Kia ProCeed: Korejská Octavia RS, alebo len designové samoúčelné cvičenie?

To že zozadu si bez dlhého zamýšlania - "čo mi to len pripomína?" spomeniete vcelku rýchlo na Porsche Panameru, čo je samo o sebe dosť sebavedomé až odvážne. Pre tých čo si pamätajú ešte viac dozadu, sa pri pohľade zboku vynorí z pamäte prvá generácia Mercedes-u CLS (generácie W219) vyrábaného v rokoch 2004-2010. Áno "shooting brake" - ako dnes voláme kategóriu menej praktických kombíkov s väčšou dávku sexepílu a zvažujúcou sa zadnou časťou, sa objavili už tak dávno, ale až posledné dva-tri roky ich zaradili do svojich výrobných programov už skoro všetci a naprieč všetkými kategóriami.

Účel ...svätí prostriedky

Nechávam ale design nateraz bokom, lebo Kórejskí výrobcovia Kia a Hyundai ma už viac krát presvedčili, že autá sa naučili robiť podstatne lepšie, ako som si relatívne donedávna pripúštal. Po usadnutí do interiéru si uvedomujem môj druhý dojem - ten interiér pôsobí kvalitne až draho, zároveň si nájdem rýchlo výbornú pozíciu za volantom. Volič automatickej prevodovky s celkom pekným "kniplom" dávam do "D"- čka a na to že sa vcelku ponáhľam ma auto upokojuje príjemným ovládaním a velmi dobre radiacou prevodovkou v automatickom móde. Na to že som v základnom móde nazvanom príznačne "normal" nemám ako u mnohých konkurentov pocit že by boli reakcie plynu ospalé alebo radenie automatu zaváhalo. Ono ten "normal" mód sa časom ukazuje ako optimálny na bežné každodenné jazdenie - všetko funguje ako má.

Kia ProCeed GTPROCEED - alebo niekto možno s okuliarmi prečíta aj "PORSCHE", podobnosť s Panamerou "čisto náhodná"

"Pojďte pane, budeme si hrát"

Mierny šok nastáva po prepnutí na "sport" kedy sa zozadu ozve až nepatrične dravý zvuk od výfuku. Teda na prvý dojem sa javí ako synteticky generovaný a prihlasný, ale po otvorení okien sa presviedčam že to skutočne vyludzuje výfuk. Na parkovisku sa mi to potvrdzuje - naozaj je tu klapkový výfuk. V pravej koncovke je umiestnená elektronicky ovládaná klapka, ktorá sa po prepnutí do "sport" módu otvorí a z výfuku sa zrazu derie pomerne jadrný športový soundtrack. V kabíne to pôsobí umelejšie ako zvonku, ale stačí stiahnuť okienka a vodič - manager cestujúci za povinnosťami či športovejšie založený otec rodiny, si tak môže užiť aj kus zvukových emócií.

 

Emócie však zvukom z výfuku zdaleka nekončia, naopak skôr začinajú. Auto je vizuálne hlavne v bielej perleti, v akej som ho mal k disozícii, pomerne mohutné ale od volantu pôsobí čiperne a obratne. Dobre reaguje na pokyny volantom a pri ostrejšej jazde dlhý zadok príjemne spolupracuje a pomáha auto stáčat do oblúka. Každou zákrutou sa mi dojem viac a viac upevňuje, že to je intuitívne, prirodzené a vie to byť až zábavné. Pri športovejšej jazde sa dajú využiť aj pádla pod volantom, ktoré reagujú vcelku svižne na pokyny. Záťah motora a zladenie s prevodovkou je dynamické ale aj plynulé. Spotreba sa mi v rámci Bratislavy ustálila okolo 11 l/100km, čo je trošku viac ako by som na 204 koňovú turbo 1,6-ku očakával, ale celkový priemer sa pohyboval okolo 9 l/100km čo považujem vzhľadom na využívanie dynamiky auta za primeranú hodnotu. Audio od JBL je velmi slušné aj pre náročnejšieho audiofila, za ktorého sa nielen ja považujem a nechýba ani objemne hrajúci subwoofer umiestnený pekne čisto v pravom boku kufra (dokonca až dva basové meniče). Celkovo spracovanie sice plochšieho ale rozmerovo veľkého batožinového priestoru je príkladné, s viacerými priečinkami v dne kufra, kde sa dá do zadnej časti pekne uložiť aj zrolované plato, keď treba previezť objemnejší náklad. Komfortnou čerešničkou je elektrické otvaránie a zatváranie kufra, ako súčasť packu "Smart Pack GT".

Kia ProCeed GTkožka, červené prešívanie a GT nápis na sedačkách posobia vkusne a patrične

Pre mňa je už asi spoločným znakom Kie a Hyundai-ov, že sa spočiatku strácam v spleti tlačidiel na volante a v menu palubného informačného systému. Časom by som si asi aj zvykol, ale ako som už písal pri teste Hyndai Kona Electric "niekedy menej je viac". Taktiež mi trochu prekážalo že po každom naštartovaní som mal znovu zapnutý systém udržania vozidla v jazdom pruhu a než som ho vypol ma par krát "otravoval" ťahaním auta naspäť do pruhu, ak som náhodou prešiel z pruhu do pruhu bez blinkra pri vyhýbacom manévri (inak som až bigotne dodržiavajúci používanie blinkrov :-) . V mojej novej Fieste ST aj predtým Civic-u Type R sa line asistent raz vypne alebo zapne a aj po opätovnom naštartovaní stav zostáva ako pred vypnutím motora a je to na jedno stlačenie tlačidla a netreba robiť viac krokov cez menu palubného infotainmentu ako v ProCeed-e. Táto malá ergonomická výtka, je však asi jedna z mála, čo môžem autu vyčítať. Pri pohľade do cenníka som skoro odpadol, čakal som že športovo-elegantné, dobre vybavené auto bude v listprice cca okolo 35 tis Eur, ako by stála povedzme Octávia RS kombi (tá vlastne ešte o niečo viac - napočital som cca 37 tis Eur v podobnej konfigurácii a ani so zľavou sa o moc nižšie nedostanete) - omyl je to podstatne menej. ProCeed v základnej benzínovej motorizácii 1,4GDi so 103 kW, výbavou GT Line s manuálom začína na 21 090 Eur.

Kia ProCeed GTSedačky nielen dobre vyzerajú ale sú aj pohodlné a aj čo to podržia pri väčších "G-čkach" v zákrutách

Cena

Testované GT s 1,6 T-GDi 204 koňovým turbo benzínom v manuále začína na 24 790 Eur a so 7 stupňovým automatom a maximálnou výbavou, ako bol aj testovaný kus, je cena stále velmi príjemných 28 670 Eur.

Kia ProCeed GTmá to aj kufor:-) a nie vôbec malý

Záver?

A načo? Len toľko že Kia ProCeed GT ako ho vnímam ja, je kus dobrého auta v ktorom sa dobre cíti aj naročnejší vodič a pri pohľade do cenníka až za prekvapivo príjemnú cenu, vzhľadom na to čo všetko ponúka. A niekto si ho možno aj s tou Panamerou bude mýliť :-).


  • GT,Kia ProCeed,

GALÉRIA - 13 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ