Nissan RB: Kone, kilowatty, megawatty

Nech sa páči, po motoroch VR6 prichádza na rad aj Nissan a jeho RB.Píše sa rok 1985, svet verí v jadrovú energiu a fúzy pod nosom, Citroëny a formula 1 majú gule a tak celkovo je všetko ešte v poriadku. V najlepšom. Rozmach elektroniky a počítačov ešte nestihol vyústiť v ekoteror a zákazníkov nelákala ani tak bezpečnostná výbava vozidla, ale skôr vreštiaci, s radosťou sa vytáčajúci atmosférický šesťvalec pod kapotou.

A práve jeden z najlepších máme dnes na operačnom stole. Nech sa páči, pozývam vás na technickú kolonoskopiu motora RB od Nissanu.

Yokohama, to je miesto obskúrnych svetiel, obrovského ruského kolesa a v neposlednom rade miesto zrodu motorov odvodených od staršieho motoru od Nissanu, L20A. Motory RB disponujú takmer rovnakým zdvihom a vŕtaním ako L20A, všetky majú šesť valcov, liatinový blok a remeňové rozvody, počet ventilov a vačkových hriadeľov sa však menil.

RB2WTF!?

Prvá vec, ktorá vás pri pohľade na kód motora zaujme, je jeho zložitosť. Nie je to však žiadna Rosettská doska, kľúč k jeho rozlúšteniu je jednoduchý:

„RB“ = ako sme si už povedali, šesťvalec s oceľovým blokom
„20“, „24“, „25“, „26“, „30“ = Objem motora v decilitroch
„D" = Dva vačkové hradele
„E" = Elektronicky riadené priame vstrekovanie
„S" = Karburátor
„T" = Turbo
„TT" = TwinTurbo
„P" = Pohon na LPG (nerobím si srandu)

Viete... Japonci.

RB20

Motory RB20 poskytovali výkon od 96 kW po 155 kW a vyskytovali sa vo všetkých modifikáciách okrem TwinTurba. Prvýkrát sa predstavil v Nissane 200ZR Fairlady a HR31 Skyline. Postupom času prešiel zmenou palivový manažment motoru – dostal síce elektronické vstrekovanie, ale srdce vodiča ešte nevedel rozbúchať s takou naliehavosťou.

RB24S

Raritný motor, ktorý navyše nebol určený ani pre japonský trh. Kombinoval hlavu z RB30E, blok z RB25 a kľukový hriadeľ s menším zdvihom z dvojlitra. Výsledné rozmery spaľovacej komory vyústili v objem ľahko nad 2,4 litra.

Tento motor máte šancu vidieť len v niektorých ľavostranných verziách modelu Nissan Cefiros – a to je možno trocha škoda, pretože ako jeden z mála bol osadený karburátorom a dokázal vďaka kratšiemu zdvihu točiť vyššie ako RB25. A osadiť dve vačky? Žiadny problém, len sa treba pohrať s karburátorom. Viete... Japonci.

RB25

Od 145 kW až po 203 kW. To je sériové výkonové rozpätie rodinky RB25D, ktorá prešla počas výrobného cyklu hneď niekoľkými modernizáciami. Prvá prišla v roku 1995, len dva roky po uvedení základného motoru. Zmenil sa prakticky len vačkový hriadeľ nasávania a zapaľovacie sviečky, ktoré zostali vlastné indukčné sviečky na každú.

V roku 1998 prišla zásadná, tretia modernizácia označovaná ako NEO, ktorá zlúčila dohromady asi všetkých 20 rokov vývoja tohto motora. Prekopané bolo pomaly všetko, od novej NEO hlavy, ktorá umožnila prežiť ďalších pár rokov emisného teroru až po väčšie, sofistikovanejšie turbodúchadlo alebo drobnosti, akými je napríklad horúcejšie nastavenie termostatu.

RB26DETT

RB26DETT je, ako názov napovedá, 2,6-litrový, dvakrát prepĺňaný šesťvalec a Nissan ho vyrábal primárne pre použitie v Skyline GT-R od roku 1989 do roku 2002. Hej, toto je presne ten tínedžerský sen - motor, ktorý malo v útrobách GT-R 34 Paula Walkera v notoricky známej sérii Fast and Furious.

Skladá sa z rôznych dielov RB série. Blok motora je zo zliatiny a hlava valcov zasa z hliníka, toto všetko pokrývajú rozvody DOHC so šiestimi škrtiacimi klapkami. Prvé, menšie turbodúchadlo je poháňané výfukovými plynmi z prvých troch valcov motora, druhé, väčšie potom ďalšou trojicou.

Práve o RB 26 DETT je známe, že sú to „držáky“ a bez väčších úprav vnútorností motora vedia z pôvodného výkonu 206 kW (280 koní) pri 6 800 otáčkach za minútu a krútiacom momente 353 Nm pri 4 400 otáčkach za minútu vygenerovať hodnoty výkonu niekde okolo 600 koní a poctivý náklad krútiaceho momentu. Ak sa v nich ale človek hrabe trocha nadšenejšie, dokáže vyprodukovať až magický jeden megawatt – hodnoty okolo, či nad 1 340 koní. Viete... Japonci.

RB30

RB 30 bol chrlený automobilkou od roku 1985 do roku 1991. V sérii nešlo vyslovene o trhák, prvé verzie RB30S mali ešte karburátor a dostupné boli najmä v obrovskom Patrole. Implementácia do Skylinu bola síce o niečo záživnejšia, no toto označenie poznáte najmä vtedy, keď ste si nejaký čas odžili povedzme v... Austrálii. Tamojšia automobilka Holden odoberala tieto motory pre svoj najpopulárnejší model Commodore, pretože predchádzajúci 3,3-litrový agregát nedokázal splniť nové emisné limity.

      

RB30DET

Počkaj, kámo, RB30DET sa nikdy oficiálne nevyrábala. Ale keď vezmete trojlitrový blok, osadíte ho DOHC hlavou pôvodom z menšieho objemu a splodiny preženiete cez turbo, budú sa diať divy – vďaka iným konštrukčným parametrom však skôr v oblasti krútiaceho momentu, pretože takto zložený motor nevytočíte na viac, ako 7 500 otáčok za minútu. Aj napriek tomuto faktu existuje dokonca DETT kit od firmy OS Giken a za skromných 20 000 eur môže byť váš. Pomaly všetko je v ňom chrómovo-molybdénové a pripravené krútiť sa nezmyselne rýchlo. Veď viete...

 


  • motor,nissan,RB,

GALÉRIA - 53 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ