Kia Optima SW: Utajené skutočnosti

Už som to neraz o automobilke Kia povedal. Jej modelové príchody neraz znamenajú výrazný medzigeneračný skok. Ale aj výrazný skok voči konkurencii. Už to nie je automobilka, ktorá sa bojí. Je to automobilka, ktorá si je vedomá svojich kvalít a nebojí sa za svoje produkty vypýtať adekvátne, aj keď neraz nie veľmi nízke, množstvo peňazí. Mnohí ju práve z tohto dôvodu „zatracujú“. Veď je to Kia! Ale toto už nie je Kia z roku 1997, ale suverénna z roku 2017. Jej suverenita a odhodlanosť je vtlačená aj do modelov, ktoré sú (u nás) na pokraji konkurenčného záujmu.

Kia Optima SWKia Optima SW

Jedným z nich je Optima. Kusov minulej generácie bolo na cestách vidno tak často ako Lamborghini alebo Ferrari, čiže skoro vôbec. Aj keď Optima principiálne nie je zlé auto, nedokázalo sa adekvátne voči konkurencii presadiť. Lenže po našich cestách už jazdí nová so zbraňami výkonnými a nábojmi prieraznými. Mne sa pod zadok dostal kúsok s označením Optima SW 1,7 CRDi GT Line. Z neho vyplýva, že ide o kombi s 1,7 litrovým naftovým štvorvalcom v najvyššom stupni vybavenia. A ešte k tomu v parádnej červenej farbičke. Žiadna jahoda, skôr ohnivý rubín.

Temné myšlienky

Dizajn už klasicky nehodnotím. Je výrazne subjektívny. Navyše, vždy sa dá naň zvyknúť. Skôr ma zaujímajú danosti interiéru, lebo ak mi v ňom niečo chýba a prekáža, veľmi ťažko si privykám. Narážam hlavne na funkčné veci (auto sa má prispôsobiť mne, nie ja jemu), estetiku opäť veľmi neriešim. Lenže v prípade tohto kúsku budem viac ako optimisticky pozitívny. Jednoducho mi sadol úplne ako, však viete. Fascinuje ma totiž „ponurá“ atmosféra, ktorú vie vyčariť čierny strop. Príde mi veľmi „hoch“ – mnohé automobilky ho ponúkajú za príplatok.

Moje pozitívne naladenie pramenilo ale hlavne z funkcionality a praktickosti. Môj neforemný mobil si našiel miesto v uzatvárateľnej schránke pred voličom prevodovky. Po jej boku sú ešte masívne držiaky na nápoje – rád pijem kávu, takže hlboké držiaky sú nutnosť. GT Line znamená aj štýlový športový volant so skosením spodnej časti, športové pedále ale hlavne bohato dimenzované predné sedadlá s červeným obšitím. Vyzerajú a naozaj aj sú exkluzívne. Keď tak globálne hodím na riešenie prednej časti skúmavé oko, až mi slza vybehne z pocitu, že pod prednou kapotou je naftový motor s objemom len 1,7 litra.

Nevadí, ešte sa zvedavo posadím dozadu. Povedal by som to takto – sánka dolu šéfe. Ozaj priestoru a priestoru. Nechýbajú aj také potrebnosti ako sú výduchy ventilácie, príjemne čalúnená lakťová opierka a roletka na bočných oknách. A aby toho nebolo málo, aj riešenie batožinového priestoru má svoje čaro. V čiernej diere sú na dne dve vodiace koľaje, v ktorých sa hýbe nastaviteľná priečka. Slúži na aretáciu väčšieho nákladu. Super je, že obsahuje aj „bezpečnostné“ pásy na prichytenie menších vecí. Napriek týmto „fičurkám“ sú pod dnom ešte dva menšie priestory (do bližšieho sa zmestí krycia roleta). Rezerva žiaľ chýba, v jej priestore „sedí“ subwoofer.

Zase na druhú stranu, ako rockerovi mi Harman/Kardon viac ako imponuje. Ale bez zapnutia systému Quantum Logic Sound s popisom, ktorému nerozumie ani slovník cudzích slov. Neviem presne, čo tým chcel „básnik“ povedať, ale keď je nahrávka nahratá stereo, prečo ju kaziť nejakými 3D a viac dimenziami?

Chcelo by to viac

Aj keď Kia ponúka pre Optimu silný benzínový motor, fanúšikovia mastného paliva si na svoje zrejme veľmi neprídu. V ponuke je len jeden motor, vraj väčší dvojliter sa kvôli jeho výške pod prednú kapotu nezmestí. Večná škoda, aj keď jednasedmička nie je vyslovene zlý motor. Posledné vylepšenie mi pridalo na dynamike hlavne v nízkych otáčkach. Aj práca s dvojspojkovou prevodovkou je príkladná, len dynamické zázraky sa čakať nedajú. Preto som väčšinu kilometrov – aj napriek GT štýlu auta – absolvoval v ležérnom tempe. Priemerná spotreba sa mi pohybovala okolo hranice 6 l/100 km.

Ešte jeden, v podstate dosť dôležitý poznatok. Optima mala najazdených takmer 15 tisíc novinárskych kilometrov – rozumej, že auto neraz dostalo do tela (mnohí novinári jazdia „jak hovada“). Ale nič v nej nebúchalo a ani nepraskalo. Masívne dvere išli ľahko zatvoriť. Pri takomto počte kilometrov som sa už stretol s ďaleko horším stavom, a to aj v prémiovej „nemeckej“ triede.

Nie, neberte to ako zaplatené „PR“ od Kie. Je to „len“ obyčajný fakt, ktorý som po týždni jazdenia vypozoroval. Mnohí ma síce zakopú do zeme a prestanú čítať moje písmená, myslím si však, že Kia nás ešte v budúcnosti (nielen) jazdne veľmi prekvapí.


GALÉRIA - 34 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ