
LMP1: Porsche alebo Toyota
Nečakaným odchodom Audi sa bol o celkové prvenstvo zúžil na dve automobilky. Tento rok sa všeobecne čaká víťazstvo Toyoty, lebo minulý rok im triumf ušiel doslova v posledných sekundách a toľko smoly, koľko mala Toyota v minulosti, jednoducho už nemôže mať nikto. Ani Toyota. Japonská automobilka urobila hádam všetko správne, konečne postavila tri autá a udáva tempo od začiatku sezóny WEC. Mimochodom, prečo sú dôležité tri autá? Lebo jedno havaruje, jedno má technický problém a to tretie vyhrá. Tak mi to raz vysvetlil technický šéf Toyoty Pascal Vasselon. A vlastne Porsche tiež tak vyhralo pred dvoma rokmi.
Porsche má v top kategórii teraz len dve autá, pretože ešte sa musí šetriť na vyrovnanie Dieselgate. Hoci boli v tréningoch väčšinou pomalší, netreba ich podceňovať. Majú kvalitných jazdcov, solídnu techniku a najmä obrovské skúsenosti. Tím ByKolles s jediným autom vlastnej konštrukcie s motorom Nissan je tu naozaj len do počtu.
LMP2: Všetci vs. ORECA
Inovovaná kategória LMP2 bude tento rok ostro sledovaná. Je tu až 25 štartujúcich, čo je najviac z celého poľa. Nové autá sú navyše brutálne rýchle. S viac ako 350 km/h prekonávajú aj hybridné LMP1 (tie dosahujú tak 330 km/h, časť roviniek však idú bez plynu, aby rekuperovali energiu). Pole však vôbec nie je vyrovnané, ako by niektorí dúfali. Dominantný konštruktér ORECA má rýchlosťou jednoznačne navrch a len Dallara s nimi dokáže držať krok. Ligier a Riley sú pomalšie až o 30 km/h, čo znamená výraznú stratu. Ligier chcel predstaviť rýchly upgrade, avšak výrobcovia šasi môžu predstaviť len jeden upgrade za 4 roky a tým by si túto možnosť vyčerpal.
ARC Bratislava Ligier JS 217 Matej Jankovič/Remmy photo/ARC Bratislava
Na našu smolu má Ligier aj Miro Konôpka, ktorý tento rok debutuje v kategórii so svojim vlastným tímom. V rámci triedy sa kvalifikoval na 22. mieste pričom najlepší Ligier je na 15. mieste. Vo svojej podstate mu tak môžeme len tuho držať palce a dúfať, že naberie dostatok skúseností na ďalší štart.
Ak sa pýtate, či by mohli LMP2 bojovať o celkový triumf, odpoveď nie je jednoznačná. Hoci sú absolútne najrýchlejšie, na výjazdoch zo zákrut majú hybridy výrazne navrch. Organizátor si navyše stráži časy jednotlivých kategórii tak, aby sa navzájom neohrozovali. V ich prospech by mohla zahrať spoľahlivosť a malý počet LMP1, budú však pomerne často tankovať. Benzín im nevydrží dlhšie ako 10 kôl, čo je najmenej zo všetkých tried.
LM GTE-Pro a LM GTE-Am: Prví budú poslední
Po minuloročnej dominancii preplňovaných Fordov a Ferrari by mohla byť tento rok situácia zaujímavejšia. Najlepšie časy zajazdili počas testovacieho dňa Chevrolety Corvette, za čo boli „odmenené" menším reštriktorom. Naopak totálne nespokojný je Ford, ktorý žiada úľavy vo svoj prospech. Po minulom roku sú však všetci opatrní.
Takto pred rokom totiž Ford predviedol biedny úvod sezóny vrátane testov pred Le Mans, v kvalifikácii však konkurenciu totálne deklasoval a ani drobné úpravy vyváženia výkonnosti (BoP) už nedokázali zvrátiť očakávané víťazstvo. O to síce musel tvrdo bojovať s Ferrari, ale Aston Martin, Corvette aj Porsche boli právom urazení.
Práve Porsche bude tento rok celkom zaujímavé, pretože na štarte má dve nové 911 s nezvyčajne riešeným motorom. Na prekvapenie atmosférický (preplňovanie by znamenalo kilogramy navyše) plochý šesťvalec je totiž pred zadnou nápravou, čo je výhodnejšie z hľadiska rozloženia hmotnosti i aerodynamiky (doteraz Porsche malo výrazne obmedzený difúzor). Situácia v BoP najviac nahráva Aston Martinu s osvedčeným (eufemizmus pre koncepčne najstaršie auto v poli) Vantage, britský tím sa však už o nejeden triumf pripravil chybami v stratégii.
Kategória pre netovárenské tímy s amatérskymi pilotmi v posádkach využíva minimálne rok staré autá. A to tento rok znamená, že už tu máme armádu preplňovaných Ferrari 488, ktoré majú zrejme najväčšiu šancu na triumf. A to aj napriek tomu, že v kvalifikácii sa dopredu dostali Corvette a Aston Martin. Najmä Chevrolet je pozoruhodný, pretože tím Larbre v spolupráci s grafitti umelcom Ramzim Adekom vytvorili naozaj skvostný art car.
Program na víkend
To sa však dozvieme až po 24 hodinách na okruhu La Sarthe, ktorý s dĺžkou vyše 13 km patrí k najbrutálnejším na svete. Tvoria ho totiž predovšetkým rýchle rovné úseky, na ktorých sa z motora žmýka každý kilowatt. Na štarte stojí 60 áut, ktoré si budú navzájom predovšetkým zavadzať. Dobrou aj zlou správou je pomerne krátka noc, piloti tu idú v tme najmenej zo všetkých veľkých 24-hodinoviek. Na druhej strane v nočnom chlade sa jazdia najlepšie časy. Vážnym faktorom je tiež počasie, vlastne si ani nepamätám, kedy v Le Mans aspoň trochu nespŕchlo.
Preteky štartujú v sobotu o 15.00. Sledovať ich môžete non-stop na Eurosporte, cez internet a tiež v štyroch vstupoch na obrazovkách Dvojky RTVS. Naplánované sú štyri vstupy po jednej hodine v sobotu o 19.05, v nedeľu o polnoci, o 10.20 a od 14.00 až do cieľa. Verím, že ho uvidí aj slovenský tím.
Ako dopadla kvalifikácia?
Nové najrýchlejšie kolo v Le Mans má hodnotu 3:14,791 a zajazdil ho Kamui Kobajaši na Toyote. Jeho výkon je o to pozoruhodnejší, že sa mu podaril v druhej kvalifikácii (štvrtok 19.00 – 21.00), kedy je na okruhu ešte pomerne teplo. Bolo to naozaj úžasné kolo, pri ktorom dostal pilot za auta maximum, navyše Kobajašimu cestu výraznejšie neskomplikovali iné autá na trati.
- Toyota Gazoo Racing (#7 Toyota TS050 LMP1) 3:14.791
- Toyota Gazoo Racing (#8 Toyota TS050 LMP1) 3:17.128
- Porsche LMP Team (#1 Porsche 919 LMP1) 3:17.259
- Porsche LMP Team (#2 Porsche 919 LMP1) 3:18.067
- Toyota Gazoo Racing (#9 Toyota TS050 LMP1) 3:18.625
- ByKolles Racing Team (#4 ENSO CLM P-01/01 Nismo LMP1) 3:24.170
- G-Drive Racing (#26 ORECA 07 LMP2) 3:25.352
- CEFC Manor TRS Racing (#25 ORECA 07 LMP2) 3:25.549
- Jackie Chan DC Racing (#38 ORECA 07 LMP2) 3:25.911
- Vaillante Rebellion (#31 ORECA 07 LMP2) 3:26.736
- Vaillante Rebellion (#13 ORECA 07 LMP2) 3:26.811
- CEFC Manor TRS Racing (#24 ORECA 07 LMP2) 3:26.871
- TDS Racing (#28 ORECA 07 LMP2) 3:27.108
- Signatech Alpine Matmut (#35 ORECA 07 LMP2) 3:27.517
- Jackie Chan DC Racing (#37 ORECA 07 LMP2) 3:27.535
- SMP Racing (#27 Dallara P217 LMP2) 3:27.782
- Signatech Alpine Matmut (#36 ORECA 07 LMP2) 3:28.051
- Graff (#39 ORECA 07 LMP2) 3:28.368
- Graff (#40 ORECA 07 LMP2) 3:28.891
- G-Drive Racing (#22 ORECA 07 LMP2) 3:28.937
- United Autosports (#32 Ligier JS P217 LMP2) 3:29.151
- DragonSpeed - 10 Star (#21 ORECA 07 LMP2) 3:29.777
- Racing Team Nederland (#29 Dallara P217 LMP2) 3:29.976
- Cetilar Villorba Corse (#47 Dallara P217 LMP2) 3:30.014
- Algarve Pro Racing (#45 Ligier JS P217 LMP2) 3:30.164
- Panis Barthez Competition (#23 Ligier JS P217 LMP2) 3:31.346
- Tockwith Motorsports (#34 Ligier JS P217 LMP2) 3:32.536
- ARC Bratislava (#49 Ligier JS P217 LMP2) 3:33.921
- IDEC Sport Racing (#17 Ligier JS P217 LMP2) 3:36.230
- Keating Motorsport (#43 Riley Mk. 30 LMP2) 3:37.007
- Eurasia Motorsport (#33 Ligier JS P217 LMP2) 3:42.660
- Aston Martin Racing (#97 Aston Martin Vantage GTE LMGTE Pro) 3:50.837
- AF Corse (#51 Ferrari 488 GTE LMGTE Pro) 3:51.028
- Aston Martin Racing (#95 Aston Martin Vantage GTE LMGTE Pro) 3:51.038
- AF Corse (#71 Ferrari 488 GTE LMGTE Pro) 3:51.086
- Ford Chip Ganassi Team USA (#69 Ford GT LMGTE Pro) 3:51.232
- Corvette Racing - GM (#63 Chevrolet Corvette C7.R LMGTE Pro) 3:51.484
- Porsche GT Team (#92 Porsche 911 RSR LMGTE Pro) 3:51.847
- Ford Chip Ganassi Team UK (#66 Ford GT LMGTE Pro) 3:51.991
- Ford Chip Ganassi Team UK (#67 Ford GT LMGTE Pro) 3:52.008
- Corvette Racing - GM (#64 Chevrolet Corvette C7.R LMGTE Pro) 3:52.017
- Risi Competizione (#82 Ferrari 488 GTE LMGTE Pro) 3:52.138
- Ford Chip Ganassi Team USA (#68 Ford GT LMGTE Pro) 3:52.178
- Porsche GT Team (#91 Porsche 911 RSR LMGTE Pro) 3:52.593
- Larbre Compétition (#50 Chevrolet Corvette C7.R LMGTE Am) 3:52.843
- Aston Martin Racing (#98 Aston Martin Vantage GTE LMGTE Am) 3:53.233
- Scuderia Corsa (#62 Ferrari 488 GTE LMGTE Am) 3:53.312
- Dempsey-Proton Racing (#77 Porsche 911 RSR 2016 LMGTE Am) 3:53.381
- Spirit of Race (#55 Ferrari 488 GTE LMGTE Am) 3:53.641
- JMW Motorsport (#84 Ferrari 488 GTE LMGTE Am) 3:53.977
- DH Racing (#83 Ferrari 488 GTE LMGTE Am) 3:54.088
- TF Sport (#90 Aston Martin Vantage GTE LMGTE Am) 3:54.319
- Beechdean AMR (#99 Aston Martin Vantage GTE LMGTE Am) 3:54.328
- Proton Competition (#93 Porsche 911 RSR 2016 LMGTE Am) 3:54.621
- Clearwater Racing (#61 Ferrari 488 GTE LMGTE Am) 3:54.955
- Clearwater Racing (#60 Ferrari 488 GTE LMGTE Am) 3:54.994
- Proton Competition (#88 Porsche 911 RSR 2016 LMGTE Am) 3:55.468
- Spirit of Race (#54 Ferrari 488 GTE LMGTE Am) 3:56.301
- Gulf Racing UK (#86 Porsche 911 RSR 2016 LMGTE Am) 3:56.469
- Scuderia Corsa (#65 Ferrari 488 GTE LMGTE Am) 3:58.249
0 KOMENTÁROV