Mazda3: V skvelej atmosfére

Modernizovaná Mazda3 sa v podrobnom teste predstavila ako hatchback s naftovým motorom, ktorý presvedčil o svojich kvalitách. Klasický sedan s trojpriestorovou karosériou je ale v posledných rokoch mimo mainstream a niektoré značky už tento tvar z ponuky vypustili. Mazda zostáva verná klasike a trojku vo verzii so štyrmi dverami stále predáva, rovnako ako atmosférické motory strániace sa downsizingu. To už je celkom seriózne mimo hlavný prúd, práve v týchto pokojných vodách sa však nachádza jedno z najvydarenejších áut nižšej strednej triedy.

Mazda 3 sedanMazda 3 sedan

Štvoro dverí stačí

Elegantné tvary sedanu sú samozrejme prinajmenšom v dvoch ohľadoch menej praktické: v porovnaní s hatchbackom je vstupný otvor do batožinového priestoru menší a na zadných sedadlách je pre vyšších pasažierov kvôli klesajúcej streche menej priestoru na hlavu. Niekomu, čo sa vozí väčšinou sám alebo v páre, nezariaďuje bývanie ani sa nesťahuje, to môže byť všetko ukradnuté. Potom sedan jasne vedie. Je o 5 kg ľahší, o desatinu rýchlejšie akceleruje a dosiahne o 3 km/h vyššiu maximálnu rýchlosť. Snáď niekto načakal nejaké veľké rozdiely. Nájde sa len jeden – batožinový priestor sedanu je o 55 litrov väčší.

Lepšie dynamické parametre sa dajú pripísať lepšej aerodynamike. Dynamika nie je lepšie iba v priamom smere, ale aj v krivke. Mazda 3 patrí vlastnosťami zameranými na pôžitok vodiča z jazdy nepochybne na špičku triedy, sedan s mohutnejšou zadnou časťou je ešte trochu lepšie vyvážený. Oddelený batožinový priestor sa prejavuje aj v lepšom zaťažení a utlmení zvukov zadnej nápravy a teda aj o vlas lepším akustickým komfortom.

Benzín jej pristane

Napriek zľahka športovejším výkonom má sedan ako na hanbu ukryté koncovky výfukov a nie je dostupný so silnejšou 121 kW (165 k) verziou benzínového dvojlitra, testovaný sedan tak má pod kapotou 88 kW (120 k) agregát. Absencia dnes tak populárneho turbodúchadla má svoje špecifiká. V prvom rade sa nemôže pokaziť, čo je veľké pozitívum, v druhom rade ponúka iný zážitok z jazdy. Má slušnú dynamiku, ale nemá údernosť v stredných otáčkach, ako preplňované motory dopované turbom. Výkon stúpa lineárne až po červené čísla otáčkomera, samozrejme za sprievodu príjemnej zvukovej kulisy štvorvalca. Pre lepšiu odozvu na plynový pedál treba podradiť aj o dva stupne, navyše to motoru nijako nevadí a výrazne nestúpa ani spotreba, ktorá sa pohybuje okolo 6,5 l/100 km.

Mazda 3 sedan nie je pre každého. Má výborný podvozok, dostatočné výkonný a primerane úsporný motor, ktorý navyše bez turbodúchadla sľubuje dobrú spoľahlivosť. Napriek tomu nie je pre všetkých a už určite nie pre tých, ktorí neradi radia, hoci Mazda pre tento motor ponúka aj automatickú prevodovku. Výber správnej verzie ešte môžu trochu skomplikovať napevno stanovené prvky jednotlivých výbav bez možnosti príplatkov. Vo výsledku je však Mazda 3 sedan harmonicky fungujúci, aj keď celkom svojský automobil, ktorý si nadšenci šoférovania určite zamilujú.


GALÉRIA - 17 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ