Lexus LS 500h: Už stačilo zívania

Vidno to azda na všetkých aspektoch, začnem preto zvonka. Lexus v ostatných rokch výrazne zmenil svoj štýl a odklonil sa od konzervatívnych línii minulosti. Nemusí sa to páčiť každému, individualitu mu však nemožno uprieť. Miestami možno až zbytočne komplikované umelecké línie pokračujú aj v interiéri.

Ten kombinuje štýl a kvalitu tak, ako to od luxusnej limuzíny očakávam. Sedadlá sú pohodlné a všemožne nastaviteľné, všetky plochy na dotyk príjemné. Tlačidiel je vcelku hojne a ich rôzne tvary podporujú logiku rozmiestnenia. Aj tak chvíľu trvá, kým sa v kokpite zorientujem. Okrem „čudlíkov“ je tu tiež dotyková plocha na ovládanie centrálneho displeja a otočné ovládače režimov jazdy na stranách prístrojovej „kaplnky“. Displej pred vodičom je až nezvyčajne malý, tento dojem podporuje aj masívne orámovanie.

Centrálny zobrazovací panel má štandardnú uhlopriečku 10,2 palca. Z pohľadu grafického spracovania menu a máp však Lexus zaspal dobu. Jediným plusom je, že virtuálne tlačidlá sú dosť veľké, takže keď sa trasľavé pohyby prstov na dotykovej ploche počas jazdy snažíte pretaviť do nejakej akcie v systéme, tak máte pomerne veľkú šancu, že aj niečo spravíte. Či to bude to, čo ste mali v úmysle, nie je vždy isté... Jednoducho obsluhu infozábavného systému v pohybe treba v tomto prípade obmedziť na základné funkcie s priamymi tlačidlami.

Treba sedieť vzadu

Pri testovaní áut tejto kategórie mám vždy jeden podstatný problém – musím ich šoférovať. Pritom limuzíny sú postavené na to, aby ste sa vyvalili vzadu a nechali sa uspať nejakým filmom na zábavnom systéme. V LS 500h s rázvorom viac ako 3 metre nechýba ani VIP sedenie na pravej strane, pri ktorom sa sedadlo spolujazdca poskladá tak, že pohodlie nemá ani peňaženka na ňom pohodená. Vlastne to už ani nie je sedenie, ale obyčajné vyvaľovanie sa.

Pasažieri majú pred očami dva displeje, tretím v lakťovej opierke sa to tu celé ovláda. Je zabudovaný na pevno, žiadny tablet ako v nemeckých konkurentoch. A na rozdiel od centrálneho displeja vpredu si tu so slovenčinou nevystačíte. Opäť mi chýba možnosť ovládať DVD spredu, potomstvo si s tým vzadu celkom nedokáže poradiť.

Kufor je so 430 litrami zľahka podpriemerný, možnosť zväčšia smerom do kabíny nie je k dispozícii. Pod podlahou je akumulátor, takže ostal priestor len na drobné schránky na náradie. Radosť mi nerobí ani pomerne členitý tvar, ale v rámci kategórie je to OK.

Ako v hodinkách

Výraz komplikácia označuje v hodinárstve (zjednodušene) pár ozubených koliesok navyše pre extra funkcie. V podstate by tam nechýbali, ale... Takéto niečo urobil teraz Lexus aj so svojim hybridným pohonom, ktorému pridal štvorstupňovú automatickú prevodovku. Tá je za trakčným elektromotorom a planétovou prevodovkou eCVT, takže prínosom je, že elektrický pohon už funguje aj vo vyšších rýchlostiach ako doterajších cca 50 km/h. Na druhej strane si myslím, že pri klasickom hybride s bezemisným dojazdom okolo 2 km je to zľahka zanedbateľný prínos. Ale viete, koľko s tým bolo roboty? Tak nehaňme prácu inžinierov Lexusu.

Jedným z prínosov by mal byť lineárnejší a priamočiarejší pocit zo zrýchlenia, no úplne presvedčený o tom nie som. Aspoň v normálnom režime, kedy je Lexus dosť komótny. Jasné, nepotrebujem sa naháňať, ale tu a tam by nezaškodilo trochu dravosti, aby som pri predbiehaní nemusel tŕpnuť.

Ale je tu ešte možnosť natiahnuť sa k otočnému prepínaču a zvoliť športový režim. Účinok je rovnaký, ako keď do seba natiahnete... (kto nevie, nech radšej zostane v nevedomosti). Svet sa zrýchli, farby sú intenzívnejšie, hudba cez výborné ozvučnie Mark Levinson hlasnejšia... ten príval energie sa nedá len tak opísať. Mať šoféra v takomto nabudenom stave neodporúčam, ale pre Lexus je to požehnanie. Zrazu žije, reaguje, zrýchľuje, mieša desať virtuálnych prevodov a dramatickosť svojho výzoru prenáša do pohybu na ceste.

 

 

V minulosti bolo kráľom agility v tomto sektore BMW a Audi sa mu snažilo vyrovnať, Mercedes to netrápilo a ostatní netrápili nás. Dnes považujem za šoférsky najpríjemnejší asi práve Lexus. Pritom nemá ani aktívne natáčanie zadnej nápravy. No jeho pohyby na ceste sú priamočiare a s trochou snahy aj dobre vnímateľné. Mnoho faktorov je proti, napríklad adaptívne vzduchové odpruženie či sterilné riadenie, ale autá sa nedajú hodnotiť jedným metrom. Kto chce jazdiť športovo, ten si takéto LS jednoducho nekúpi. Prioritou limuzíny je komfort a ten Lexus zvláda výborne. Z pohľadu stability by som rypol do rozchodu, ktorý by v pomere k rázvoru mohol byť o chlp širší, ale to sú naozaj drobnosti.

Kam ho zaradiť?

Na záver by sa mohlo očakávať zhodnotenie, že Lexus je lepší ako niečo a horší ako niečo iné. Najmä v segmente, ked konkurentov zvlášť veľa nie je. Ale tak jednoznačne to povedať jednoducho neviem. Uznávam, že po skúsenosťou s aktuálnou triedou S, ktorá sa šoférjue prakticky sama, nemôžem LS vyhlásiť za jednotku, ale ani za dvojku či trojku. Dajme to tak na jedna mínus, nie o pol kroka vzad, ale kamsi doprava, možno až prekvapujúco smerom, ktorý by som od Lexusu ešte pred pár rokmi vôbec neočakával.


GALÉRIA - 34 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ