Kia Stinger: Superfáro

Kedy naposledy si nejaká neprémiová značka trúfla vstúpiť do európskej vyššej strednej triedy? Spomínam si na Hyundai Genesis, nebolo to zlé, ale vo finále ani celkom presvedčivé. Inak nič. Preč sú časy Fordu Granada, Oplu Omega alebo Citroënu XM...

Apropó, vyššia stredná? Ale áno, rázvor 2 905 mm jednoznačne toto auto stavia najmä proti Audi A6 či Mercedesu E, alebo presnejšie Audi A7 Sportback či Mercedesu CLS. Príliš dobrá spoločnosť na Kiu? To sa uvidí.

Napríklad aj v interiéri ozvučenom systémom Harman/Kardon s výkonom 720 W (vrcholná verzia), ktorý viac ako dizajnom nadchne spracovaním a príjemnými materiálmi. Pozorné oko zbadá inšpirácie v Audi, Mercedesoch či BMW, ide však o slušne namiešaný mix, ktorý trošku zráža len štandardná grafika info-zábavného systému na dotykovom displeji. Nie je škaredá, len na túto cenovú kategóriu už trošku lacno pôsobiaca. Sedí sa tu však výborne, predné sedadlá majú okrem nastaviteľnej bedrovej opierky aj prifukovacie bočnice. Rozloženie ovládačov je intuitívne, po chvíli ich poľahky nahmatáte bez spustenia očí z cesty. Priestor vzadu je fajn, v kufri je k dispozícii iba 406 litrov (1 114 litrov po sklopení 60 : 40 deleného operadla), čo je pri tejto veľkosti auta trochu málo.

Poriadne to roztočí

Pre Stinger má Kia v ponuke tri motory:

  • 2.0 T-GDI „Theta II“ RWD (188 kW, 353 Nm, 7,9 l/100 km)
  • 3.3 V6 T-GDI „Lambda II“ AWD (272 kW, 510 Nm, 10,6 l/100 km)
  • 2.2 CRDi „R“ RWD (147 kW, 440 Nm, 5,6 l/100 km)
  • 2.2 CRDi „R“ AWD (147 kW, 440 Nm 6,4 l/100 km)

 

Dvojlitrových štvorvalcov (0-100 km/h za 6 s, 240 km/h) však bolo v testovacej flotile menej ako zmysluplných viet v novoročnom prejave kpt. Danka, takže k tejto verzii som sa na Malorke vôbec nedostal. Poďme teda na zvyšok.

Oni do toho dávajú aj diesel, spýtal sa ma pár dní po prezentácii kolega Fero. Nuž áno, lebo to chcú aj predávať a nie len vystavovať po showroomoch. A diesel je taký, hm, diesel. Ani s 200 koňmi nemá v sebe veľký potenciál odhaliť športové kvality Stingeru. Pritom 0-100 km/h zvládne za 7,7 sekundy a vytlačí to až na 225 km/h. Zobrať ho na diaľnicu s tempomatom nastaveným na 130 km/h, to áno, nech si mrmle svojich 2 000 otáčok, kilometre ubiehajú v spokojnosti.

Motor V6 nadchne svojimi reakciami v športovom režime, Kia úprimne priznáva vysokú spotrebuMotor V6 nadchne svojimi reakciami v športovom režime, Kia úprimne priznáva vysokú spotrebu

Ostal už len vrchol – úplne nový 3,3-litrový šesťvalec z rodiny Kappa (0-100 km/h za 4,9 s, 270 km/h), ktorý má v Európe zatiaľ len toto auto. Jeho výkonové parametre v pomere k hmotnosti možno nepôsobia dramaticky, ale keď sa dve turbodúchadlá oprú do práce, je to poriadny fukot. Bezprostredne už od nízkych otáčok prichádza megadávka sily, úplne zabúdam na to, že to auto váži 1,8 tony. Už dávno som nezažil také dobré maskovanie kilogramov.

Je mi jedno, aký vír v nádrži moja pravá noha spôsobuje, kým si tieto bleskové reakcie neužívam za svoj rozpočet. Na spotrebu sa pozriem (alebo niektorý z kolegov) počas redakčného testu. Teraz ma zaujíma len to, kedy sa ručička otáčkomera dotkne červeného pásma a či sa s osemstupňovým automatom zhodneme na momente preradenia.

Táto prevodovka vlastnej konštrukcie s meničom krútiaceho momentu, ktorý disponuje tlmičom s odstredivým kyvadlom (CPA) na zníženie torzných vibrácii v pohonnom reťazci, je jedinou voľbou pre všetky Stingery a svoju prácu si robí naozaj dobre. Úplnú kontrolu však vodičovi nedá, aj v manuálnom režime (páčky pod volantom) je automatika aktívna oboma smermi.

Zvádzanie tancom

Pri pohone všetkých kolies je podstatnou informáciou, že v režime Sport+ sa snaží rozdeľovať silu v pomere 20 : 80 smerom dozadu (najviac vie dozadu poslať 95 percent), čiže pri ostrejšej jazde sa Stinger celkom rád púšťa do pretáčania. Kia mi to dovolila vyskúšať aj na okruhu, kde bol takmer každý výjazd na zľahka prehriatych pneumatikách sprevádzaný kontrovaním. Ide to však s ľahkosťou a stabilizačný systém stále bdie, aj keď s prižmúrenými očami.

Stinger však pri svojej veľkosti nie je auto na okruh, tu by sa mi žiadal ešte tuhší podvozok a pevnejšie riadenie. Pritom práve tieto dva atribúty definujú jeho parádny prejav na okresných cestách. Príjemne vyrovnaný a s dostatkom komfortu aj v športovom režime adaptívnych tlmičov a na 19-palcových kolesách (štandard pre V6).

Vpredu 350 mm/4-piestikové strmene, vzadu 340 mm/2-piestikové strmene od BrembaVpredu 350 mm/4-piestikové strmene, vzadu 340 mm/2-piestikové strmene od Bremba

Veľká Kia je vo svojom nastavení naozaj perfektná. Vyvážene kombinuje športové jazdné vlastnosti a cestovný komfort na úrovni prémiových značiek, možno aj o chlp lepšie. Azda len masívne brzdy Brembo by sa mohli do svojej práce zahryznúť trošku odvážnejšie. Je to však vecou zvyku.

Naozaj tomu nič nechýba?

Ale áno, grandiózna zvuková stopa by bola krásnou čerešničkou na torte. Pri všetkých motoroch sa však Kia v interiéri spoľahla na syntetiku a motor až príliš výrazne púšťa posádke cez reproduktory. Našťastie sa dá tento efekt v palubnom systéme trocha utlmiť. Zamrzí to najmä zvonka, kde je Stinger úplne tichý a ani pri ostrom rozjazde nedá o sebe vedieť. Z okruhu počuť len pískanie pneumatík a šum aerodynamiky. Kto niekedy zažil naftové špeciály od Audi v Le Mans, presne pochopí, čo mám na mysli.

Neviem odhadnúť, či sú takéto drobnosti v cenovom pásme od 40 000 € vyššie primerane tolerované, Kia však rozhodne nie je jediné auto tejto veľkosti s neautentickým zvukovým prejavom. Slovenské ceny budú zverejnené o pár týždňov, no vrcholný model GT s motorom V6 si dovolím odhadnúť na 65 000 € s plnou výbavou. Teda kožené čalúnenie, čierny strop, LED svetlá, aktívne asistenčné systémy s kamerami a radarmi na všetkých stranách auta a tak. Za pár stoviek navyše bude už len strešné okno a metalíza. Slabšie motory sa budú dodávať so základnou výbavou alebo v stupni GT-Line, ktorý sa vizuálne blíži top verzii. Tu bude príplatkových položiek podstatne viac. Ale to neprekáža, lebo bežný cenový rámec konkurencie spomenutej v úvode je výrazne vyššie.

Standing ovation, bravó a zložiť klobúk na záver? Prečo nie, veď tento svet už padol na zadok aj z podstatne priemernejších výkonov, ktoré nesiahajú Stingeru ani po členky. A ak niekto po týchto riadkoch stále pochybuje o tom, že Kia má na vstup do vyššej strednej triedy medzi prémiových konkurentov, toho už zlomí len osobná skúsenosť.


  • kia,stinger,v6,

GALÉRIA - 42 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ