Koenigsegg Agera RS: Nie je to len o turbe

Tam, kde zapadne slnko raz za pol roka sa stane, že sa niekto v garáži nudí. Vitajte u Christiana von Koenigsegga, ideového tvorcu najbezpečnejšej švédskej značky.

Už od roku 2002 si Koenigy pravidelne prehadzujú pozornosť v klube hyperšportov ako tie najlepšie stroje na planéte - aj napriek ich polovičnému počtu turbodúchadiel a valcov ako pri konkurentoch.

Kde sa tí elfovia skrývajú? Momentálne beží výroba Agery RS, ktorá je vybavená dvakrát prepĺňanou vé-osmičkou, produkujúcou 1 160 koní (853 kW) pri 7 800 otáčkach za minútu. To všetko pri 1 280 newtonmetroch krútiaceho momentu, dostupného približne v strede otáčkového spektra motoru. Pri objeme 5 litrov je potom pomer výkonu a hmotnosti na úrovni 232 koní na liter. Tomu sa hovorí downsizing.

Jeho vývoj začal v roku 1997, spoločne so zrodom prvého prototypu modelu CC8S, neskôr uvedeného v roku 2002. Základom, dnes už tak pozmeneným, že sa dá pokojne rozprávať o originále, sa stal modulárny osemvalec Ford V8 s prepĺňaním. Aby v praxi toto spojenie mohlo fungovať, Koenigsegg si nakoniec s vlastnými konštruktérmi navrhol väčšinu motora sám. V Koenigseggu majú dokonca na motory aj vlastného návrhára, jeho meno je Thomas. A Thomas je šikovný, pretože je tvorcom agregátu jednej z dvoch automobiliek, ktoré ponúkajú automobily so štvorcifernou veličinou pri slovku „výkon“.

Blok motora sa počas procesu svojej tvorby ocitne aj vo Veľkej Británii po boku blokov, ktoré o chvíľu skončia v monopostoch F1; vo Švédsku sa potom finalizuje. Je navrhnutý tak, aby vydržal nesmierny tlak, a pritom si zachoval ľahkosť.

Hlava valcov taktiež prechádza týmto procesom, vo Švédsku sa jej potom schopí Mats, ktorý do nich vloží extrémne ľahké, len 287 gramov vážiace piesty s keramickým povrchom. To je nutnosť, pretože ak behá piest deväť centi dopredu a dozadu asi 8 250-krát za minútu, inak to jednoducho nejde. A vôbec, všetko je uspôsobené maximálnej výdrži a prijateľným vibráciám, pretože silentbloky by ste v Agere hľadali márne.

Vďaka patentovanému umiestneniu ďalšieho katalyzátora pred turbom, tzv „pre-cat“ dokázali oproti štandardnému umiestneniu ušetriť až 300 koní, nie je preto tajomstvom, že sú na svoj produkt patrične hrdí. Podobné pravidlo patrí aj pre ich nasávací trakt. Jednoduchosť a najmenší odpor.

Spaľovacie komory sú ďalej tvarované tak, aby zážih paliva prebiehal rovnomerne a nadmerne nezaťažoval ojnice a piesty. S tým súvisia napríklad aj tesnenia pod hlavou, ktoré sú pritiahnuté na maximum, a teda môžu byť použité tvrdšie materiály ako pri bežných motoroch. Nuž, keď máte všetky ingrediencie také pevné, možné je všeličo...

Nie je to len o turbe. S tlakom narastá aj chuť fyziky dať si motor k raňajkám a je to len na inžinieroch, ako si s tým poradia. Keď k tomu pridáme ešte aj túžbu po čo najväčšom výkone, stojíme pred dôvodom toho, prečo nás hyperšporty tak veľmi fascinujú.


GALÉRIA - 17 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ