Kúpiť či nekúpiť si auto s dvojspojkovou prevodovkou?

Na úvod – pod automatickými prevodovkami rozumieme prevodovky s hydrodynamickým meničom s planétovou prevodovkou.

Veľkou výhodou dvojspojkových prevodoviek je rýchle a plynulé radenie. Istou nevýhodou sú obstarávacie náklady, ktoré odrážajú náročnosť na výrobnú presnosť a použitý materiál. „Všeobecne by sa dalo povedať, že vozidlá s dvojspojkovou prevodovkou sú približne o 2 000 € drahšie ako s manuálnym radením, ak neberieme do úvahy výrobcu, typ a verziu motora,“ povedal nám Jindřich Krejčí, riaditeľ servisnej siete ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku.

„Takmer každý výrobca vozidiel na trhu má v ponuke svoju vlastnú dvojspojkovú prevodovku, ako sú napríklad Ford Powershift, Alfa Romeo TCT nebo Honda, ktorá ju dáva aj do motocyklov. V súčasnosti sú najpopulárnejšie koncernové prevodovky označované ako DSG resp. S-tronic. Z hľadiska spoľahlivosti patrí k najlepším napríklad DL501 v Audi s pozdĺžne montovaným motorom v A4 a A6. Avšak najviac spoľahlivé sú hlavne tie prevodovky, ktoré sú pravidelne servisované,“ dodal Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto.

Cena za opravu dvojspojkovej prevodovky je u rôznych značiek automobilov rozdielna a priamoúmerne súvisí s cenou auta. Čím je vozidlo drahšie, tým je cena za servis vyššia. Najlacnejšia je u bežných a populárnych automobilov. Bežný základný servis stojí okolo 250 € - kontrola oleja a diagnostika. Výmena suchej spojky stojí cca 1 400 € a výmena mechatroniky viac ako 1 500 €.

Pri kúpe ojazdeného auta si dávajte pozor hlavne na opotrebovanie spojky a dvojhmotového zotrvačníka, ktorý zaisťuje prenos sily z motora. Lukáš Czauderna k tomu povedal: „Ak vodiči uvažujú o nákupe ojazdeného vozidla s dvojspojkovou prevodovkou, je veľmi dôležité mať presnú dokumentáciu zo servisu. Lepšie je kúpiť auto, ktoré má najazdené 250 000 km s vymenenou spojkou, ako kúpiť vozidlo so 150 000 km s pôvodnou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalej je nutné počítať a predvídať, že u takýchto vozidiel môžu začať problémy s mechatronikou. Napríklad u DSG prevodoviek to nastáva medzi 150-200 tis. km.“

Dvojspojkové prevodovky sa skladajú ako keby z dvoch prevodoviek, pričom každá má vlastnú spojku. Typy spojky môžu byť buď na suchej báze (napríklad VW DQ200), alebo na olejovej báze (napríklad VW DQ250). Princípom rýchlej zmeny prevodu u dvojspojkovej prevodovky je to, že každá spojka radí polovicu prevodových stupňov (prvá spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Pri radení dochádza k rozopnutiu jednej spojky a súčasne zopnutiu a druhej spojky, pričom sa predradí ďalší prevod na prvej.  

5 odporúčaní odborníka, aby dvojspojková prevodovka vydržala čo najdlhšie:

1)           Meňte pravidelne olej. U tzv. mokrej spojky po prejdených nie viac ako 60 000 km a u tzv. suchej po maximálne 120 000 km.

2)           V kolónach sa neposúvajte pomaly, ale nechávajte si väčšiu medzeru a následne sa rozbehnite.

3)           Nevyradzujte na neutrál pri každom zastavení.

4)           Neparkujte vo vlhku. Predchádzajte vzdušnej vlhkosti a prenikaniu nečistôt, ktoré prevodovky poškodzujú.

5)           A hlavne! Ak nemáte športové auto, tak ho nepoužívajte ako pretekárske. Motory bežných áut nie sú koncipované na takúto záťaž. Obzvlášť prevodovka DQ200 od VW je veľmi citlivá.


GALÉRIA - 2 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ