Kia Optima GT: Prvá dobrá

Až vo svojej štvrtej generácii dostal zástupca Kie v strednej triede karosériu kombi. Jej prednostiam sa v kombinácii s menej záživným dieselom 1.7 CRDi venoval kolega, preto budem v otázkach karosérie stručný. Svojimi priestorovými pomermi Optima SW rozhodne nesklame, no ani zvlášť neprekračuje tieň strednej triedy.

Má šikovne delené zadné operadlo (40 : 20 : 40), prakticky vyriešený batožinový priestor i bizarné diaľkové otváranie veka. Keď senzor zaregistruje kľúčik, začne odpočítavať a ak vzadu stojíte dostatočne dlho, sezam sa otvorí. Plus: nemusíte loviť loptu spod nárazníka. Mínus: Vždy, keď som sa priblížil odzadu, tak som znervóznel. Počas týždňa sa moje myšlienkové pochody s riadiacou jednotkou otvárania kufra zhodli asi tak raz. Vec zvyku a cviku, ale v ďalšej generácii si prosím konvenčnejšie riešenie.

Decentne športový

Interiéru Optimy nie je v priestore okolo vodiča veľmi čo vyčítať. Obsluha je prehľadná, aj keď na volante to chce trošku tréningu. Prehľadné prístroje, navigácia vie po slovensky, všetko je dostatočne priamočiare. Na športovo orientovaný model by som však očakával výraznejšie profilované sedadlá, ktorým by som vytkol aj nie stopercentne spracované kožené poťahy. Ale hrejú aj chladia a na dlhé cesty sú celkom príjemné.

Skosený volant dobre sadne do rúk, pod ním sa krčia páčky manuálneho radenia. Dobrá automatická prevodovka sa pozná podľa toho, že ju nemáte potrebu komandovať. V tomto smere uspokojí šesťstupňové ústrojenstvo s hydrodynamickým meničom len čiastočne, a to nie svojou vinou.

V pokojnom tempe je to fajn, aj v tom športovom, trošku mi však chýbala (mierne schizofrenická) medzipoloha, čiže športový režim motora a komfortné radenie. Preto som siahol aj po páčkach a zostal prekvapený, s akou vehemenciou tam vie Kia zaraziť „kvalt“. Automat sa kontroly úplne nevzdáva a nenechá vás na obmedzovači.

Dozvuky

Benzínový dvojliter s priamym vstrekovaním má doping turbodúchadlom, a tak 180 kW a XXX Nm neprekvapí. V bežnom resp. Eco (však viete, Brusel) režime je skôr nezáživný, no šport mu dodá poriadne korenie. Pocitovo mi to príde, akoby si na toto nastavenie schovával extra kone. Spotrebu som udržal pod 10 l/100 km. Kto chce jazdiť za menej, dá sa. Ale každá zábava niečo stojí.

Veľkým sklamaním bol pre mňa zvukový prejav. Vlastne ani neviem, aký je, pretože z reproduktorov sa ho vytrvalo snažilo niečo prehučať. Syntetika ma rozladila už aj v drahších autách, preto tu platí jedno: VYPÍNAČ! Prosím. (P.S. Dúfam, že toto nebude mať aj šesťvalcový Stinger...)

Oči zažmúriť

Podvozok Optimy GT je vyzbrojený adaptívnymi tlmičmi s dvoma režimami. O ich stuhnutí som musel sám seba chvíľu presviedčať, ale v športovom režime auto naozaj trochu menej filtruje nerovnosti. Základnou preferenciou podvozku je však stále komfort, čo nemusí byť zlé. Ale pri ostrejšom jazdnom štýle treba počítať jemnými bočnými náklonmi.

Od riadenia by som chcel trochu prirodzenejší pocit a viac komunikácie s kolesami. Aj tu pracuje adaptívna elektronika, ktorá podporuje spontánne reakcie, no jednoznačne by som chcel mať pocit pevnejších rúk. A tiež nôh, teda tej pravej keď zmení pedál. Brzdy pôsobia dosť vlažne a presvedčený som nebol ani o ich odolnosti proti únave.

Môžem sa na to pozrieť ako na otázku charakteru. Optima je vo svojej podstate príjemné auto na dlhé cesty a GT na tom, okrem toho strašného dozvučenia, nič zásadné nemení. Áno, svet za oknami sa hýbe rýchlejšie ako s 1.7 CRDi a aj prestávky sú akosi častejšie. Ale ja by som chcel trošku viac, veď ten motor má dostatočný potenciál a navyše ten pocit, keď niekoho poriadne vyzvŕtate s nenápadnou Kiou... No dobre, teraz sme sa celkom nepochopili, ale rád ti dám ešte jednu šancu v nasledujúcej generácii.

Cena testovaného auta: 39 580 €


GALÉRIA - 20 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ