Kia Optima PHEV: Cena za ekológiu

Kórejský manažérsky sedan sa pri výmene generácií výrazne zmenil. Týka sa to aj verzie s alternatívnym pohonom, druhá generácia totiž už nie je hybrid, ale plug-in hybrid. Vďaka väčšej batérii s externým dobíjaním zo zástrčky tak dokáže jazdiť podstatne dlhšie čisto na elektrinu. Práve preto, že mám doma možnosť dobíjania auta doma v garáži, pripadol test plug-in hybridnej Kie Optima mne. Kolegovia predo mnou stihli zhodnotiť kombi s naftovým motorom aj benzínové GT, sústredím sa teda predovšetkým na odlišnosti verzie PHEV.

Nebude to bez ústupkov

Na prvý pohľad sa dá Optima PHEV zvonku rozoznať vďaka inej maske, bledomodrým pásikom, inému zadnému nárazníku, nápisom eco plug-in a samozrejme viečku nabíjacieho konektora. Interiér tu už bol chválený viackrát predo mnou a takisto mi neostáva nič iné, iba to potvrdiť. Kabína pôsobí hodnotne a elegantne zároveň, ako sa na auto tejto triedy patrí. Sedadlá sú pohodlné a rozmerné, ergonómia vynikajúca a napriek množstvu systémov na palube je ich obsluha veľmi jednoduchá.

Oproti Optime s klasickým pohonom je tu niekoľko špecifík, z prístrojov a ovládania však nijako nekričí, že ide o hybrid. Na displeji palubného počítača pred vodičom aj na centrálnej dotykovej obrazovke je možné zobraziť viacero informácií o prevádzke pohonného systému, vodič ich však môže, ale vôbec nemusí sledovať. Pri snahe o naozaj optimálnu jazdu sa tomu však nevyhne.

Ostatné rozdiely sú konštrukčného charakteru. Optima PHEV je totiž dostupná výhradne ako sedan, s karosériou kombi sa plug-in hybrid nevyrába. Pre pasažierov nad 180 cm to znamená, že budú mať účes veľmi blízko stropu, na nohy je vzadu miesta dostatok. Úpravy týkajúce sa umiestnenia batérií sa podpísali na výraznom zmenšení batožinového priestoru na 307 litrov z pôvodných 510. Navyše sa nedá nijako rozšíriť, zadné operadlá sú totiž nesklopné.

Šetrí s podmienkami

Od zvyšných modelov v rade Optima sa odlišuje aj cenou, PHEV je totiž najdrahší typ v ponuke. Navyše sa predáva iba v dvoch najvyšších verziách Gold a Platinum, ktoré sú obe nabité výbavou. Voliteľnou výbavou je iba metalíza za 600 € a pre Gold balík asistentov sledujúci dianie pred autom za 1 490 €, ktorý poteší aktívnym držaním v pruhu, ale lezie na nervy hekticky reagujúcim adaptívnym tempomatom. V Platinum je dodávaný sériovo a za 1 490 sa dá dokúpiť balík obsahujúci 270° parkovaciu kameru, systém monitorovania mŕtveho uhla so systémom upozorňujúcim na pohyblivé prekážky pri cúvaní. Optime PHEV nie je lacná, ak sa zriekneme vyhrievaných zadných a ventilovaných predných sedadiel a bezdrôtovej nabíjačky, s akciovou zľavou a štátnou dotáciou 3 000 eur sme na 35 490 eurách.

Odvďačí sa drahé auto lacnou prevádzkou? To závisí od podmienok používania, s návratnosťou investície sa však počítať nedá. Plné nabitie batérie znamená reálny dojazd čisto na elektrinu okolo 50 km. V elektrickom režime vie ísť auto až 120 km/h, dojazd sa tým však značne skráti. Na reálne šetrenie treba maximálne dobíjať a jazdiť na elektrinu, po vybití batérie preberá úlohu benzínový motor. Ten má priemernú spotrebu okolo 6,5 litra na 100 km a jej zníženie závisí od toho, ako veľmi sa vodičovi darí vyhýbať jazde na benzín. Dobíjanie prebieha cez konektor Mennekes Type 2, automobil však nepodporuje rýchle nabíjanie. Doplnenie energie na 100 % tak trvá okolo troch hodín a treba si uvedomiť aj to, že elektrina tiež nie je zadarmo.

Papierovo celkom vysoký výkon veľmi necítiť, 115 kW z benzínového dvojlitra je doplnených 50 kW elektromotorom, systémový výkon 151 kW a krútiaci moment 375 Nm s autom dokáže svižne hýbať, ale k rýchlej jazde nenavádza.  V spojení s komfortne ladeným podvozkom a tichým chodom oboch motorov motivuje skôr k pokojným presunom. K hybridu sa to však výborne hodí, sledovať premávku, jazdiť čo najefektívnejšie a čo najmenej používať brzdy, ktoré sa kvôli rekuperácii trochu horšie dávkujú. Ústupky pri Optime PHEV majú svoje opodstatnenie a treba ich pochopiť. Auto je síce drahé, ale technicky veľmi vyspelé a príjemné. Zmysel v jeho kúpe však nájde iba úzka skupina ľudí, ktorá bude schopná využiť jeho potenciál elektrickej jazdy na krátke vzdialenosti a nabíjať batérie v domácich podmienkach.


GALÉRIA - 32 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ