalého spojenia človeka so strojom. A keďže ja som tu ten, ktorý testuje a vy ste tu tí, ktorí nekriticki preberáte moje postoje, nedovolil by som si zaviesť vás do omylu. Tak som to Jinba Ittai hodil do translatoru.

Ach, ty naše patriarchálne, patetické a živočíšne Japonsko, nesklamalo si. Pointu však poberáme: Mazda ide po šoférskych zážitkoch, Mazda chce, aby ste s ich produktami splynuli v jeden celok, takže Mazda nebude vyzerať, ako keby ste dobre navrhnuté auto hodili do mixéru krivítok a pravítok. Stavia na vizuálnu jednoduchosť, namiesto spomenutých línií využíva skôr plochy a neštíti sa ani negatívneho sklonu masky chladiča. Čo na to slávne BMW?

Ďalším dôvodom, prečo si táto Mazda zaslúži minimálne tichšie, no totálne úprimné uznanie je jej motor: Pod kapotou by sme našli síce štvorvalec, no s objemom až 2,5 litra a BEZ TURBA. Fakticky, táto vrcholová CX-5 je atmosféra. Okrem tohto potešujúceho faktu je tu ešte ďalší: Palivo šetrí okrem štandardných náležitostí technológie Skyactiv-G aj tým, že vypína tie dva valce, ktoré sa aktuálne príliš nenamáhajú.

Zenová záhrada

Nebudem vás naťahovať: Interiér tohto auta je krásny.

Skladá sa z niekoľkých príjemných ingrediencií: Volantu, ktorý poznáme z väčšiny modelov Mazda. Ten sa príjemne drží a vie skrátka všetky tie veci, ktoré by moderný volant mal vedieť. A ešte skôr, ako sa dostaneme k presnému a vyváženému riadeniu, upozorním na vzhľad palubnej dosky. Na pár miestach je obšitá kožou; a tým myslím skutočne obšitá, nie len vybavená ďalším kusom prešívaného plastu. Jej kontúry nemajú šancu kohokoľvek v čomkoľvek rušiť, materiály sú na špičkovej úrovni a zenové je aj dielenské spracovanie, ktoré poteší každého parchanta s obsedantno-kompulzívnou poruchou, akým som napríklad ja.

Chalanov a dievky z Hirošimy však osvietilo (viem, za toto pôjdem do pekla, ale nepomohol som si), a vybavili interiér CX-5 najmä tým, čo sa v číslach vyjadriť nedá: atmosférou. Zatvorte dvere, a na palube CX-5 je skrátka ticho. Nadýchnite sa, a v interiéri to vonia. Natiahnite ruky, a všetko máte poruke a presne tam, kde by ste to chceli a potrebovali mať. Stiahnite si okienko. Len tak, pre radosť, aby ste zistili, že aj to sťahovanie je extrémne tiché a rýchle. Zapnite multimediálny systém, prebuďte k životu audio od Bose a s výborným odhlučnením kabíny je to len na vašom vkuse, ako bude v konečnom dôsledku znieť.

A ako vraví staré japonské príslovie, keď vyhulíte basy na maximum, tak zomrie nevinné mačiatko. Asi.

Vnútri je miesta tak akurát. Vpredu sa usadíte, samozrejme, pohodlne. Vzadu o ponuke miesta nemôžem povedať, že by bola vyslovene veľkorysá, no svoje nohy za predné sedadlá určite skryjete. Nedá sa sťažovať na ponuku priestoru v priečnom smere, vzadu si bez najmenších problémov lapnú aj traja europoidi. V batožinovom priestore by sme potom našli krásnych 506 litrov, navyše tvarovaných do vskutku rozumného kvádra. Áno, v tomto aute sú veci urobené tak, aby na niečo boli.

V dobe falošných výfukov a dvojitých podláh sa asi rozplačem od dojatia.

Jinba fucking Ittai

Nastal čas zatlačiť slzu dojatia, prestať sa hniezdiť na nadpriemerne príjemných kožených sedadlách a prebudiť k životu jeden z posledných atmosféricky plnených motorov na dnešnom trhu. Privítajte 2,5 Skyactiv-G, relatívne veľkoobjemový agregát s okamžitou odozvou na plynový pedál a mimoriadne príjemným priebehom všetkých 258 krútiacich momentov, ktoré vo svojich útrobách ukrýva. 

Okrem nich je tu až 143 kilowattov výkonu a celý tento sympatický balíček sa prenáša na predné, alebo, ako v našom prípade, všetky štyri kolesá cez veľmi dobre odladenú, šesťstuňovú automatickú prevodovku. Tá presne vie, kam patrí aký stupeň, kedy ho má podržať, či kedy potrebuje vyhnať otáčky do rovín, ktoré sú turbomotorom cudzie. Väčšinu času to však nie je úplne nutné, pretože so svojím väčším objemom má motor dostatok kapacity na sebarealizáciu aj v nižších otáčkach.

Keďže sme si už vo väčšine moderných prepĺňaných agregátov zvykli na trocha "žuvačkový" prejav, rýchle reakcie atmosféry od Mazdy prekvapia. Motor je navyše veľmi pružný a s jeho silou sa dá akčne pracovať, takže v praxi je agilnejší ako menej objemní, prefúknutí konkurenti, aj keď to možno na prvý pohľad nevidieť na číslach. 

Ako však prenáša svoj výkon na cestu, a ako sa hrá podvozok s hybnosťou auta? Excelentne. Čakať môžete okrem výborného odhlučnenia aj o niečo tvrdšie naladenú jazdu, no v zložitejších situáciách sa vie aj prikrčiť tam, kde to potrebuje. CX-5 zachováva na palube komfort, no zároveň vie vtiahnuť vodiča do deja aj vďaka riadeniu s primeranou odozvou. A akonáhle nastane na ceste akýkoľvek adhezívny problém - čo sa skutočne často nestáva - pohon všetkých štyroch kolies i-ACTIV AWD sa postará o záchranu situácie. Boha, táto vec funguje skrátka tak dobre.

Konkurencia? Nie je

Nekecám. Mazda CX-5 sa tvári ako obyčajské SUV, ale vôbec ním nie je. Atmosféricky plnený motor v tejto kategórii neponúka nikto. Komfort možno, no určite nie v takejto miere a v tejto cenovej relácii. Jazdné vlastnosti? Oh, come on. Tomuto autu sa dá vytknúť tak málo vecí, až je bezpredmetné sa baviť o konkurencii. 

Skutočne, každé jedno z vašich približne 35 000 € bude v novej CX-5 výborne zhodnotené. Verte mi. Nemám vo zvyku to hovoriť o SUV.


GALÉRIA - 35 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ