Kia Stinger: Kórejské überdeutschensuperauto

Trošku mišung spôsobila najsilnejšia verzia GT, ktorej na výrazne dynamické rozhýbanie pomáha dvoma turbodúchadlami preplňovaný vidlicový šesťvalec. To, že existuje slabší a dokonca aj naftový variant, akosi všetci prehliadli. Ja tiež 😊 Stinger je totiž vďaka emotívnemu dizajnu vyslovene stvorený pre veľké GT veci. Lenže mnohí ho hneď pasovali za konkurenta eMka a podobne strihnutých prevýkonovaných áut, ktoré veľmi ľahko a dobre jazdia aj dverami napred. Možno ma budeš haniť a hovoriť mi, že som čudný a v rukách mám nasr..é, ale ja ho vidím trošku inak.

Tiahla cesta niekam

               Predstav si, že sedíš v niečom čo váži 1 800 kg. Motor vpredu si tíško blaboce svoju sonátu, pohon všetkých kolies bez väčšej námahy posiela takmer všetko z motora na kolesá zadnej nápravy. Úplná pohodička. Skôr relax ako trápenie sa či boj za volantom. Dokonca aj práca osemstupňovej automatickej prevodovky neotravuje, aj keď je na nej napísané, že je z domácej kuchyne. Jediné, čo výraznejšie sprevádza jazdu je zvuk z aparatúry Harman Kardon. Predstavuješ si to? Presne takto na mňa Stinger GT pôsobí. Bravúrne zvláda dlhé cesty, nielen diaľničné. Nuda?

Ani nie. Je to jeho primárna tvár, ktorú vie dať kedykoľvek a komukoľvek. Je to ale aj niečo, čo sa niekedy aj ťažko hľadá. Vie totiž dať aj zážitok, taký vnútorný pocit, keď si povieš, že si sa nielen prepravil, ale cestu si aj naozaj užil. Za mnohé totižto vďačí nielen silnému motoru a dosť slušne pracujúcemu podvozku, ale aj tuhej karosérii. Bratia Česi na to majú presný výraz – bytelný. Ozaj masívna konštrukcia. Kus železa ktorý je cítiť už pri zatváraní dverí.

               Na druhú stranu, práve masívnosť u mňa síce spôsobuje extra príjemné pocity, no nenúti ma ísť hranu. Netlačí za mňa podvedome viac a viac plynový pedál. Nechcem, nepotrebujem to. V istých medziach mi príde skôr ťažkopádny, aj napriek prepracovanému pohonu ktorý aj jemné skĺznutie zadku či pretáčavý šmyk umožní, a aj možnosti zmeny jazdného režimu až na Sport+ (koho preboha napadlo pustiť syntezátorový zvuk do interiéru namiesto poriadneho rachotu z výfukov?). Len cesty sú úzke, masa auta veľká. Stačí viac kľukatá cesta s ostrejšími zákrutami a mám chuť  prestúpiť do niečoho ľahšieho, obratnejšieho. Ale áno, našli sa aj úseky, kedy Stinger mal zmysel. Dlhé tiahle úseky s relatívne prehľadnými zákrutami, kedy naplno motor ukázal, že nie je exkrement a aj (napriek) tomu, že má turbodúchadlá zvonku motora má briskné reakcie (nejako mi to marketingovo nesedí, veď najlepšie je ich mať medzi radmi, kde na najviac treplo 😊).

Extra trieda?

                Pri jazdení so Stingerom som si položil jednu zásadnú otázku – je Slováčisko pripravený vysoliť za Kiu 58 900 €? Sledoval som reakcie, odpovede boli zväčša záporné. Stále je v našich makoviciach zakorenené, že Kia je šunt či lepší priemer. A dať za ňu takmer 60 k? To isto nie. Čo by na to povedal nebodaj sused? To radšej kvalitne jazdený nemecký automobil. Lenže práve Stinger už na mňa ako low cost nepôsobí. Od spomínanej konštrukcie, cez kvalitu spracovania až po cenu. Áno cenu. Je v nej v podstate všetko, pripláca sa za metalízu a panoramatické strešné okno. Howk. Nič viac, nič iné. Ako sa občas hovorí, je to takmer vo fullke.

Aby som ale nebol predpojatý a Stingerom až tak veľmi našteklený, má isté medzery, ktoré ho od konkurencie odlišujú. Chcel by som napríklad bezkľúčový systém, pri ktorom nemusím stláčať tlačidlo na kľučke. Chcel by som dôslednejšie utlmenie hluku od kolies, nejakú LED šnúrku v interiéri aby som sa necítil ako v truhle, vzadu viac miesta na nohy, väčšiu nádrž na benzín (60 l je vcelku pri spotrebe 10+ l/100 km málo), presnejšie pracujúci adaptívny tempomat (alebo možnosť jeho vypnutia) či kvalitnejší centrálny displej (v základe to nie je zlé, lenže podobný má aj Picanto).  

Áno či nie?

               Za seba rozdeľujem autá na také, ktoré by som chcel mať v garáži, a ktoré nie. Stinger mám na vážkach. Vo svojej podstate je to výborné auto. Fakt, nekecám. Za volantom sa mi veľmi dobre sedí, sedadlá sú úžasné (umožňujú aj nastavenie dĺžky sedáka či prisunutie bočníc operadiel). Milujem jeho jednoduchú a prehľadnú architektúru riešenia prístrojovej dosky a rozmiestnenia ovládacích tlačidiel. Stačí si len sadnúť a ísť, všetko je jasné už pri letmom pohľade. Dokonca sa dá aj do batožinového priestoru zbaliť, i keď je vcelku dosť plochý.

Ale nakoniec by som ho asi nechcel. Nie je totiž pre mňa. Nie som cieľová skupina pre ktorú je Stinger GT určený. Je mi jednoducho veľký.


GALÉRIA - 79 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ