Lexus Driving Emotions: Čo všetko to dokáže?

Emócie majú vo svete automobilového marketingu azda len jedinú interpretáciu. Každý ich totiž spája s dynamikou a športovosťou, dravosťou a rýchlosťou, snahou rozbúchať vám srdce. Ale aj napríklad aj zhnusenie po vystúpení z Daewoo Matiz či dobrý pocit na duši z pohodlných zadných sedadiel Rolls-Royceu tiež patria medzi emócie spojené s automobilmi. Preto mi chvíľu trvalo, kým som slovné spojenie „športový Lexus“ úplne prehrýzol. Ale na druhej strane z toho vyšli nádherné autá, ku ktorým sa tento rok pridalo kupé LC.

Hlavná hviezda

Až kým sme nedorazili na okruh Silesia Ring pri mestečku Opole v Poľsku, tak som vlastne netušil, čo nás čaká. Tajne som dúfal v LC a to sa mi aj splnilo. V boxovej uličke stoja vedľa seba hybrid aj verzia s motorom V8. Ešte pred štartom však navrhujem rýchle predstavenie.

Kupé LC je svojim spôsbom nasledovníkom LFA, nepatrí však medzi superšporty, ale skôr do kategórie pohodlných a výkonných GT. Lexus ho postavil podľa konceptu LF-LC z roku 2012. Šéf koncernu Toyota Akio Toyoda vraj nedovolil dizajnérom ani nikomu ďalšiemu zmeniť takmer nič, preto celé auto vzniklo na úplne novej platforme GA-L. Má nízko umiestnené ťažisko (aj bez príplatkovej „karbónovej“ strechy) a okrem ocele a hliníka sa na niektoré časti karosérie (napr. veko kufra) použili aj uhlíkové kompozity, ktoré sa „nevypekajú“ v peci, ale sa klasicky lisujú do požadovaného tvaru.

Pod kapotu je na výber klasický päťlitrový osemvalec (351 kW/477 k a 540 Nm), ktorý podľa potreby pracuje v štandardom Ottovom alebo Atkinsovom cykle. Pri svojich výkonových parametroch by teda mal byť aj celkom úsporný. Najmä v spojení s desaťstupňovou prevodovkou. Hybrid je kombináciou 3,5-litrového šesťvalca a dvojice elektromotorov (jeden na pohon, druhý len ako generátor), spolu vyprodukujú 264 kW/359 k, krútiaci moment je 348 Nm z motora V6 a ďalších 300 Nm z elektrickej časti. Skutočným majstrovstvom techniky je prevodovka, ku klasickému CVT totiž Lexus pridal ešte automat so štyrmi stupňami zaradený až za elektromotor. V športovom režime radí tri virtuálne stupne na CVT plus tri naozajstné, štvorka je overdrive, teda spolu 10 prevodov. LC 500h je tiež schopné čisto elektrickej jazdy až do 120 km/h, ale nie je to dobíjací hybrid, takže len na pár minút.

Na okruh celkom nepatrí

Profesionálny jazdec nám nastavil čas, ku ktorému sa máme priblížiť. Počas jedného meraného kola s V8 a jedného s hybridom je to na kľukatej trati celkom náročná úloha. Z osemvalca mám spočiatku prehnaný rešpekt. Radenie nechávam na automatiku, pretože prehrabávať sa cez viac ako šesť či sedem stupňov je ako losovanie lota.

LC je svojou koncepciou skôr komfortné auto s miernym prebytkom výkonu a na okruh mu chýba trochu nekompromisnej tvrdosti. Má síce dobre rozloženú hmotnosť i aktívny diferenciál, no váži takmer dve tony, na jeho mäkkosť, jemnučké náklony a celkovú plavnosť si treba chvíľu zvykať. Do oblúkov ho treba smerovať jemne a hladko, žiadne prudké pohyby. Prvú časť súboja na diaľku som teda prešustroval, dajte sem hybrid.

Pri jeho konštrukcii sa Lexus snažil, aby dynamika bola viac v súlade s tým, čo uši počujú. Snaha cení, výsledok by som ohodnotil tak na 90 percent od cieľa. Šesťvalec zavíja, kontrola trakcie bliká výrazné častejšie, brzdné body sa mi dostávajú čoraz viac do krvi. Už je však neskoro.

Z boxov si ešte užívam zvuk osemvalca, ktorý Lexus zvládol naozaj špičkovo. Vonku je decentný a nespochybniteľný, krásne dotvára luxusný charakter auta. Vnútri mu pomáha rezonátor, reproduktory sú ticho. Pri pomyslení, že je to zrejme posledný takýto motor tejto značky, by bola moja voľba jasná.

Čo s načatým dňom?

Keby som mohol, idem si LC prevetrať na miestne okresky, ale taká možnosť tu nie je. Do okolia totiž vyrážame v konvoji RX a NX, Lexus nám v miestnych lesoch ukazuje ich komfortné schopnosti. Jedným RX som sem docestoval, nepotrebujem viac presviedčania v prostredí, kam sa väčšina majiteľov s nimi aj tak neodváži.

V rámci okruhu si dávam ešte šprint na štvrť míle s GS F, škoda, že opäť mám iba jednu jazdu. Na NX si môžem vyskúšať účinok aktívnych stabilizátorov pri vyhýbacom manévri. A nakoniec Game view. Zatemnené RX má na kufri asi trojmetrový stĺpik s kamerou, vnútri je okrem tmy v strede čelného skla 20-palcový monitor. Kratučký terénny okruh som v troch štvrtinách takmer vzdal a s myšlienkou, pod ktorý strom vrátim prírode svoje raňajky, sa pohrávam ešte pol hodinu po vypadnutí z auta.

Nuž áno, nebola to štandardná novinárska prezentácia a preto sú moje dojmy z LC dosť strohé. Okruh nie je totiž pre neho to správne prostredie a verím, že na bežných cestách by jeho schopnosti vynikli viac. O tom však inokedy, keď (ak) sa dostane do redakcie na test.


GALÉRIA - 22 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ