
Elegantný, štýlový dvojmiestny automobil znamenal počiatok cesty inovácií trvajúcej do dnešného dňa. Veď zábavné a dostupné autá s atmosférickými benzínovými motormi sú dnes už raritou a Mazda ich ponúka naďalej vďaka jedinečnému vývoju motorov, hoci Wankelov motor už v ponuke nemá.
Vtedy v roku 1967 bolo Cosmo Sport prvým autom na svete poháňaný dvojrotorovým motorom. Mimo Japonska známe ako 110s, išlo aj o prvé športové vozidlo značky Mazda, ktorého DNA sa preniesla aj do legendárnych modelov ako Mazda RX-7 a MX-5. Hoci bolo postavených len 1 176 kusov Cosmo Sport, pre Mazdu išlo o veľkú vec. Znamenala totiž premenu automobilky z výrobcu prevažne nákladných áut a malých vozidiel na značku odolávajúcu konvenciám ako v dizajne, tak v technike.
Vývoj pohonnej jednotky pod kapotou Cosmo Sport je príkladom ukážkou silného ducha spoločnosti a tradície nikdy sa nevzdať. Inžinieri Mazdy prekonali početné prekážky, aby dosiahli komerčnú životaschopnosť rotačného motora. Uvedeniu na trh predchádzali státisíce testovacích kilometrov s prototypmi Cosmo Sport. Hoci desiatky firiem vrátane väčšiny veľkých automobiliek podpísala licenčnú dohodu s NSU o rozvoji rotačného motora, len jeden bol úspešný.
Potenciál rotačného motora poskytnúť výkon porovnateľný s väčšími a ťažšími piestovými motormi Mazda náležite využila, Wankelov motor namontovala takmer do dvoch miliónov automobilov a mala s ním aj nemalé úspechy v motoršporte. Mazda RX-7 dominovala vo svojej triede v 80-tych rokoch, najväčší triumf prišiel v roku 1991, keď Mazda 787B s 2,6 litrovým štvor-rotorovým motorom vyhrala ako prvá ázijská značka vytrvalostné preteky v Le Mans. Dnes síce už v novej Mazde Wankel nedostať, automobilka však stále má tím inžinierov, ktorí majú priniesť jeho novú generáciu. Objaviť by sa mohla v športovom kupé pripravovanom pravdepodobne k stému výročiu založenia značky.
0 KOMENTÁROV