Le Mans 2017: Nie, nie a nie!

Prejdem to však pekne po poriadku. Toyota sa po štarte ujala vedenia s číslom 7 (Kobajaši/Sarrazin/Conway), číslo 8 (Buemi/Nakadžima/Davidson) bojovalo o druhé miesto s Porsche, číslo 9 (Lopez/Kunimoto/Lapierre) schytalo menšiu ranu a muselo predčasne do boxov. Potom bolo dlho všetko v poriadku kým Buemi nedokríval do boxu s horiacimi brzdami okolo 22:45. Opravou stratil masívnych 30 kôl.

Toyota TS050 #9Toyota TS050 #9 ACO

Vlastne som chcel ísť krátko po polnoci spať, ale... Kobajaši sa nerozbehol pri reštarte po prvom výjazde safety caru. S námahou prešiel rýchlosťou cca 50 km/h takmer celé kolo, do boxu to však už nestačilo. Sotva Toyota predýchala číslo 7, objavil sa na obrazovke Lapierre s roztrhanou ľavou zadnou pneumatikou. Poškodenie po kolízii s autom ORECA tímu Manor bolo také veľké, že ani on to do boxov nezvládol.

DOPLNENÉ: Toyota po pretekoch pri čísle 8 uviedla poruchu hybridného systému a následnú výmenu prednej nápravy (podobne ako na Porsche číslo 2) a akumulátora. Číslu 7 zhorela spojka pri výjazde z boxov, pretože Kobajaši dostal chybné inštrukcie od organizátorov a minul energiu z elektrického systému, ktorý je primárne určený na rozjazdy. Čislo 9 bolo pri kolízii poškodené vážnejšie, ako sa na prvý pohľad mohlo zdať. Kontakt a defekt ublížili hybridnému systému aj olejovému chladiču, takže motor aj prevodovka sa prehriali.

Víťazstvo vo vrecku

Vo vedení sa tak ocitlo Porsche s číslom 1 (Tandy/Lotterer/Jani), druhé Porsche (Bamber/Bernhard/Hartley) strávilo štyri hodiny po štarte veľa času v boxoch opravou pohonu prednej nápravy a prepadlo sa kamsi do poľa. A ak som písal, že šanca, aby vozidlo kategórie LMP2 vyhralo celkovo, je malá, tak som masívne podcenil potenciál problémov. Fakt, že Kollesov prototyp sa odporúčal už pár zákrut po štarte, je len horkou čerešničkou na mizernej torte kategórie LMP1.

Ďalší šok prišiel v nedeľu krátko po 11:15, Lotterer zastavil na trati s poklesom tlaku oleja. Vedúce Porsche s náskokom 12 kôl na celkovo druhého lídra kategórie LMP2 odstúpilo. Tím Jackie Chan DC Racing však ešte nemal vyhraté, pretože druhé Porsche sa približovalo míľovými krokmi. Rozdiel v časoch medzi LMP1 a LMP2 je viac ako 10 sekúnd na kolo. A hoci číslo 2 stratilo v boxoch viac ako 20 kôl, dve hodiny pred koncom sa dostalo na dostrel celkového víťazstva. Pritom za normálnych okolností by bol v podstate odpísaný. Hodinu pred koncom sa však dopracoval na prvé miesto a už ho neplánoval opustiť.

Pre Porsche je to už 19. celkové víťazstvo (vrátane Daueru a TWR). Toyotu naopak čaká o rok ďalší, ak správne rátam už šestnásty, pokus zabojovať o najcennejší triumf vo vytrvalostných pretekoch. Jediná TS050, ktorá prežila, prišla do cieľa na 9. mieste.

Až do konca

 

Súboj v druhej továrenskej kategórii bol tiež mimoriadne dramatický. Všetkých päť výrobcov malo v boji o víťazstvo zastúpenie až do absolútneho konca, poradie sa menilo podľa zastávok v boxoch. Pol hodinu pred koncom sa vykryštalizovala dvojica Aston Martin číslo 97 (Turner/Adam/Serra) a Chevrolet Corvette číslo 63 (Taylor/Magnussen/Garcia), z boxu vychádzali po finálnej zastávke naraz, rozdiel menší ako jedna sekunda. Všetko sa rozhodlo v predposlednom kole, keď to už vyzeralo na víťazstvo americkej značky. Taylor však v jednej zo šikán urobil chybu a umožnil Adamovi dotiahnuť sa. V nájazde do posledného kola Adam predbehol Taylora, ktorý následne dostal defekt a tak víťazstvo v LM GTE Pro putuje do Anglicka, Corvette nakoniec skončila až tretia za Fordom číslo 67 (Priaulx/Tincknell/Derani), štvrté došlo Porsche číslo 91 (Lietz/Makowiecki/Pilet) a za ním Ferrari číslo 71 (Rigon/Bird/Molina).

Úvodná fáza patrila Aston Martinom a Ferrari, ktoré boli najrýchlejšie aj v kvalifikácii. Spomalili ich však nehody a defekty. Tak sa do hry dostali aj Porsche, Ford a Chevrolety Corvette. Vo finálne tak môžem povedať iba jedno: vyváženie výkonnosti (moja obľúbená skratka BoP) bolo tento rok podstatne lepšie. Ideálne asi nebude nikdy, avšak reči Fordu o tom, ako sú príliš pomalí, boli zrejme opäť len hraním na city organizátorov.

Jackie Chan DC Racing ORECA 07Jackie Chan DC Racing ORECA 07 ACO

Kategórii LMP2 podľa očakávania dominovalo šasi ORECA, najlepší Ligier sa vytiahol na 5. miesto v triede, Dallara na 10 (v triede). a jediný Riley v poli skončil posledný v rámci LMP2. Pred ním prišiel do cieľa slovenský Ligier Mira Konôpku (celkovo 46. miesto). Neprehliadnuteľné žlté auto tímu ARC Bratislava stratilo pomerne veľa času v boxoch a kamery zaznamenali aj niekoľko výletov mimo trať. Za lídrami svojej triedy zaostávalo o viac ako 5 sekúnd. Keď však z výberu vypustím všetky šasi ORECA, dá sa rýchlosť Konôpkovho Ligieru hodnotiť ako priemerná. To na troch nováčikov v triede nie je zlé.

JMW Automotive Ferrari 488 GTEJMW Automotive Ferrari 488 GTE Ferrari

Hodnotenie LM GTE Am podľa môjho očakávania ovládli Ferrari. Aj keď Astony boli rýchlejšie. V ceste za víťazstvom im však stáli defekty a výlety mimo trať.

Výsledky 86. ročníka 24 hodín Le Mans

  1. #2 Porsche LMP Team (Porsche 919 Hybrid) Brendon Hartley/Timo Bernhard/Earl Bamber (LMP1) – 367 kôl
  2. #38 Jackie Chan DC Racing (Oreca 07) Ho–Pin Tung/Thomas Laurent/Oliver Jarvis (LMP2) – 366 kôl
  3. #37 Jackie Chan DC Racing (Oreca 07) David Cheng/Tristan Gommendy/Alex Brundle (LMP2) – 363 kôl
  4. #35 Signatech Alpine Matmut (Alpine A470) Nelson Panciatici/Pierre Ragues/André Negrão (LMP2) – 362 kôl
  5. #32 United Autosports (Ligier JS P217) Will Owen/Hugo de Sadeleer/Filipe Albuquerque (LMP2) – 362 kôl
  6. #40 Graff (Oreca 07) James Allen/Franck Matelli/Richard Bradley (LMP2) – 361 kôl
  7. #24 CEFC Manor TRS Racing (Oreca 07) Tor Graves/Jonathan Hirschi/Jean–Eric Vergne (LMP2) – 360 kôl
  8. #8 Toyota Racing (Toyota TS050 Hybrid) Anthony Davidson/Sebastien Buemi/Kazuki Nakadžima (LMP1) – 358 kôl
  9. #47 Cetilar Villobra Corse (Dallara P217) Andrea Belicchi/Roberto Lacorte/Giorgio Sernagiotto (LMP2) – 353 kôl
  10. #36 Signatech Alpine Matmut (Alpine A470) Romain Dumas/Gustavo Menezes/Matt Rao (LMP2) – 351 kôl
  11. #34 Tockwith Motorsport (Ligier JS P217) Philip Hanson/Nigel Moore/Karun Chandhok (LMP2) – 351 kôl
  12. #17 IDEC Sport Racing (Ligier JS P217) Patrice Lafargue/Paul Lafargue/David Zollinger (LMP2) – 344 kôl
  13. #29 Racing Team Nederland (Dallara P217) Rubens Barrichello/Jan Lammers/Frits van Eerd (LMP2) – 344 kôl
  14. #21 DragonSpeed 10 Star (Oreca 07) Henrik Hedman/Ben Hanley/Felix Rosenqvist (LMP2) – 343 kôl
  15. #33 Eurasia Motorsport (Ligier JS P217) Jacques Nicolet/Pierre Nicolet/Erik Maris (LMP2) – 341 kôl
  16. #31 Vaillante Rebellion (Oreca 07) Nicolas Prost/Bruno Senna/Julien Canal (LMP2) – 340 kôl
  17. #97 Aston Martin Racing (Aston Martin Vantage) Darren Turner/Jonny Adam/Daniel Serra (LM GTE Pro) – 340 kôl
  18. #67 Ford Chip Ganassi Racing Team UK (Ford GT) Andy Priaulx/Harry Tincknell/Pipo Derani (LM GTE Pro) – 340 kôl
  19. #63 Corvette Racing GM (Chevrolet Corvette C7.R) Jan Magnussen/Antonio Garcia/Jordan Taylor (LM GTE Pro) – 340 kôl
  20. #91 Porsche GT Team (Porsche 911 RSR) Richard Lietz/Frédéric Makowiecki/Patrick Pilet (LM GTE Pro) – 339 kôl
  21. #71 AF Corse (Ferrari 488 GTE) Davide Rigon/Sam Bird/Miguel Molina (LM GTE Pro) – 339 kôl
  22. #68 Ford Chip Ganassi Racing Team USA (Ford GT) Joey Hand/Dirk Muller/Tony Kanaan (LM GTE Pro) – 339 kôl
  23. #69 Ford Chip Ganassi Racing Team USA (Ford GT) Ryan Briscoe/Richard Westbrook/Scott Dixon (LM GTE Pro) – 337 kôl
  24. #64 Corvette Racing GM (Chevrolet Corvette C7.R) Oliver Gavin/Tommy Milner/Marcel Fässler (LM GTE Pro) – 335 kôl
  25. #95 Aston Martin Racing (Aston Martin Vantage) Nicki Thiim/Marco Sorensen/Richie Stanaway (LM GTE Pro) – 334 kôl
  26. #84 JMW Motorsport (Ferrari 488 GTE) Robert Smth/Will Stevens/Dries Vanthoor (LM GTE Am) – 333 kôl
  27. #66 Ford Chip Ganassi Racing Team UK (Ford GT) Stefan Mucke/Olivier Pla/Billy Johnson (LM GTE Pro) – 332 kôl
  28. #55 Spirit of Race (Ferrari 488 GTE) Duncan Cameron/Aaron Scott/Marco Cioci (LM GTE Am) – 331 kôl
  29. #62 Scuderia Corsa (Ferrari 488 GTE) Cooper MacNeil/Bill Sweedler/Townsend Bell (LM GTE Am) – 331 kôl
  30. #99 Beechdean AMR (Aston Martin Vantage GTE) Andrew Howard/Ross Gunn/Oliver Bryant (LM GTE Am) – 331 kôl
  31. #61 Clearwater Racing (Ferrari 488 GTE) Weng Sun Mok/Keita Sawa/Matt Griffin (LM GTE Am) – 330 kôl
  32. #45 Algarve Pro Racing (Ligier JS P217) Mark Patterson/Matt McMurry/Vincent Capillaire (LMP2) – 330 kôl
  33. #27 SMP Racing (Dallara P217) Michail Aljošin/Viktor Šajtar/Sergej Sirotkin (LMP2) – 330 kôl
  34. #77 Dempsey Proton Racing (Porsche 911 RSR) Christian Ried/Marvin Dienst/Matteo Cairoli (LM GTE Am) – 329 kôl
  35. #90 TF Sport (Aston Martin Vantage GTE) Salih Yoluc/Euan Hankey/Rob Bell (LM GTE Am) – 329 kôl
  36. #98 Aston Martin Racing (Aston Martin Vantage GTE) Paul Dalla Lana/Mathias Lauda/Pedro Lamy (LM GTE Am) – 329 kôl
  37. #93 Proton Competition (Porsche 911 RSR) Patrick Long/Abdulaziz Al Faisal/Mike Hedlund (LM GTE Am) – 329 kôl
  38. #86 Gulf Racing UK (Porsche 911 RSR) Michael Wainwright/Ben Barker/Nick Foster (LM GTE Am) – 328 kôl
  39. #22 G–Drive Racing (Oreca 07) Memo Rojas/Ryo Hirakawa/José Guttierez (LMP2) – 327 kôl
  40. #60 Clearwater Racing (Ferrari 488 GTE) Richard Wee/Alvaro Parente/Hiroki Katoh (LM GTE Am) – 327 kôl
  41. #54 Spirit of Race (Ferrari 488 GTE) Thomas Flohr/Francesco Castellacci/Olivier Beretta (LM GTE Am) – 326 kôl
  42. #83 DH Racing (Ferrari 488 GTE) Tracy Krohn/Niclas Jönson/Andrea Bertolini (LM GTE Am) – 320 kôl
  43. #39 Graff (Oreca 07) Enzo Guibbert/James Winslow/Eric Trouillet (LMP2) – 318 kôl
  44. #65 Scuderia Corsa (Ferrari 488 GTE) Christina Nielsen/Alessandro Balzan/Bret Curtis (LM GTE Am) – 314 kôl
  45. #49 ARC Bratislava (Ligier JS P217) Miroslav Konôpka/Konstantīns Calko/Rik Breukers (LMP2) – 314 kôl
  46. #51 AF Corse (Ferrari 488 GTE) James Calado/Alessandro Pier Guidi/Michele Rugolo (LM GTE Pro) – 312 kôl
  47. #43 Keating Motorsports (Riley Mk. 30) Ben Keating/Jeroen Bleekemolen/Ricky Taylor (LMP2) – 312 kôl
  48. #50 Larbre Competition (Corvette C7.R) Romain Brandela/Christian Philippon/Fernando Rees (LM GTE Am) – 309 kôl

Nedokončili:

  • #1 Porsche LMP Team (Porsche 919 Hybrid) Neel Jani/Andre Lotterer/Nick Tandy (LMP1) – 318 kôl
  • #23 Panis Barthez Competition (Ligier JS P217) Fabien Barthez/Timothe Buret/Nathanaël Berthon (LMP2) – 296 kôl
  • #28 TDS Racing (Oreca 07) Emmanuel Collard/Francois Perrodo/Matthieu Vaxiviere (LMP2) – 213 kôl
  • #92 Porsche GT Team (Porsche 911 RSR) Michael Christensen/Kévin Estre/Dirk Werner (LM GTE Pro) – 179 kôl
  • #9 Toyota Racing (Toyota TS050 Hybrid) Jose Maria Lopez/Nicolas Lapierre/Judži Kunimoto (LMP1) – 160 kôl
  • #7 Toyota Gazoo Racing (Toyota TS050 Hybrid) Mike Conway/Kamui Kobajaši/Stephane Sarrazin (LMP1) – 154 kôl
  • #25 CEFC Manor TRS Racing (Oreca 07) Roberto Gonzalez/Simon Trummer/Vitalij Petrov (LMP2) – 152 kôl
  • #82 Risi Competizione (Ferrari 488 GTE) Toni Vilander/Giancarlo Fisichella/Pierre Kaffer (LM GTE Pro) – 72 kôl
  • #26 G–Drive Racing (Oreca 07) Roman Rusinov/Pierre Thiriet/Alex Lynn (LMP2) – 20 kôl
  • #88 Proton Competition (Porsche 911 RSR) Klaus Bachler/Stephane Lemeret/Khalid Al Qubaisi (LM GTE Am) – 18 kôl
  • #4 ByKolles Racing Team (ENSO CLM P1/01–Nismo) Marco Bonanomi/Oliver Webb/Dominik Kraihaimer (LMP1) – 7 kôl

 

Diskvalifikovaní:

  • #13 Vaillante Rebellion (Oreca 07) Nelson Piquet/ Mathias Beche/David Heinemeier Hansson (LMP2) – 364 kôl
    (pôvodne 3. miesto; vylúčení pre nelegálnu modifikáciu karosérie)

Chevrolet Corvette C7.R Art Car Larbre CompetitionLarbre Competition Chevrolet Corvette C7.R Art Car ACO


GALÉRIA - 15 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ