Lexus: Auto s dvoma volantmi

Elektromobily a autonómne vozidlá, bez nich sa vraj v blízkej budúcnosti nepohneme. Preto sa nemôžeme čudovať, že automobilky v oboch smeroch výrazne zbroja a technologicky napredujú. Biely Lexus s kamerami patrí do druhej skupiny.

Na trati sa testovala dokonalejšia verziu autonómneho automobilu s názvom Platform 2.1. Slúži na testovanie pokročilých asistenčných funkcií vodiča v dvoch rôznych režimoch - Chauffeur (šofér) a Guardian (strážca). Chauffeur je systém plne automatizovaného riadenia vozidla, zodpovedajúci úrovni 4/5 podľa SAE (riadenie schopné viesť vozidlo bez človeka), zatiaľ čo Guardian má za úlohu pomáhať vodičovi v nebezpečných situáciách tak, aby predišiel nehode. 

Bez vodiča

Prvou časťou testovania bola jazda zákrutou s nečakanou prekážkou. Keď sa za zákrutou neočakávane objavil balík sena, auto ho plynulo obišlo a vrátilo sa do jazdného pruhu. Druhou bola autonómna jazda v pravom pruhu, pričom v ľavom sa paralelne pohybovalo iné vozidlo. Počas jazdy ale vznikla nebezpečná situácia - pruh bol zablokovaný stojacim automobilom. Lexus spomalil, aby pustil vedľa idúce auto. Zmenil jazdný pruh, zaradil sa za vozidlo ktoré prepustil a za prekážkou sa vráti do svojho pruhu. Všetko bez účasti vodiča.

Digitálny anjel strážny

Guardian umožňuje vodičovi vychutnávať si jazdu. Je pripravený zasiahnuť v prípade nebezpečenstva, napríklad, ak vodiča postihne mikrospánok. Kamera na prístrojovej doske monitoruje oči vodiča. Ak zaznamená, že zatvoril oči a prestal kontrolovať jazdu, Guardian „prevzal“ riadenie a zvukom i optickými signálmi informoval o zásahu.  Rovnako reagoval aj na náhlu zmenu situácie na vozovke -  predchádzajúce vozidlo náhle zmenilo jazdný pruh, aby sa vyhlo prekážke. Automat reagoval omnoho rýchlejšie ako človek a plynulo obišiel prekážku.

Zdá sa vám, že nikde nie je spomenutý druhý volant? Tu je vysvetlenie. Cieľom testov je preskúmanie procesu preberania kontroly automatu od človeka a naopak. Keďže scenár pokusov zahŕňa aj oneskorené alebo netypické reakcie vodiča, pre každý prípad vedľa sedí človek s druhým volantom a pedálmi. Nuž, „sicher je sicher“.


GALÉRIA - 3 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ