Kia Stinger: Perfekcionizmus podľa Kórejčanov

Už v marci v Ženeve sme sa v rámci redakcie pohádali, kto bude mať česť na prvý test Stingera. Výsledok nebol jednoznačný a ani nie je podstatný, pretože do sériovej výroby a následne do predaja sa toto auto dostane až niekedy pred koncom roka. Čo s ním za ten čas ešte stihne Kia urobiť?

Napríklad doladiť aerodynamiku s pomocou CFD simulácii. Základná silueta fastbacku sa už určite nezmení, no po štyroch týždňoch intenzívnej spolupráce projektantmi a konštruktérmi mierne upravený dizajn, čím sa zlepšilo prúdenie vzduchu nad vozidlom. Karoséria bola mierne zúžená smerom k zadnej časti vozidla a za oblúkmi predných blatníkov boli umiestnené nové „žiabre“, ktoré majú znižovať turbulenciu za vozidlom vznikajúcu po prechode vzduchu po jeho bokoch.

Na zníženie odporu vzduchu pod vozidlom sa použil čiastočne plochý podlahový kryt, ktorý prechádza do zadného difúzora, zadný spojler bol mierne prerobený do tvaru „kačacieho chvosta“ na zvýšenie stability pri vysokých rýchlostiach. V prednej časti sú väčšie horizontálne chladiace kanály na optimalizáciu chladenia bŕzd a prívody vzduchu sú vytvarované tak, aby eliminovali zdvih prednej nápravy vo vyšších rýchlostiach.

Dôležitý spodok

Podvozok Stingeru je úplne novou konštrukciou pre Kiu, čo umožnilo naplno prispôsobiť zavesenie želaným charakteristikám auta. Štandardom sú predné vzpery McPherson a viacprvková zadná náprava, novinkou sú adaptívne tlmiče s nastaviteľnou dĺžkou zdvihu (štandard pre V6). Vodič bude mať dve možnosti: Normal a Sport.

Obe riešenia boli poriadne preverené nielen na cestách, ale aj na okruhoch vrátane Nürburgringu, kde každý prototyp najazdil 10 000 km, jeden naftový dokonca až 20 000 km. A všetko v neúprosnom tempe, žiadne lážo-plážo, napríklad brzdy sa museli meniť v polovici bežného testovacieho dňa. Takto sa napríklad odhalilo aj prehrievanie osemstupňovej automatickej prevodovky, čo sa riešilo optimalizáciou jej chladenia.

Ladenie odpruženia sa zväčša zameralo na vytvorenie jednotného charakteru v celom modelovom rade Stinger – bez ohľadu na hmotnosť motora a konfiguráciu pohonu zadných alebo všetkých kolies. Hoci to znamená, že modely s pohonom všetkých kolies ponúkajú podobný dynamický charakter ako modely s pohonom zadných kolies, vozidlá s pohonom všetkých kolies majú vyššiu tlmiacu silu a prepracované nastavenia tlmičov pre zadnú nápravu.

Elektrický posilňovač riadenia s elektromotorom upevneným priamo na hrebeni riadenia (R-MDPS) umožňuje vodičovi vybrať si z dvoch režimov: Normal a Sport. Nemení sa pritom len účinok posilňovača, ale aj variabilný prevod, takže v športovom režime auto rýchlejšie zareaguje na povely vodiča.

Globálny program

Motor V6 s objemom 3,3 litra preplňovaný dvoma turbodúchadlami dosahuje výkon 272 kW, takže Stinger zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. A potom treba aj spomaliť, na to je tu Brembo s priemerom ryhovaných kotúčov až 350 mm. Kotúče sú vyrobené z oceľovo-uhlíkového kompozitu, uhlíkovo-keramické brzdy boli pre vysokú cenu zamietnuté. Ani pri oceľových kotúčoch sa netreba obávať vädnutia, pretože počas testov zvládli teplotu až 800 °C a v praxi ich poriadne preveril Grossglockner.

Celkovo prototypy Stingeru najazdili viac ako 1,1 milióna skúšobných kilometrov. Okrem Nürburgringu sa jazdilo v rôznych krajinách Európy, na Blízkom východe, v Ázii a na oboch amerických kontinentoch. Cieľom bolo preveriť auto naozaj v akýchkoľvek klimatických podmienkach.

Špeciálne bol naladený tiež audiosystém, ktorý zosilňuje zvuk motora. Systém aktívneho prenosu je špecificky naladený pre každý agregát a okrem zvýraznenia žiadaných frekvencií pracuje aj s ich utlmením, čo najviac oceníme pri naftovej verzii. Zvukoví technici spárovali systém aktívneho prenosu zvuku s prepínačom režimu jazdy, takže vodič si môže určiť hladinu zvuku motora v kabíne.


GALÉRIA - 9 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ